سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۹
بازروایی خاطرات دسته یک در شب عملیات

کتاب «دسته یک» نوشته اصغر کاظمیُ توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «دسته یک؛ بازروایی خاطرات شب عملیات» که بنا برگفته نویسنده‌اش تحقیق، پژوهش و نگارش آن سه سال به طول انجامیده، سه بخش دارد و در شانزده فصل تدوین شده است. درهریک از فصل‌ها خاطره‌ای خواندنی و داستانی از زبان رزمندگان روایت می‌شود.

در یگان‌های پیاده، کوچک‌ترین واحد نظامی و رزمی، دسته است. دسته یک، یکی از دسته‌های گروهان یکم از گردان حمزه لشکر ۲۷ محمد رسول الله(ص) بود که در عملیات والفجر هشت در جاده ام‌القصر در عمق هفده کیلومتری جبهه دشمن و در نزدیکی مرز عراق با کویت در شب ۲۴ بهمن ۱۳۶۴ با بخشی از ارتش متجاوز عراق درگیر شد. گردان حمزه آن شب با دو گردان پیاده- مکانیزه دشمن جنگید و طرفین درگیری، متحمل تلفاتی سنگین شدند. این درگیری ساعت ۲۲:۲۰ دقیقه شروع شد و هجده نفر از دسته یک شهید شدند.

باغ، بی نشان، برادرخوانده، کلاه آهنی، ققنوس،گلستانه، ساعت مچی، سایه‌ها، خون، دز، سوت، امانتی، روز نوشته‌ها، دفتر یادگاری، شب خرچنگ و جاده سوم عنوان‌های شانزده فصل این کتاب حجیم و خوشخوان هستند. در پایان هر فصل اسناد و عکس‌هایی درباره آنچه گفته شده آمده است تا بر اعتبار و استناد کتاب بیافزاید.

نام راوی، رسته، سمت، تاریخ و محل نخستین مصاحبه در ابتدای هر فصل و مستنداتی که شامل نام و نام‌خانوادگی، اسناد مکتوب، عکس و اسناد غیر مکتوب، بیوگرافی و در برخی فصل‌ها مصاحبه با خانواده شهید در پایان هر فصل آمده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«هر دسته سوار یک کامیون شد. کف کامیون را پتو پهن کرده بودند. دستور آمد که کسی برزنت روی قسمت بار کامیون را کنار نزند تا عملیات لو نرود. در راه، پرتقال پخش کردند. یک جعبه پرتقال را در راه خوردیم و پوستش را هم در جعبه گذاشتیم. نمی‌دانستیم به کجا می‏‌رویم؛ اما یکی از بچه‌های دسته که بچه خوزستان بود، با نگاه از سوراخ‌های برزنت گفت که نزدیک آبادان هستیم. شب هنگام از کامیون پیاده شدیم. باران نم‌نم می‌آمد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها