دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
غرفه‌ مکتب حاج‌قاسم و مجمع ناشران انقلاب اسلامی سرآمد غرفه‌آرایی در نمایشگاه کتاب 1402

مصطفی عباسی کارشناس ارشد طراحی‌ صنعتی در یادداشتی که در اختیار ایبنا قرار داده، معتقد است: غرفه‌ مکتب حاج‌قاسم و مجمع ناشران انقلاب اسلامی دو غرفه شاخص نمایشگاه بودند؛ به‌طوری که نمی‌شد آن‌ها را نادیده گرفت.

خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا) - مصطفی عباسی: حدود ده سال گذشته نمایشگاه کتاب را در شهر آفتاب و مصلی بازدید کرده‌ام و از پیش می‌دانستم که غرفه سوره مهر، مکتب حاج‌قاسم، جمکران، انتشارات انقلاب اسلامی و... کجای نمایشگاه هستند. راهروبندی‌ها بسیار مناسب بود. یکی از اتفاقات خوب مدیریت شده در این نمایشگاه، همین بود که انتشارات اصلی در دورتادور نمایشگاه پخش شوند و جمعیت از مرکز مصلی به‌سمت اطراف پراکنده شوند. به نظرم اگر معدود انتشارات شاخصی که طراحی برای غرفه خود انجام داده‌اند را از نمایشگاه جدا کنیم، دیگر غرفه‌ها هیچ برنامه و زیبایی بصری نداشتند. آن معدود انتشاراتی که طراحی خاصی برای خود انجام می‌دهند نیز ارتباطی با موضوع ندارند و بیشتر بر روی هویت بصری و رنگ و شکل کار می‌کنند. غرفه‌ای امسال در نمایشگاه حاضر شد که بسیار جالب بود و توجه من را جلب کرد. غرفه زیباسازی تهران با ایجاد باریکه‌راهی برای ورود و دو مجسمه اخوان ثالث در راست و چپ غرفه، زیبایی خاصی ایجاد کرده بود که مردم با این مجسمه‌ها عکس می‌گرفتند.
بهترین قسمت نمایشگاه به «مکتب حاج‌قاسم» و «مجمع ناشران انقلاب اسلامی» اختصاص داده شده بود و بیشتر از همه در چشم بودند؛ به‌طوری که نمی‌شد آن‌ها را ندید و همگان بر این باور هستند که شاخص نمایشگاه این دو غرفه بودند. اصلاً نمی‌گویم که طراحی غرفه‌ها بد بوده؛ بلکه طراحی «مکتب حاج‌قاسم» هم از نظر طرح، هم از نظر رنگ بسیار خوب بود ولی عدالت دراین‌باره کم‌رنگ بود.
به نظر من طراحی و دیزاین نه‌تنها برای غرفه‌های مشهور، بلکه برای تمامی غرفه‌ها الزامی است. در نمایشگاه‌های دیگر که در کشور برگزار می‌شود، دیزاین مقوله‌ای جاافتاده و بدیهی است. فقط در نمایشگاه کتاب است که کسی به طراحی توجهی نمی‌کند. البته دلیل این عدم طراحی غرفه‌ها میزان گردش مالی کتاب است. در نمایشگاه‌های دیگر مخصوصاً نمایشگاه‌های صنعتی، با هر خرید ۵۰۰میلیون پول جابه‌جا خواهد شد و ۵۰میلیون برای طراحی غرفه عددی غیرقابل‌توجه است. ولی در گردش مالی کتاب، طراحی غرفه، حداقل تا زمانی که وضع مالی صنعت نشر این‌گونه است زیان‌آور خواهد بود.
بیایید جست‌وجو کنیم انتشاراتی که بیشترین میزان فروش را دارد، چه مقدار طراحی غرفه دارد؟ مثلاً انتشاراتی مثل امیرکبیر و کتابستان میل بسیاری به طراحی ندارند؛ چون بیشتر باید به فکر کاغذ و چاپ و... باشند. اما طراحی غرفه به فروش کمک خواهد کرد. همچنین چیدمان نیز به میزان فروش کمک خواهد کرد؛ اما تعیین‌کننده نخواهد بود. در نهایت به نظر می‌رسد برای هویت بصری باید برنامه‌ای داشت تا طراحی‌هایی مثل «مکتب حاج‌قاسم» و سایر غرفه‌ها به این صورت برجسته نشوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها