یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
«برای صلح انسان‌ها را بکش» به بازار آمد

مجموعه‌شعر «برای صلح انسان‌ها را بکش» شامل ترجمه آثار شاعران متعلق به ادبیات شر به قلم فرزام کریمی به بازار آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این اثر اشعار شاعران نسل بیت، مکتب دگراندیشی نیویورک، رنسانس سانفرانسیسکو، کلوب بیست و هفت و هیپی‌ها را دربرمی‌گیرد.

از جمله شاعرانی که اثر آنها در این مجموعه آمده می‌توان به اد سندرز، پتی‌اسمیت، لو ولچ،آنه والدمن، لنور کندل، فرانک اوهارا، جینیس جاپلین و بث‌هارت اشاره کرد که اشعارشان بر نظریه شر ژرژ باتای اتکا دارد.

در پشت جلد کتاب آمده است: «به تعبیر ژرژ باتای ادبیات بدون شر به امری کسل‌کننده بدل خواهد شد و آمیزه تشویش و مواجهه مخاطب با آن می‌تواند ادبیات را از کسل‌کنندگی خارج کند. اگر بخواهیم نظریات باتای را به شاعران و سانگ‌رایترهای این مجموعه تعمیم دهیم باید این‌گونه عنوان کرد که اد سندرز با تخطی عامدانه‌اش از قوانین تبیین شده توسط حاکمیت بارها خویش را به دامان پلیس انداخت. پتی اسمیت با تخطی عامدانه از آرزوهای مادرش راهی متفاوت را برگزید، لو ولچ به توصیه گرترود استاین و با تخطی از راه و رسم معمول زندگی به نویسندگی روی آورد، لنور کندل با تخطی از هنجارهای موجود در جامعه و عرضه اشعاری اروتیک و پافشاری بر آنها نگاه متفاوتی نسبت به شعر را ارائه داد. آنه والدمن با تخطی عامدانه از استانداردهای معمول شعر به ارائه شعر پرفورمنس همراه با تشبیهاتی غیرمعمول پرداخت، جینیس جاپلین با سبک زندگی نامتعارف و نگاهی عصیانگر که در آن فریفته هیچ سیاستمداری نشد و با کمک اجراهای منحصر‌به‌فردش در حال لگدزدن به تخم جنسیت بوده است. بث هارت پس از تحمل رنج و مرارت‌های فراوان و عقده الکترایی نسبت به پدر به بیان‌مندی متفاوتی در موسیقی دست یافت که در خلاف جهت استانداردهای معمول موسیقی روز بوده است. فرانک اوهارا هم با عصیان نسبت به زندگی متعارف و بدعت نهادن مکتب نیویورک راه و روش متفاوتی را برگزید، از این رو تمام شاعران و سانگ‌رایترهای این مجموعه در حوزه شر طبقه‌بندی می‌گردند.»

نشر شالگردن کتاب «برای صلح انسان‌ها را بکش» را در 104 صفحه با بهای 72 هزار تومان روانه بازار کرده است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها