چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
دومین جشنواره ملی کاما برگزار می‌شود/مهلت ارسال اثر اول تیر تا پایان مرداد

قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور، از برگزاری دومین جشنواره ملی کاما؛ جشنواره کتاب افراد معلول ایران خبر داد و گفت: مهلت ارسال آثار از تاریخ اول تیرماه تا پایان مردادماه سال جاری تعیین شده است.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره برگزاری نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره کاما بیان کرد: نخستین جلسه رسمی شورای سیاستگذاری جشنواره کاما؛ جشنواره کتاب افراد معلول ایران، در دفتر مرکزی انجمن نابینایان ایران برگزار شد. در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما درباره تعیین خط‌مشی جشنواره، انتخاب محورها و شرایط شرکت‌کنندگان، اعلام تاریخ زمان فراخوان و زمان برگزاری مراسم اختتامیه، تامین و برآورد بودجه مورد نیاز جشنواره، نحوه همکاری و میزان مشارکت نهاد‌ها و سازمان‌های ذیربط از لحاظ کمک‌های نقدی و غیرنقدی و معرفی حامیان احتمالی در بخش خصوصی گفت‌‌و‌گو شد.
 
وی ادامه داد: ازجمله مواردی که در نخستین جلسه شورای سیاستگذاری درباره آن تاکید شد، استفاده از ترکیب «افراد دارای معلولیت» برای شرکت‌کنندگان در جشنواره بود. پیش از این تاکید بیشتری به «جامعه آسیب‌دیدگان بینایی» وجود داشت؛ همچنین درباره واژه‌های تکرارشونده، مقررشد بخش تعریف مفاهیم به آیین‌نامه اضافه شود. به پیشنهاد اعضای شورای سیاستگذاری، آیین‌نامه نخستین دوره جشنواره کاما به‌عنوان یک سند بالادستی، معیاری برای هدفگذاری و تصمیمات بعدی تعیین و مقرر شد، بخش‌هایی از این آیین‌نامه اصلاح شود.

قائم‌مقام انجمن نابینایان کشور افزود: تمرکز جشنواره از میان گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت، بر روی نابینایان و کم‌بینایان، افراد جسمی و حرکتی و ناشنوایان و کم‌شنوایان است؛ البته مولفان، ناشران، مترجمان و سایر پدیدآورندگانی که درباره  افراد دارای معلولیت کتاب نوشته‌اند و خودشان از جامعه معلولان نیستند، می‌توانند در این رویداد مشارکت داشته باشند.

شادکام ادامه داد: مهلت ارسال آثار از تاریخ اول تیرماه تا پایان مردادماه سال جاری تعیین شده است. مراسم اختتامیه دومین جشنواره کاما نیز هفتم آذرماه برگزار خواهد شد تا به نوعی به روز جهانی معلولان نزدیک باشد.

 وی درباره سایر مباحث مطرح شده در جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره کاما بیان کرد: علاقه‌مندان برای مشارکت در جشنواره کاما، کتاب‌های منتشر شده از ابتدای سال 1398 تا پایان سال 1401 را به دبیرخانه ارسال کنند؛ البته آثاری که در دوره‌های گذشته جشنواره کتاب نابینایی و کم‌بینایی و نخستین جشنواره ملی کاما بررسی نشده‌اند می‌توانند در این دوره از جشنواره شرکت داده شوند که بازه زمانی 10 سال اخیر را شامل می‌شود؛ بنابراین آن دسته از آثاری که در دو جشنواره قبلی داوری شده‌اند دیگر مجاز به حضور در این دوره از جشنواره نیستند. داوری آثار همچون ادوار قبلی، برعهده داوران بین‌المللی خانه کتاب و ادبیات ایران است.

شادکام درباره اهداف و محورهای جشنواره گفت: قید‌هایی که عمدتا جنبه حمایتی داشتند به بخش اهداف اضافه شد؛ علاوه‌براین در بخش محورهای جشنواره، توجه ویژه‌ای به موضوع دسترس‌پذیری افراد دارای معلولیت تاکید شده است.
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، خواستار توجه بیشتر سازمان‌ها به این جشنواره شد و گفت: مقوله کتاب و کتابخوانی یکی از مسائل مهم در امور فرهنگی است و با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت امور فرهنگی، از نهاد‌های دولتی انتظار توجه ویژه‌تری به جشنواره‌هایی از این دست وجود دارد. متاسفانه در این نشست که تعیین خط مشی جشنواره و سیاستگذاری‌های کلان جشنواره ملی کاما بررسی شد، برخی نمایندگان متولیان امور فرهنگی از‌جمله سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنایی غایب بودند. انتظار داریم نمایندگان این نهاد‌ها در نشست‌های آتی نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

مهندس شادکام در پایان گفت: درباره اهداف و محورهای جشنواره و همچنین نحوه حمایت سازمان‌های مرتبط، مقرر شد اعضای شورای سیاستگذاری بررسی‌های بیشتری انجام دهند تا جمع‌بندی این مسائل در جلسه بعدی شورا (بیست‌و‌هشتم خردادماه) بررسی شود.

دومین دوره جشنواره ملی کتاب افراد معلول ایران (کاما) که در دوره نخست علاوه بر انجمن نابینایان ایران با مشارکت انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران برگزار شد، قرار است امسال با مشارکت یکی دیگر از سازمان‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت برگزار شود.
 
به گزارش ایبنا؛ مدیرعامل انجمن نابینایان ایران به‌عنوان رئیس شورای سیاستگذاری، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران به‌عنوان رئیس ستاد و دبیر اجرایی جشنواره کاما، نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران، نمایندگان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایندگان سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نماینده معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران‌(اداره کل سلامت) و مدیر سابق مرکز توانبخشی خزانه و کارشناس امور نابینایان، به‌عنوان اعضای حاضر شورای سیاستگذاری دومین دوره جشنواره کاما در نخستین جلسه این شورا حضور داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها