شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
اقشار مختلف زنان در دفاع مقدس نقش داشتند

کتاب «دایکه کان ایستاده‌اند» تاریخ شفاهی مقاومت زنان دفاع مقدس و پشتیبانی جبهه‌‌ها در غرب کشور است که به قلم زهره یزدان‌پناه نوشته شده و آن را نشر راه یار منتشر کرده است.

زهره یزدان‌پناه نویسنده کتاب «دایکه‌کان ایستاده‌اند» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: عنوان کتاب به زبان کردی است و معنی آن به فارسی می‌شود: «مادران ایستاده‌اند». در واقع هم مادران هنوز ایستاده‌اند. در همه زمینه ایستاده‌اند در تمام مشکلات و بحران‌ها حتی در جنگ تحمیلی.

این کتاب درباره فعالیت‌های پشتیبانی زنان در غرب کشور در دوران دفاع مقدس است. زنان استان‌های ایلام کرمانشاه کردستان و آذربایجان غربی. راوی‌های این کتاب هم همگی از چهره‌های مردمی در دوران دفاع مقدس در سنین مختلف و قشرهای مختلف بودند. از زنان خانه‌دار گرفته تا معلم و امدادگر از دخترانه پانزده‌شانزده ساله تا زنان پنجاه ساله. 

زهره یزدان‌پناه اضافه کرد: پژوهش‌های میدانی کتاب دایکه‌کان ایستاده‌اند از سال ۹۶ و قبل از کتاب «اینجا سوریه است»، انجام شده بود.

زهره یزدان‌پناه درباره فضای غالب در فعالیت‌های میدانی در شهرهای غربی کشور و کردنشین گفت: هیچ کدام از استان‌هایی که با آنها سفر کردم، برای من ناشناخته نبودند. اتفاقاً چون ناشناخته نبودند، علاقه‌مند بودم که به این استان‌ها سفر کنم و درباره آنها کتاب بنویسیم. من متولد دوران قبل از انقلاب هستم و چون دوران انقلاب و دوران دفاع مقدس را درک کرده‌ام، اعتقاد داشتم که در دوران دفاع مقدس دو منطقه اساسی در کشور ما درگیر جنگ شدند، منطقه جنوب و منطقه غرب کشور. که هرکدام از آنها مظلومیت مربوط به خودشان را داشتند.

زهره یزدان‌پناه افزود: نکته جالبی که در مصاحبه میدانی با آن مواجه شدم عدم وجود بحث شکاف نسل‌ها در بین مردمان آنجا بود. به طوری که یک دختر ۱۴ ساله به راحتی در کنار یک خانم پنجاه سال قرار می‌گرفت و با هم تعامل می‌کردند.

وی درباره حفظ گویش محلی در کتابش گفت: تمامی گویش‌ها که از استان‌های کردنشین بودند حفظ شده است. در منطقه آذربایجان غربی که منطقه کردنشین و ترک‌نشین بود، گویش ترکی سعی شده حفظ شود.

زهره یزدان‌پناه در مورد علت نامگذاری کتاب با یک عنوان کردی اضافه کرد: این به دلیل فضای بومی و گویش غالب بر کتاب با لهجه کردی است. عنوان آن هم با حفظ آلبومی کتاب به زبان کردی نوشته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها