یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
«جستارهایی در زیبایی‌­شناسی سازمان» منتشر شد

کتاب «جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان» نوشته محمد ذاکری کوشیده ضمن ارائه نگرش متفاوت در ادبیات مدیریت ایران، برخی از جنبه‌ها و ظرفیت‌های هنر و زیبایی شناسی را در مباحث مدیریتی و سازمانی مطرح کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) دانش مدیریت از ابتدای شکل گیری آن به عنوان یک رشته علمی مستقل، مبتنی بر انگاره‌های مدرنیستی بوده و سازمان به عنوان مهم ترین نهاد یا ساختار این رشته بر اساس مولفه‌های عینی همچون کارایی، اثربخشی، سودآوری، فرآیندهای داخلی و …ارزیابی شده است.

امادر دهه‌های اخیر و پس از فراگیری پارادایم پست مدرنیسم در فضای علمی مدیریت، همواره این سوال مطرح بوده که آیا می‌توان سازمان و مدیریت را از منظری دیگر نگریست، به شیوه ای متفاوت طراحی کرد و با معیارهایی دیگرگونه مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد؟ زیبایی شناسی که پایی در فلسفه و پای دیگر در هنر دارد، مدعی است می‌تواند پاسخی درخور به این پرسش دهد و رویکرد برآمده از زیبایی شناسی، در کنار رویکرد دیرپا و مدرنیستی بدیلی برای نگریستن به پدیده سازمان و عمل مدیریت باشد.

با اینکه این رویکرد در سال‌های گذشته در کتب و مقالاتی در غرب مطرح شده اما جای آن در آثار علمی و کاربردی رشته مدیریت و سازمان در ایران خالی بوده است. کتاب «جستارهایی در زیبایی شناسی سازمان» نوشته محمد ذاکری کوشیده ضمن طرح این نگرش متفاوت در ادبیات مدیریت ایران، برخی از جنبه‌ها و ظرفیت‌های هنر و زیبایی شناسی را در مباحث مدیریتی و سازمانی مطرح کند.

نویسنده در مقدمه کتاب پس از ذکر پیشینه‌­ای از شکل­‌گیری علم مدیریت به عنوان یک رشته علمی متعین و اندیشه‌­های مدرنیستی و اثبات‌­گرایانه حاکم بر آن می‌­افزاید: «با ظهور نگرش پسامدرنیستی که در همه عرصه­‌ها، شکستن قواعد و قالب‌­های مدرنیستی را در دستورکار داشت؛ این انسان زیبایی ­شناس بود که به جای انسان عقلایی پای به عرصه سازمان می‌­نهاد. انسانی که دیگر تنها هدفش، یکی را دوتا کردن و افزایش درآمد و سود به هر قیمتی نبود بلکه سازمان و محیط داخلی و خارجی آن پیش نگاهش واجد برخی کیفیات زیبایی­شناختی است از جمله: زیبایی، زشتی، مسخرگی، تقدس و ...این نگاه و این کیفیات ادراک ­شده _چنانکه تفسیری‌­ها و پدیدارشناسان می‌­گفتند_ سازمان را در ذهن فرد می­‌سازد. این تصویر شکل­ گرفته نگرش‌­های فردی و جمعی و در مرحله بعد رفتارهای فردی و جمعی را شکل می‌­دهد.»

رضا نجف بیگی استاد پیشکسوت مدیریت در معرفی این کتابْ نوآوری آن را افزودن جنبه‌­های زیبایی­ شناختی به آموزه‌­های مدیریتی دانسته است.  در این کتاب پس از مروری بر مفاهیم زیبایی شناسی و زیبایی شناسی سازمان در دو فصل اول، رویکردهای زیبایی شناسانه به رهبری، اخلاق و داستان سرایی سازمانی در فصول سوم تا پنجم مطرح شده است. فصول ششم و هفتم بهره گیری از هنر موسیقی و‌ تئاتر را برای اهداف سازمان بررسی کرده و فصل هشتم معماری، دکوراسیون و فضای فیزیکی سازمان را از نگاه زیبایی شناسی بررسی کرده است.

چاپ اول این کتاب در ۳۱۰ صفحه به همت انتشارات سیاهرود و با بهای ۱۸۶۰۰۰تومان در اسفند ۱۴۰۱ به بازار نشر عرضه شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها