یکشنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
کشف رازهای جدید از سلطنت الیزابت اول پس از ۴۰۰ سال

کتابخانه بریتانیا از تکنیک جدیدی برای کشف بخش‌هایی از گزارش‌های تاریخی کامدن- اولین گزارش رسمی از دوران سلطنت الیزابت- استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، این اولین گزارش رسمی از سلطنت الیزابت اول بود- یکی از ارزشمندترین منابع در مورد بریتانیای دوران مدرن اولیه- که توسط جانشین او، پادشاه جیمز اول سفارش داده شد. با این حال برای 400 سال، هیچ کس قادر به خواندن بخش‌هایی از صدها صفحه آن نبود، زیرا از سوی نویسنده قرن هفدهمی کتاب- ظاهرا برای جلوگیری از مجازات به بهانه توهین به ولی‌نعمت خود- به شدت مورد بازبینی و خودسانسوری قرار گرفته بود.
 
اکنون فناوری پیشرفته تصویربرداری، این امکان را به کتابخانه بریتانیا داده تا صفحات پنهان گزارش سالانه ویلیام کامدن را برای اولین بار بخواند، «یافته‌ای مهم در تحقیقات تاریخی دوران مدرن اولیه».
 
این صفحات یا دارای نوشته‌های بیش از حد یا زیر تکه‌های کاغذ، آنقدر محکم پنهان شده بودند که تلاش برای بلند کردن آنها می‌توانست صفحات را پاره کرده و اسناد تاریخی را از بین ببرد.
 
فناوری تصویربرداری پیشرفته، شامل نور عبوری، این متون را آشکار کرده است، متونی که فهم جدیدی درباره ملکه الیزابت اول و دسیسه‌های سیاسی دربارش ارائه می‌کند.
 
این صفحات، نور جدیدی بر اتفاق‌های تاریخی مهمی مانند تکفیر الیزابت توسط پاپ پیوس پنجم و نامزد شدن جیمز از سوی او به عنوان جانشین می‌تاباند.
 
جولیان هریسون، متصدی ارشد نسخه‌های خطی تاریخی و ادبی قرون وسطای کتابخانه بریتانیا گفت که مشاهده ظاهر شدن بخش‌های نامعلوم برای اولین بار، نفس‌گیر بود. او گفت: «این که چیزی را که نمی‌توانستی ببینی، در یک لحظه قابل مشاهده می‌شود، شگفت‌انگیز است. این نوع تصویربرداری، انقلابی است. ما پیش از این هرگز چنین کاری انجام نداده بودیم و این کار برای ما باورنکردنی است.»
 
گزارش‌های سالانه که به زبان لاتین نوشته شده‌اند، بر اساس شواهد دست اولی مانند گزارش‌های شاهدان و سوابق رسمی پارلمانی، توسط کامدن- که در سال 1623 درگذشت- جمع‌آوری شده بود.
 
هریسون گفت: «ما 10 جلد از نسخ دست‌نویس داریم که چند صد صفحه از آنها با بخش‌های پنهان شده همراه بود.»
 
او افزود: «مورخان مدرن معمولا به گزارش‌های سالانه کامدن به‌عنوان گزارشی بی‌طرفانه و ظاهرا دقیق تکیه می‌کنند اما این تحقیق جدید نشان می‌دهد که بخش‌هایی کلیدی، اصلاح و بازنگری شده بوده‌اند. این نشان می‌دهد که گزارش‌های کامدن، تعمدا بازنویسی شده بودند تا نسخه‌ای از سلطنت الیزابت ارائه دهند که برای جانشین او مطلوب‌تر بود.»
 
هریسون به عنوان مثال به ادعای کامدن اشاره کرد، مبنی بر اینکه الیزابت اول در بستر مرگ، جیمز ششم از اسکاتلند را به عنوان جانشین خود انتخاب کرده بود: «الیزابت هرگز ازدواج نکرد و در سال 1603 بدون فرزند درگذشت تا پسر مری، جیمز ششم اسکاتلند، به عنوان جانشین او پادشاه انگلستان شود. تجزیه و تحلیل پیش‌نویس‌های دست‌نوشته نشان می‌دهد که صحنه‌ بستر مرگ، بخشی اضافه و ساختگی بود که کامدن در ابتدا قصد نداشت آن را در گزارش تاریخی خود قرار دهد.
 
او افزود: «کامدن احتمالا این بخش را برای دلجویی از جیمز وارد گزارش کرده است، به این ترتیب جانشینی او از قبل، همراه با برنامه‌ریزی بیشتری نسبت به آنچه در واقعیت رخ داده، به نظر می‌رسید. الیزابت آنقدر بیمار بود که در آخرین ساعات زندگی خود نمی‌توانست صحبت کند و هیچ مدرک تاریخی دیگری مبنی بر تایید صحت این صحنه در بستر مرگ وجود ندارد.»
 
در سال 1570، پاپ پیوس پنجم الیزابت را تکفیر کرد. هریسون می‌گوید که کامدن در ابتدا نوشته که پاپ در اثر «نزاع معنوی» انگیزه انجام این کار را پیدا کرده، اما در نسخه منتشر شده با جایگزین کردن این عبارت با این جمله که پیوس علیه الیزابت «توطئه‌های مخفی» داشت-با حذف عبارت‌های تحریک‌آمیز قبلی- به گزارش رسمی، لحن بیطرفانه‌تری داده است.
 
اکنون مورخان قصد دارند روی این دست‌نوشته، بررسی‌های بیشتری انجام دهند. هریسون گفت: «هنوز چیزهای بیشتری برای کشف وجود دارد. اینکه چگونه تفسیرهای مدرن از الیزابت اول، چنین شخصیت مهم تاریخی، به طور بالقوه تغییر خواهد کرد، جالب خواهد بود.»
 
هلنا روتکووسکا، پژوهشگر و دانشجوی دکترای فلسسفه آکسفورد، به عنوان بخشی از یک جایزه دکترای مشترک در همکاری بین دانشگاه آکسفورد، کتابخانه بریتانیا و دانشگاه آزاد، روی گزارش‌های سالانه کامدن کار کرده است.
 
او درباره هیجان دیدن متون اصلی برای اولین بار گفت: «باورنکردنی است، ما توانسته‌ایم اطلاعات جدیدی را به وضوح ببینیم که به مدت چهارصد سال هیچ‌کس به آنها دسترسی نداشته است.»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها