او افزود: ممکن است برای والدین و مربیان این یک سؤال باشد: چرا افراد با استعدادهای مشابه پیشرفت و عملکرد یکسانی ندارند؟ شاید بهتر باشد جواب این سؤال را در قالب سؤال دیگر جویا شویم و آن این سؤال است که باور دانش آموز یا کودک نسبت به یادگیری چه تأثیری بر انگیزه و ظرفیت او برای موفقیت میگذارد؟ اینجاست کهاین کتاب به کمک ما میشتابد. تفاوت بین ذهنیت ثابت و ذهنیت رشد و چگونگی پرورش و تقویت ذهنیت رشد در کودک!
او با بیان اینکه بسیاری از کودکان و دانش آموزان دچار ذهنیت ثابت هستند و چه بسا که والدین و معلمان و مربیان با نداشتن آگاهی لازم و کافی در خصوص نوع ذهنیت و تأثیر آن بر موفقیت، ناخواسته باعث تشدید ذهنیت ثابت در کودک میشوند افزود: ذهنیت ثابتاین باور است که تواناییها، مهارتها و هوش و استعداد ثابت و تغییر ناپذیرند. پس اگر یک کودک یا دانش آموز در یک درس یا در یک ورزش و یا به طور کلی در کاری عملکرد ضعیفی داشت پس هرگز در آن موفق نخواهد شد و گاه این عمکلرد ضعیف باعث تعمیم افراطی به سایر جنبههای زندگی کودک میشود. حتی یک کودک باهوش و با استعداد هم میتواند دچار ذهنیت ثابت باشد واین باعث میشود نتواند شکست و اشتباه کردن را بپذیرد و لذا با هر شکست یا اشتباهی ممکن است دچار ناراحتیهای شدید روانی شود. چون همه این افراد یک نگاه محدود و مشخص از هوش و مهارهایشان دارند و سعی در ارتقا دادن آنها یا افزودن به مهارتهای خود ندارند.
به گفته یغمایی، با پرورش و تقویت ذهنیت رشد، کودک بهاین باور میرسد که با تلاش، پشتکار و آموزش مؤثر و کمک گرفتن از دیگران میتواند تواناییها و استعدادهایش را پرورش دهد و یکی از وظایف والدین در پرورش این ذهنیت، دادن بازخوردهای مناسب نسبت به تلاش کودک و فرایند انجام کار و نه نتیجه نهایی کار است که دراین کتاب تمامی این اهداف پوشش داده شده است. تغییر از یک ذهنیت ثابت به یک ذهنیت رشد آسان نیست.این امر شامل ریسک کردن است و از کودکان میخواهد که تلاش کنند و شکست بخورند و دوباره تلاش کنند. فراموش نکنیم که پرورش و تقویت ذهنیت رشد هم میتواند یک از اهداف فرزندپروری باکفایت باشد.
این مترجم با بیان اینکه تمرینهایاین کتاب مختص کودکان 8 تا 12 سال است اما مشاوران، والدین و معلمان و مربیان میتوانند از این کتاب برای پرورش ذهنیت رشد فرزندان و دانش آموزان کمک بگیرند عنوان کرد: کتاب تخصصی است اما به دلیل بیان سلیس و روان و داستانهایی که به عنوان نمونه بیان شده قابل استفاده برای عموم است و با توجه به جدید بودن محوریت موضوع کتاب اساتید روانشناسی من استقبال خوبی از ترجمهاین کتاب کردند.
او یادآور شد: با معرفی و نشر بیشتر این کتاب میتوان ایدهای نو در حوزه مشاوره کودک و نوجوان ارائه داد. در عیناینکه خواندناین کتاب و بهره گیری از فعالیتها و تمرینهای این کتاب برای اولیا و مربیان خالی از لطف نیست چرا که در تربیت و پرورش ذهن کودکان و راهنمایی آنها برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت و طی کردن این مسیر با وجود فراز و نشیبها کمک کننده است و چه بسا ذهنیت رشد را در اولیا و مربیان نیز تقویت میکند.
یغمایی درباره ضرورت اصلی انتشار کتاب بیان کرد: این اثر برای عموم مردم به ویژه والدین و معلمان و مربیان است که وظیفه سنگین و پر چالش تعلیم و تربیت کودکان را به عهده دارند. چرا کهاین کودکان آینده سازان کشور محسوب میشوند. اگر ذهنیت رشد از همان کودکی شکل گرفته، پرورش یافته و تقویت شود فرزندانمان متوجه خواهند شد که مسیر موفقیت پر از دست انداز و مانع است ولی نتیجه درخشانی در انتظار آنهاست. آنها یاد میگیرند که به جای تمرکز بر مشکلات به موفقیتی که بعد از طی کردناین مسیر پر فراز و نشیب حاصل خواهد شد تمرکز کنند و از شکست و اشتباه نهراسند و برای رسیدن به موفقیت اهدافی را تعیین کنند و برای رسیدن به اهداف برنامه ریزی کنند. از طرف دیگر موضوعات جدید برگرفته از موضوع اصلی و مباحث درج شده در کتاب میتواند در عرصه تحقیقات و پژوهشهای دانشگاهی و تخصصی مورد استفاده قرار گیرد.
کتاب «ذهنیت رشد: کتاب کار برای کودکان» نوشته پیتون کرلی با ترجمه راهبه یغمایی از سوی انتشارات ارجمند روانه بازار نشر شده است.
نظر شما