پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
سه اثر انتشارات راه یار رونمایی شد

سه اثر جدید انتشارات راه یار در غرفه مجمع ناشران انقلاب  اسلامی واقع در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، ظهر پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ آئین‌ رونمایی از سه اثر انتشارات راه یار شامل کتاب‌های «خیرالنسا»،«گردان نانواها»،«دایکه‌کان ایستاده‌اند» با حضور نویسندگان این آثار برگزار شد.

زهره یزدان‌پناه نویسنده کتاب «دایکه‌کان ایستاده‌اند» در این آیین اظهار کرد: این کتاب به پشتیبانی و رشادت زنان در طول جنگ می‌پردازد، تحقیق کتاب به قبل از آغاز نوشتن کتاب «اینجا سوریه است» برمی‌گردد. ایده این کتاب به سفارش و پیشنهاد کسی نبود بلکه سال‌ها از دغدغه‌های من بود زیرا من بچه قبل از انقلاب هستم و انقلاب و جنگ را تجربه کردم.

وی افزود: بعد از این سال‌ها متوجه شدم دو منطقه جنوب و غرب خیلی درگیر جنگ شدند که هر کدام مظلومیت‌های خاص خود را داشتند، اما غرب کشور با داشتن گروهک‌ها و داشتن مرز طولانی با عراق مظلومیت مضاعفی داشت.

نویسنده کتاب «دایکه‌کان ایستاده‌اند» ادامه داد: درباره جنوب کشور کار فرهنگی زیادی شده است اما به غرب کشور کمتر پرداخته شده است و به همین دلیل به آن پرداختم، همچنین در این منطقه زنان نقش مهمی در جنگ داشتند و در مدت زیادی هر هفته با دوربین برای تحقیقات میدانی به وسیله اتوبوس به غرب کشور رفتم.

وی اضافه کرد: بعد از اعزام من به سوریه، نوشتن این حدود ۳.۵ سال متوقف شد و بلافاصله بعد از پایان کارم در سوریه به نوشتن این کتاب پرداختم، اینقدر در این کتاب به غرب کشور پرداخت شده است که برخی فکر می‌کردند من کُرد هستم.

یزدان‌پناه تأکید کرد: در این کتاب سعی کردم گویش‌های خاص مناطق کردنشین را در کتاب بیاورم، در حالی که من کردی بلد نبودم اما به روشی بخش کردی کتاب را به همان زبان نوشتم و بخش استان آذربایجان غربی به ترکی نوشته شده است که زبان خودم است و تلاش شد گویش مناطق تحت بررسی نوشته شود.

وی خاطر نشان کرد: با وجود گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و داشتن ده‌ها مجموعه بزرگ فرهنگی، هیچ خاطره‌ای از خانواده برخی شهدا وجود ندارد، رهبر معظم انقلاب نیز به این موضوع تأکید کردند، اگر این خاطرات نوشته شود آن روزها روایت می‌شود و این امر ضروری است. وقتی سراغ خانواده‌ها می‌رفتم از اکثر آنها هیچ خاطره‌ای جمع نشده بود.
نویسنده کتاب«دایکه کان ایستاده‌اند» تصریح کرد: پشتیبانی بانوان از رزمندگان دلگرمی بزرگی برای آنها بود، باید بیش از پیش به نقش بانوان در جنگ است ارائه شود.

خیرالنسا مدیر پشتیبانی جنگ بود
سمانه آتیه‌دوست، نویسنده کتاب «خیرالنسا» در این آیین اظهار کرد: خیلی خوشحالم که درباره خانم خیرالنسا صحبت می‌کنیم، او ابعاد شخصیتی زیادی داشت. شاید در دید عموم یک زن روستایی باشد، اما جمله «ساده بودن سطحی بودن نیست» را به عینه در خیرالنسا دیدم.

وی افزود: خیرالنسا در خانواده ساده و متدین ایرانی بزرگ شد، سختی‌هایی زیادی در زندگی برای او ایجاد شد، او با وجود نداشتن وضعیت مالی مناسب مهمان نواز بوده و قدرت اجتماعی زیادی داشت و اثرگذاری اجتماعی او بعد از انقلاب بروز پیدا کرد و با توانایی‌های خیاطی، نانوایی و کشاورزی جمع زنانه‌ای تشکیل داد که هشت سال به دفاع مقدس کمک کردند.

نویسنده کتاب «خیرالنسا» ادامه داد: خیرالنسا از ظرفیت اطرافیان خود به خوبی استفاده کرد، به‌عنوان مثال او بخشی از نیازهای رزمندگان با ظرفیت روستاییان حل می‌کرد، می‌توان گفت او مدیر پشتیبانی جنگ بود، که حتی در حد یک کیسه آرد نیز از همه کمک می‌گرفت.

آتیه‌دوست تصریح کرد: خیرالنسا و همسر او قبل از انقلاب نیز روحانیان را به خانه دعوت می‌کرد و این باعث شد فرد امین روستا باشد، می‌توان گفت او تهدید را به به فرصت تبدیل کرد، طبق همین کتاب می‌توان با کمک مردم مشکلات کشور را حل کرد.

وی تأکید کرد: این روزها دو لبه قیچی داریم، یک لبه قیچی نگاه متحجرانه و یک لبه نگاه متجددانه به زن است، در نگاه متحجرانه کارکرد خانه‌داری به زن می‌دهد و در نگاه متجددانه به صورت غربی با زن برخورد می‌شود، در حالی که زن اسلامی ایرانی اثرگذاری اجتماعی دارد و بین این دو دید تعریف می‌شود.
 

کمتر روایتی از پشتیبانی جنگ شده است
همچنین محمدتقی رهایی محقق کتاب «گردان نانواها» در این آئین اظهار کرد: مردم بار جنگ را به دوش کشیدند اما کمتر روایتی از پشتیبانی جنگ ارائه شده است، حیات و بقای ما به شنیدن روایت‌های گذشته ما است و رهبر معظم انقلاب نیز بر این امر تاکید کرده‌اند.

وی افزود: روستای «خانوک»  به عنوان گردان نانواها هشت سال دفاع مقدس شناخته می‌شود، که در این حوزه مستندی نیز ساخته شد که برای تکمیل تحقیقات کتاب در سال ۹۹ به این روستا سفر کردم.

محقق کتاب «گردان نانواها» ادامه داد: گردان نانواها شامل ۹۰ نفر که غالبا مادران شهدای دفاع مقدس بودند، حتی روستای خانوک به شهید آباد شناخته می‌شود، قبل از انقلاب نیز خانوک تلاش‌های زیادی در حفظ اسلام داشتند.

رهایی اضافه کرد: گردان نانواها در رفع بسیاری از نیازهای رزمندگان تلاش کردند، همچنین در محیط روستا از خانواده شهدا حمایت ویژه‌ای انجام می‌شد، خانوک به نوعی چریک پیر است. 
وی خاطر نشان کرد: هنگام مصاحبه‌های حرف زیادی از حاج قاسم پیش می‌آمد و همه اهالی روستا خاطراتی از او داشتند.

گفتنی‌است سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها