سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
گنجینه خاطرات دفاع مقدس بانوان در «پلاکِ پ» ثبت شد/ روایتی از پشتیبانی جنگ بانوان شیرازی

فارس- گنجینه خاطرات بانوان پشتیبانی جنگ شیراز در قالب کتابی با عنوان «پلاکِ پ» ثبت شد، اثری که به مرور خاطرات پشتیبانی جنگ بانوان شیرازی می‌پردازد.

اسماء میرشکاری‌فرد نویسنده این کتاب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «پلاکِ پ» برخلاف روال معمول کتاب‌ها، از ترکیب بخش‌ها و فصل‌ها تشکیل نشده بلکه به شیوه جمع نگارانه ناداستان این زنان را از پاییز ۵۹ یعنی لحظه شروع جنگ تا پایان امضای قرارداد ۵۹۸ را بصورت دنباله‌دار روایت می‌کند و چون من چهار فصل سال را محور نگارش سیر زمانی کتاب قرار داده‌ام می‌توانم بگویم هر کدام از سال‌های جنگ به طور نامحسوس یک بخش کتاب شده‌اند.
 
وی درباره قالب جدید این اثر تصریح کرد:  من با استفاده از شیوه جمع‌نگارانه با بهره‌گیری از  سیر تاریخی و ورود هر خانمی به عرصه پشتیبانی تا آنجایی که تحقیق‌ها گنجایش داشتند، خانم‌ها را بسته به نوع فعالیت و زمان آن یا نوع مسئولیت و  تأثیرگذاری آن، به ترتیب وارد کتاب کردم تا ضمن پرداختن به خاطراتشان هم توانسته باشم برای مخاطب شخصیت‌پردازی کنم و هم در نهایت برای رساندنشان به نقطه عطف کتاب یعنی ساختمانی نیمه‌کاره همه جوانب و چالش ها را اپیزود به اپیزود در کتاب به تصویر بکشم، تا در نهایت خانم‌ها را چه خیاط‌ها که از طرف سپاه فعالیتشان را آغاز کرده‌اند و چه نان‌پزها که از طرف جهاد، کنار هم در این ساختمان جمع کنم و  علاوه بر آن توانسته باشم هم شخصیت‌هایی که از اول کتاب ساخته‌ام بپردازم و هم بتوانم شخصیت‌های تازه‌ای را که دارند وارد کتاب و در واقع وارد این ساختمان نیمه کاره می‌ شوند را هم معرفی کنم. شخصیت‌هایی با خاطره‌های تلخ و شیرین که بعضی‌هاشان حین کار پشتیبانی، مادر شدند و بعضی‌ها حین کار به افتخار مادری شهدا نائل شدند.

این نویسنده جوان که از رویش‌های دفتر تاریخ شفاهی شیراز به شمار می‌رود، درباره نقطه آغاز این کار ارزشمند توضیح داد: این کتاب خاطرات بانوانی را بازگو می‌کند که به تعبیر آن روزها نامشان زنان پشتیبانی جنگ شد و نگارش این کار حدود سه سال طول کشید. درست از بهار۱۳۹۹ تا بهار ۱۴۰۲.

او گفت: جرقه اولیه این پروژه به پاییز ۹۷ برمی‌گردد وقتی که طاهره بشاورز، محقق کتاب هنگام مصاحبه از خانم‌های فعال سیاسی مربوط به پروژه اطلس شیراز، متوجه شد که برخی از آن خانم‌ها زنانی فعال در پشتیبانی جنگ هم بوده‌اند.
کم کم به کمک سایر همکاران که در این پروژه فعال بوده‌اند مثل محمدحسین عظیمی سوژه‌ها یکی‌یکی معرفی شدند و با ورود زهراسادات هاشمی به پروژه، راوی‌های کلیدی دیگری هم اضافه و تحقیقات بعد از ۹ ماه در زمستان ۹۸ تکمیل شد.

این نویسنده ادامه داد: من در مقدمه کتاب مشکلات، راه حل‌ها، تعداد راوی‌ها، ساعت مصاحبه‌ها و چالش‌های مسیر تحقیق و مشکلات نگارش و چگونگی رسیدن به یک شیوه همه جانبه برای انتخاب قالب نوشتن را به تفصیل از زبان خودم و محقق‌ها آورده‌ام.

میرشکاری فرد با اشاره به زحمات تیمی که از تولید این کتاب حمایت کردند ابراز داشت: طبیعتاً تا یک کتاب، کتاب بشود افراد زیادی را درگیر می‌کند که در پایان مقدمه کتاب هم از آن‌ها نام برده‌ام. همکارانم طاهره بشاورز و زهراسادات هاشمی بعنوان محققان کتاب، سیدحامد ترابی و هادی لطفی مشاور، علیرضا اشرفی‌نسب استاد راهنما،
سجاد محمدی ویراستار کتاب و سوزان رضایی عکاس پروژه همراهی بی دریغی برای ثمر دادن این اثر داشتند.

این نویسنده خوش آتیه فارس که با قلم زدن در کتاب نذر نفس در روزگار کرونا خوش درخشید، زاویه دید زنانه این کتاب را وجه تمایز این اثر با سایر آثار حوزه دفاع مقدس دانست و گفت: تمایز اول وجه زنانه کار است و این که همه ماجراهای کتاب حول زنان اتفاق می‌افتد. در ژانر دفاع مقدس هرچند در دهه اخیر آثار قابل توجهی به چاپ رسیده اما در مقایسه با کل آثار، هنوز پرداختن به زنان فعال در سال های جنگ امری است که تمایز ایجاد می کند.

وی افزود: وجه تمایز دوم، محل وقوع ماجراهای کتاب است، یعنی شیراز، شهری که اهمیت آن از دو منظر قابل بررسی‌است. یکی اینکه شیراز قطب فرهنگی رژیم پهلوی بوده و سیستم فرهنگی پیش از انقلاب همه تلاشش را کرده که این شهر را کن فیکون کند، اما با فاصله کمتر از دوسال در این کتاب جلوه‌هایی از تعلق خاطر به اسلام و انقلاب به تصویر کشیده شده که معادلات فوق را به هم می‌ریزد.

این نویسنده ادامه داد: منظر دیگر اینکه شیراز نزدیک‌ترین کلانشهر ایران به جبهه جنوب است و بسیاری از نقش آفرینی‌ها و پشتیبانی‌ها در این شهر رقم می‌خورد و به نوعی مهمترین پایگاه زمینی جهت پشتیبانی از رزمندگان است و در استقبال از مهاجرین جنگ‌زده نقش بسزایی دارد.

میرشکاری‌فرد پرداختن به جنگ از منظر پشتیبانی را نیز از وجوه تمایز این اثر دانست و گفت: پرداختن به مقوله پشتیبانی آن هم در خط مقدم در بین آثار دفاع مقدس روش بدیعی است. ضمن اینکه لزوما موضوع این کتاب بخش مدیریتی پشتیبانی جنگ نیست بلکه کتاب  پای صحبت افرادی می‌نشیند که دارند در این ساحت کار یدی می‌کنند و سرک می‌کشد به زندگی‌شان. مثل این است که اگر از خط مقدم می‌نویسیم دوربین را ببریم توی دل سنگر و بین رزمنده‌ها که اینجا هم همین اتفاق افتاده است؛ این اثر پشتیبانی را از مردمی‌ترین زاویه دید و از کف هرم مدیریتی دنبال می‌کند.

وی گفت:  از سوی دیگر تنوع موضوعی که به لطف پژوهش‌های مفصل محققان وارد کتاب شده خود وجه تمایز جالب توجهی است، یعنی فقط به یک یا دو مورد از امور پشتیبانی اشاره نشده، از پخت‌وپز و شست‌وشو و خیاطی تا رسیدگی به امور جنگ‌زده‌ها پرداخته و حتی متن کار پشتیبانی در نمایشگاه‌ها و اردوها و برخی مساجد و مدارس و امام‌زاده‌ها را هم گاهی اشاری و گاهی مفصل در برمی‌گیرد.

وی افزود: مورد بعدی جمع شدن فعالان دو ارگان مستقل سپاه و جهاد در کنار هم است که این جمع شدن، آن هم در ساختمانی وسیع، بی در و پیکر و نیمه‌کاره خود در خور توجه است.

وی در پایان به سبک نگارش خاص این اثر اشاره کرد که علاوه بر اینکه توانسته خاطرات را به صورت مینیمال و جدا از هم بازگو کند تلاش شده کل کتاب به گونه‌ای ممزوج شود که گویا یک ماجرای واحد است. او ابراز امیدواری کرد که این سبک نوشتن مورد استقبال مخاطبین قرار بگیرد.

به گزارش ایبنا کتاب پلاکِ پ با شمارگان ۱۲۰۰ نسخه در انتشارات راه یار در مرحله تولید است با صفحاتی حدود ۲۳۰ صفحه و قیمتی حدود ۱۲۰ هزار تومان به زودی در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها