دوشنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲
نگاهی به نمایشگاه ایفپکس 2 و مسیر پیش رو

از‌جمله ویژگی‌های دومین نمایشگاه «آینده چاپ ایران» به‌عنوان رویداد تخصصی در صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی، توجه به مقوله آموزش، میزبانی از صاحبان صنایع مختلف و زنجیره تامین است.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران که با مجوز و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، جمعه (23تیر‌ماه) درحالی به پایان رسید که این رویداد با مجموعه‌ای از برنامه‌های آموزشی، ترویجی و تفاهم‌نامه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف تلاش کرد، دستاوردهای درخور توجهی برای فعالان چاپ و بسته‌بندی کشور داشته باشد، برخی از کارشناسان حوزه چاپ معتقدند، این نمایشگاه به‌عنوان یک رویداد تخصصی توانسته است در دومین سال به جایگاه مطلوبی در میان فعالان این حوزه برسد.
 
این نمایشگاه امسال با برپایی 90 غرفه برگزار شد و جمعی از فعالان حوزه چاپ، نشر و بسته‌بندی، زنجیره تامین مواد اولیه و تولیدکنندگان ماشین‌آلات بخش‌های مختلف در آن حضور داشتند؛  علاوه‌براین سازمان‌ها و تشکل‌های مختلفی مثل تعاونی ناشران و کتابفروشان، انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا، اتحادیه و تعاونی لیتوگرافان نیز حضور پررنگی در این نمایشگاه داشتند و حضورشان به تعاملات و تفاهم‌نامه‌های کاری منجر شد. انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان مدیریت صنعتی، انجمن پلیمری ایران، انجمن تولیدکنندگان نوشت‌افزار، هنرستان امام صادق‌(ع) و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی ازجمله اتفاق‌ها و رویدادهایی بود که در سایه حضور تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی محقق شد.
 
امسال دو انتشارات «جنگل» و «آراز بیکران» نیز در کنار تعاونی ناشران و کتابفروشان به نمایندگی از بخش نشر در این نمایشگاه حضور داشتند، چاپخانه‌های فعال در حوزه نشر، همچنین تولیدکنندگان و واردکنندگان حوزه کاغذ نیز با هدف تامین نیازهای مشتریان و مصرف‌کنندگان این حوزه در ایفپکس بودند و این مسائل را می‌توان از تمایزات آن نسبت به دوره قبل و توجه برگزارکنندگان به صنعت نشر بود.
 
قرار دادن انجمن‌ها در دل پاویون
حمید فریور، کارشناس صنعت چاپ درباره دومین تجربه نمایشگاه آینده چاپ ایران، گفت: معتقدم که برگ برنده ایفپکس دوم، توجه آن به مقوله آموزش با برگزاری منظم 10 کارگاه آموزشی با حضور بازدیدکنندگان و غرفه‌گذاران بود.
 
وی با طرح نکته دیگری درباره مبحث آموزش در این نمایشگاه، ادامه داد: تدوین مکتوب محتوای کارگاه‌های آموزشی در قالب کتابچه یا بروشور اقدام خوبی است که به مانایی دانش ارائه شده می‌انجامید؛ به‌عبارت دیگر انگیزه‌ای برای حضور بیشتر بازدیدکننده‌ها بود. اصولاً در تدوین محتوا، سخنرانی‌، خواسته‌ها و برنامه‌هایمان ضعف داریم. در روزهای برگزاری نمایشگاه، در کنار آنچه غرفه‌گذاران به نمایش گذاشتند؛ آینده و فردای چاپ ایران می‌توانست از سوی برگزارکننده در قالب مقالات و سخنرانی و نقد و نظر کارشناسان ترسیم شود.
 
فریور با بیان اینکه در این نمایشگاه نزدیک به 30 غرفه‌گذار از میان ناشران، رسانه‌های آنلاین یا کاغذی، تشکل‌ها، انجمن‌ها و دانش‌بنیان‌ها بودند، ادامه داد: در این زمینه معتقدم برای بهتر شدن وجه فرهنگی این نمایشگاه، لازم است تغییراتی ایجاد شود که ناچار برعهده برگزارکننده است، مثلاً به جای تخصیص غرفه‌ به انجمن‌ها و نشریات و ... که گاهی از حضور منظم و آبرومند در غرفه هم عاجزند، می‌توان آن‌ها را در دل پاویون‌هایی گردهم آورد؛ همچنین اگر، تشکل‌ها در نمایشگاه شرکت کردند که در پاویون مربوطه «میز» خواهند داشت و اگر نیامدند اسم‌شان هست تا در برابر مطالبه بازدیدکنندگان، عیار و عملکردشان مشخص شود.

 
                               

مذاکرات نمایشگاهی فقط به غرفه‌ها محدود نبود
به نظر می‌رسد، نمایشگاه‌ها بهترین فرصت برای ایجاد آگاهی از برند و توسعه پایگاه مشتریان هستند. عقد قراردادهای کاری، مذاکره و تعاملات کاری نیز از دیگر مزایای برگزاری و حضور افراد مختلف در این رویدادها است،

رضا نورایی، فعال حوزه چاپ و بسته‌بندی با بیان اینکه نمایشگاه ایفپکس طی چهار روز برگزاری توانست فضای خوبی برای برقراری مذاکره و مراودات کاری فعالان صنعت چاپ ایجاد کند، گفت: در این نمایشگاه فضایی ایجاد شده بود که مذاکرات اقتصادی درخور‌توجهی را شاهد باشیم؛ البته یک نمایشگاه خوب، نمایشگاهی است که اتفاقات تجاری فقط به داخل غرفه‌ها محدود نشود و در بخش‌های مختلف این تعاملات دیده شود.
 
وی ادامه داد: آنچه که از نمایشگاه ایفپکس دیدم این بود که حتی در راهروها هم قرارهای کاری و تجاری خوبی بین فعالان بخش‌های مختلف چاپ، نشر و بسته‌بندی شکل گرفت و این مساله اهمیت زیادی دارد.
 
نورایی با بیان اینکه بازدیدکنندگان اهل فن و کسب و کار همیشه از فرصت‌ حضور در چنین رویدادهایی استقبال می‌‌کنند، عنوان کرد: نکته‌ مهم این است که اتفاقات تجاری فقط به تعداد غرفه‌ها نیست؛ بلکه شکل‌گیری مذاکرات شبکه‌ای بین بازدیدکنندگان و توسعه کسب و کار آن‌ها در صنعت چاپ اهمیت دارد و معتقدم که این نمایشگاه توانست تا حد زیادی این جو را در صنعت چاپ کشور ایجاد کند.
 
به گفته وی، برگزاری نمایشگاه آینده چاپ ایران در نیمه نخست سال توانست تا حد زیادی برنامه‌ریزی کسب و کار فعالان بخش‌های مختلف صنعت چاپ را در شرایط کاری سخت کنونی بهبود ببخشد و به عقد قراردادهای کاری خوبی منجر شود.
 
                             

بابک عابدین، رئیس دومین نمایشگاه آینده چاپ ایران نیز درباره این نمایشگاه به ایبنا گفت: تلاش کردیم طی چهار روز،  اکوسیستم تجاری – فرهنگی برای خانواده صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران ایجاد کنیم. امیدوارم با توجه به برنامه‌ها و اقداماتی که در ایفپکس داشتیم، موفق بوده باشیم، خصوصا با تمرکزی که بر حوزه آموزش و توانمندسازی چاپخانه‌داران و فعالان این حوزه داشتیم.
 
وی با اشاره به حضور بازدیدکنندگان خارجی از 15 کشور مختلف در این نمایشگاه، عنوان کرد: از ماه‌ها قبل با وزارت امور خارجه ارتباط گرفتیم و اطلاعات برگزاری نمایشگاه را به سفارتخانه‌ها ارسال کردیم؛ همچنین از فعالان تجاری کشورهای خارجی دعوت کردیم و خوشبختانه بازخورد خوبی هم داشتیم؛ به‌عنوان مثال از کشورهای روسیه، عمان، غنا، افغانستان، پاکستان، ارمنستان میهمان داشتیم، حتی معاون وزیر کار و بازرگانی ترکمنستان نیز، اختصاصی برای بررسی بازار چاپ و بسته‌بندی ایران و استفاده از ظرفیت‌های ایران از ایفپکس بازدید کرد.
 
عابدین همچنین به اهداف این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: هدف اصلی، تبدیل ایفپکس به یک برند جهانی برای فعالان بخش‌های مختلف صنعت چاپ، نشر و بسته‌بندی است، ایجاد مکانی برای تبادل دانش و تجربه و توسعه صادرات محصولات چاپی به خارج از مرزهای ایران و در تلاشیم که طی سال‌های آینده این موضوع محقق شود.
 
به گزارش ایبنا؛ یکی از خلاءهای جدی صنعت چاپ، کمبود نیروی انسانی ماهر در چاپخانه‌ها است. با توجه به حمایت اداره کل چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این نمایشگاه و اینکه برگزارکنندگان ایفپکس همکاری خوبی با مراکز فرهنگی و آموزشی داشته‌اند، و به‌ویژه اعتباری که برای هنرستان امام صادق‌(ع) در نظر گرفتند، جای خالی مراکز علمی کاربردی چاپ به خوبی احساس می‌شد. به‌نظر می‌رسد در گام بعدی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجریان برگزاری این رویداد باید مدیران این مراکز را هم پای کار بیاورند تا در آینده نزدیک این خلاء پُر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها