چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
فه‌فه‌، بیا یه عالمه دوست!

یکی از راه‌های شاد و لذت‌بخش برای آموزش به کودکان، قصه و قصه‌گویی است و به مناسبت روز جهانی «زرافه»، قصه «فه‌فه زرافه» می‌تواند پیشنهاد مطالعه مناسبی برای کودکان باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، زرافه‌ها هم «روزی» برای خود دارند؛ مثل امروز که ۲۱ ژوئن است و روز جهانی «زرافه». این حیوانات بلندِ بلندِ بلند را نباید دست‌کم گرفت. آنها هم مهربان‌اند و هم باهوش و البته زیبا و شگفت‌انگیز. فه‌فه که زرافه‌کوچولوی کتاب پیشنهادی امروز ماست دقیقا همین‌طور است: بامزه، باهوش و مهربان.

مجموعه «فه‌فه زرافه» را لاله جعفری نوشته است با این شروع که «یکی بود، یکی نبود». میان این بود و نبودها ما با زرافه‌ای کوچک آشنا می‌شویم که در طبیعت می‌رود و می‌آید و از روزهایش لذت می‌برد؛ اما فکر می‌کند چون کوچک است نمی‌تواند هر کاری انجام دهد و صرفا باید کاری را بکند که می‌داند بلد است: یعنی راه رفتن!
فه‌فه زرافه‌ای کنجکاو و بازیگوش است که هم خیلی‌چیزها بلد است و هم خیلی‌چیزها بلد نیست. این مجموعه هشت‌جلدی است و در هر جلد فه‌فه با ماجرایی روبه‌رو می‌شود که جز او کسی نمی‌تواند حلش کند. در مسیر این ماجراها، این زرافه کوچک با یک مهارت ساده اما مهم از مهارت‌های زندگی آشنا می‌شود.

حال‌وهوای جنگلی و فضایی از طبیعت که در تصاویر کتاب گنجانده شده است به مخاطب حال خوبی منتقل می‌کند. ممکن است حتی خواننده کتاب در هر سنی که است، همراه هر صفحه، فه‌فه زرافه را با لبخند دنبال کند و ماجراهایش را بخواند. در ماجرایی، او باید مسئله گنجشک را حل کند و در اتفاقی دیگر، مار تنها و غمگین به کمکش نیاز دارد.

لاله جعفری کلمات داستان‌ها را سنجیده انتخاب کرده است؛ زیرا ما با واژه‌هایی مواجه می‌شویم که ساده، رایج و آشنا برای کودکان امروز هستند و به نظر نمی‌رسد گروه سنی مخاطب کتاب در مطالعه جلدها به مشکل بربخورد.

یکی از ویژگی‌های خوب شخصیت‌پردازی فه‌فه زرافه که درخور توجه و تأمل برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان است ظرفیت روح و ذهن او برای پذیرش راهنمایی دیگران و یادگیری چیزهای جدید است. او فکر می‌کند از پس کارهایی مثل کمک کردن به دیگران یا خوش‌حال کردن‌شان برنمی‌آید؛ چون یک موجود کوچک و کم‌سن‌وسال است؛ اما کم‌کم می‌فهمد کارهایی مثل کمک کردن یا خوش‌حال کردن چندان به سن‌وسال مرتبط نیستند.
او همراه با تجربه ماجراهایی که برایش پیش می‌آید یاد می‌گیرد و از نظر شخصیتی بزرگ می‌شود؛ همان‌طور که خودش در پایان هر جلد می‌گوید: «من کوچولوام ولی می‌توانم چندتا کار انجام دهم.».

از نکات جالب توجه دیگری که مبنایی علمی دارد و در کتاب‌های این مجموعه دیده شده، مسئله آموزش و یادگیری توأم با شادی و تفریح است. اگر علم و پژوهش‌های مستند را هم کنار بگذاریم، براساس تجربه شخصی نیز می‌توانیم بگوییم که وقتی موضوعی را با شادی و در فضایی گرم و مناسب آموزش ببینیم قطعا در ذهن‌مان بهتر تثبیت خواهد شد و پس از مدتی طولانی نیز می‌توانیم به راحتی آن را به یاد بیاوریم.
این نکته مهم در دنیای کودکان اثربخشی بیشتری دارد. می‌توانید امتحان کنید. همین حالا نکته‌ای کوچک به کودک‌تان مثل جمع‌کردن اسباب‌بازی‌هایش را یک‌بار به‌طور دستوری و جدی و بار دیگر به روشی هیجان‌انگیز مثل بازی آموزش دهید. تأثیر نکته اشاره‌شده را به‌خوبی مشاهده خواهید دید.

در ادامه می‌توانیم بگوییم که یکی از راه‌های شاد و لذت‌بخش برای آموزش به کودکان، همین قصه و قصه‌گویی است و به مناسبت امروز، قصه «فه‌فه زرافه» می‌تواند پیشنهاد مطالعه مناسبی برای کودکان باشد تا هم با زندگی این زرافه کوچک آشنا شوند و هم نکته‌های اخلاقی و انسانی مثل کمک کردن و خوش‌حال کردن بقیه را یاد بگیرند.
عناوین این مجموعه عبارت‌اند از: «بیا فه‌فه جون!»، «فه‌فه، بیا خوش‌حالم کن!»، «فه‌فه، بیا سیرم کن!»، «فه‌فه، بیا نجاتش بده!»، «فه‌فه، بیا بچه‌هایم را پیدا کن!»، «فه‌فه، بیا زود برمی‌گردم!»، «فه‌فه، بیا مامان!» و «فه‌فه‌، بیا یه عالمه دوست!».

مجموعه هشت‌جلدی «فه‌فه زرافه» را لاله جعفری نوشته، غزاله بیگدلو تصویرگری کرده و انتشارات پی‌نما برای گروه سنی کودک منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها