جمعه ۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۲
از موفقیت اقتباس هملت تا انتصاب رئیس جدید فرهنگستان هنر

ادبیات تخصصی هنر در هفته‌ای که گذشت وقایع مهمی را پشت سر گذاشت که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به تغییرات فرهنگستان هنر در پست مدیریت اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در هفته گذشته در جشنواره بین‌المللی شانگهای دو اثر ایرانی موفق به دریافت جایزه شدند. نمایشگاه «عدالت قلم» با نمایش آثار منتخب بازگشایی شد. مراسم رونمایی کتاب «شمایل صبح» اثر محمدرضا وحیدزاده با حضور جمعی از هنرمندان که با سخنانشان در کتاب حضور داشتند برگزار شد. نمایش «سندروم هملت» دومین اثر اقتباسی مسعود طیبی در آرشیو جهانی شکسپیر ثبت شد. داستان زندگی علیرضا بیرانوند، «بیرو» جایزه ویژه کودک و نوجوان جشنواره کینولوب لهستان را دریافت کرد. «کت چرمی» به ۴میلیارد فروش دست پیدا کرد و پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی شد. مجید شاه‌حسینی در جایگاه ریاست فرهنگستان هنر نشست و جایگزین بهمن نامورمطلق شد. همچنین جشنواره «نهضت» به همت سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد. پیمان جبلی رئیس صداوسیما نیز از عوامل و سازندگان سریال «آتش و باد» تجلیل کرد.

رویداد «نهضت» برگزار شد
رویداد ملی نهضت به مناسبت یکم تیرماه، سالگرد تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و روز تبلیغات و اطلاع‌رسانی دینی صبح امروز در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. این مراسم با حضور رئیس سازمان تبلیغات، رئیس حوزه هنری، خانواده شهید عجمیان، خانواده شهید آرمان علی‌وردی برگزار شد. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این رویداد ضمن بیان اینکه این مراسم سالانه در جهت گزارش کار خادمین و مبلغین اسلامی برگزار می‌­شود، اظهار کرد: مبلّغ در درجۀ اول شهدا و خانوادۀ ایشان‌اند که چون کوه ایستاده­‌اند. در این رویداد از کسانی تقدیر می­‌کنیم که در جهت ترویج اسلام ناب سهمی داشته­‌اند.
 
 

گشایش «عدالت قلم»

جشنواره خوش‌نویسی «عدالت قلم» به همت معاونت هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با همکاری انجمن خوش‌نویسان همدان برگزار شد.
فراخوان این جشنواره سال گذشته با موضوع عدالت، پرهیز از خشونت، صداقت و راستی دی‌ماه سال گذشته در رشته‌های نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث منتشر شده بود. در مهلت مقرر برای ارسال آثار بیش از ۱۲ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.
 
 
دومین اقتباس مسعود طیبی به فهرست جهانی شکسپیر راه پیدا کرد

نمایش «سندرم هملت» جدیدترین اقتباس مسعود طیبی از شکسپیر در آرشیو شکسپیر ثبت جهانی شد. «سندرم هملت» به تهیه‌کنندگی سمیه طیبی پس از نمایش «افلیا» دومین اثر اقتباسی این کارگردان است که در آرشیو جهانی شکسپیر با شاخص اجرای مدرن از شکسپیر ثبت می‌شود.
مسعود طیبی تا‌کنون پنج نمایش اقتباسی براساس آثار شکسپیر را روی صحنه برده است. او تنها کارگردان ایرانی است که اجراهای اقتباسی و مدرن او از شکسپیر در این آرشیو بین‌المللی ثبت شده است.
 
 
از کتاب «شمایل صبح» با حضور جمعی از هنرمندان رونمایی شد

کتاب «شمایل صبح» به کوشش محمدرضا وحیدزاده توسط پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی و با همکاری انتشارات سوره مهر رونمایی شد. این مراسم روز چهارشنبه ۳۱خردادماه۱۴۰۲، ساعت ۱۶ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری استان تهران برگزار شد. 
 
 
«بیرو» در بین لهستانی‌ها درخشید

فیلم «بیرو» به کارگردانی و نویسندگی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر، فیلمی امیدآفرین و انگیزه‌بخش و پرتره‌ای از زندگی علیرضا بیرانوند دروازه‌بان تیم ملی فوتبال کشورمان است که از دوران کودکی تا ورود او به عرصه حرفه‌ای فوتبال و عضویتش در تیم ملی فوتبال را روایت می‌کند.
این فیلم سینمایی در جشنواره جهانی کودک و نوجوان کینولوب برنده «جایزه ویژه هیئت‌داوران» شد. امسال هشتمین دوره این جشنواره در ماه ژوئن در شهر کتویس لهستان برگزار می‌شود.
 
 
تازه‌ترین فیلم جواد عزتی از مرز ۶۰هزار مخاطب رد شد

فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی از ۱۷خرداد در سینماهای سراسر کشور اکران شده است و تاکنون بیش از ۶۰هزار مخاطب داشته و فروش آن از سه‌میلیارد هم گذشته است.
این فیلم که توانسته است پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی این روزهای گیشه سینمای ایران باشد روایتی ملتهب از قاچاق دختران را به تصویر می‌کشد که اقتباسی از یک پرونده واقعی است.
 
محید شاه‌حسینی بر میز ریاست فرهنگستان هنر نشست

طی حکمی از سوی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، مجید شاه‌حسینی به عضویت فرهنگستان هنر درآمد و به سمت رئیس این فرهنگستان منصوب شد.
در بخشی از این حکم آمده است: پاسداری از میراث و هنر اسلامی و ملی و اهتمام به هنر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با نگاه و رویکرد تحولی، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای حفظ، تقویت و گسترش هنر اسلامی، ایرانی و محلی، بهره‌گیری از نظریه‌های شناخت مبانی فقهی هنر و نظریه‌های جدید، بسترسازی جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی در راستای حفظ هنر ملی‌اسلامی، واکاوی، بازشناسی و آسیب‌شناسی وضعیت هنر در کشور، حمایت از آثار فاخر هنر اسلامی، انقلابی و ملی، بسط تعاملات جامعه هنری متعهد با جامعه هنری دیگر کشورها با اولویت کشورهای اسلامی و همسایه، ارتباط مستمر و مؤثر با نهادها، سازمان‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و اجرایی هنر با هدف تقویت و ارتقای جایگاه فرهنگ و هویت ایرانی‌اسلامی کشور با بهره‌گیری از ظرفیت جوانان انقلابی و تحول‌خواه برای تحقق حداکثری مأموریت آن حوزه از اهم انتظارات این‌جانب است.
 

تجلیل جبلی رئیس صداوسیما از سریال «آتش و باد»

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی در آئین تجلیل از هنرمندان مجموعه نمایشی «آتش و باد» دست‌اندرکاران و عوامل خلق این اثر را تحسین کرد.
وی با بیان اینکه «نقشمان را در این دوره از مدیریت رسانه ملی جدی می‌بینیم و عزممان در این دوره جزم است که پای عهدمان بر توجه به دو موضوع بنیادی هویت‌محوری و عدالت‌گستری بایستیم»، بیان کرد: امیدواریم همکاران و هنرمندان که پیام‌آفرینان اصلی آثار فاخر رسانه‌ای‌اند نیز برای آفرینش آثاری همانند «آتش و باد» با ما عهد و پیمان ببندند و به کمک آنان به‌سراغ آثاری برویم که هویت ارزشمند، فرهنگ فاخر ایرانی و ارزش‌های ایران بزرگ را ترسیم کنیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها