یکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
چاپ پنجم «کُرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او» به قلم رشید یاسمی

چاپ پنجم کتاب «کُرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او» به قلم غلامرضا رشید یاسمی به زودی در انتشارات بنیاد محمود افشار روانه بازار کتاب خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، انتشارات بنیاد محمود افشار چاپ پنجم کتاب «کُرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او» به قلم غلامرضا رشید یاسمی را به زودی روانه بازار نشر می‌کند. 

کُرد یکی از شاخه‌های درخت کهن‌سال برومند نژاد ایرانی است که همواره در نقاط مختلف ایران با عزت و احترام زیسته و پیوندهای محکم او را به سایر شاخه‌های این درخت مربوط ساخته است و یک قسم سرگذشت تاریخی آنها را به هم اتصال بخشیده است.

شکی نیست که در سرگذشت هر طایفه و هر فردی فرازونشیب‌هایی هست. در طول قرون که این نژاد کهن‌سال مقیم این قطعه آسیا بوده اتفاقات و حوادث گوناگون بر او گذشته است. مکرر اتفاق افتاده که ایران، یعنی کانون نژادی کُرد دستخوش تطاول بیگانگان یا ضعف و هرج‌ومرج داخلی شده است. در این فواصل امرای کُرد اطاعت نکردن از آن زمامداران را فریضه خود شناخته سر به طغیان برداشته‌اند، ولی طغیان آنان محدود به حدود معین و برای مقصود و وقت معین بوده است. هرگز عصیان آنها نسبت به قوم و نژاد خود نبوده که بتوان آن را دلیل افتراق شمرد.

به‌عکس اسناد تاریخی ثابت می‌کند که وفاداری طوایف کُرد، چه آنها که در کوهستان زاگرس و ماورای آن بوده‌اند، چه آنها که در پارس و سایر بلاد ایران مسکن داشته‌اند نسبت به ایران خیلی بیشتر از سایر طوایف ایرانی‌نژاد بوده است. کُردستان را می‌توان میدانی دانست که خون ایرانیان قدیم و جدید در آنجا و برای آنجا ریخته شده است.

از روزی که آمادا (ماد قدیم) در برابر تیکلات پیلستر و سارگن و آشوربانی‌پال ایستادگی کرد و عاقبت ساکنان غرب ایران بر نینوا دست یافتند و آشور را برانداختند کوشش و مجاهده ساکنان این قطعه ایران در تواریخ ثبت است تا برسد به روزگار هخامنشی و عهد اشکانی و ساسانی و دوره اسلامی. هر ورقی را که از تاریخ برمی‌گردانیم می‌بینیم صفوف نیروی ایران دوش‌به‌دوش ساکنان کُردستان کنونی در برابر خصم صف‌آرایی کرده‌اند و این اعدا که گاهی به نام آشوری و گاهی به اسم یونانی و رومی و مغول و غیره پیش می‌آمده‌اند اکثر متوجه این قطعه از ایران بوده‌اند و سلاطین آشوری و رومی و غیره هر وقت خواسته‌اند به قلب ایران ضربتی جانگزای وارد آورند کُردستان را مطمح نظر خود قرار داده‌اند. چنانکه حمله آنتوان سردار روم به تخت سلیمان و هراکلیوس (هرقل) به شیز که همان تخت سلیمان است نشانه اهمیت و اعتبار این قطعه ایران در اقطار داخلی و خارجی تواند بود. درواقع جنگ‌های ایران و روم غالباً میدانش حدود کُردستان است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها