شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۷
«یعقوب لیث»؛ مرد کویر به نمایشگاه کتاب آمد/ «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی» را بخوانید

حسین یاوری پژوهشگر تاریخ گفت: کتاب «یعقوب لیث» مرد کویر یا دلاور کویر اثر محمدرضا حسن‌بیگی را که از سوی نشر بهنود منتشر شده است؛ نیز کتاب خوبی است، این کتاب را برای خرید از نمایشگاه کتاب 1402 پیشنهاد می‌کنم. نگارنده در این کتاب به اختصار زندگی‌نامه‌ی «یعقوب لیث» را بازگو کرده، همچنین به چگونگی نبردها و متصرفات وی و نیز آخرین اقدامات او اشارتی کرده است.

حسین یاوری، نویسنده کتاب «شناخت صنایع دستی ایران» به عنوان پیشنهاد خرید به علاقه‌مندان حوزه تاریخ از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: من برای خرید از نمایشگاه کتاب 1402، کتاب «حکمت و آداب معنوی در هنر اسلامی» نوشته دکتر محمدعلی رجبی دوانی را که از سوی فرهنگستان هنر چاپ و راهی بازار نشر شده است، پیشنهاد می‌کنم. این کتاب در شش فصل به توصیف انواع هنر می‌پردازد.

وی افزود: از کتاب‌های قدیمی‌تر که باید امروز خوانده شود، کتاب «آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی» اثر هانری کربن با ترجمه زنده‌یاد داریوش شایگان است که از سوی انتشارات فرزان روز منتشر شده است. مردی که چراغ جادو دارد لقبی است که داریوش شایگان به هانری کربن داده است او که عمیقا با شخصیت و آثار کربن آشنایی دارد اثری نومایه به رشته نگارش آورده است، این کتاب هم برای آنانی که در طلب آشنایی با آثار کربن هستند و هم برای آنانی که با آثار وی مانوسند، سودمند است.

یاوری بیان کرد: من همچنین کتاب «فلسفه هنر» اثر میشل فوکو با ترجمه مجید پروانه‌پور را برای خرید از سی‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیشنهاد می‌کنم. میشل فوکو مطالب پراکنده‌ای در زمینه هنر مطرح کرده است که بسیاری از آنها برخلاف دیگر پروژه‌های فکری وی از سر تفنن نوشته شده‌اند. همین مطالب پراکنده‌ فوکو هوشمندی او را در زمینه هنر نشان می‌دهد، هر کدام از مباحث فوکو به مسئله‌ مدرنیته می‌پردازند که دغدغه اصلی آثار اوست. بودار معتقد بود که مدرنیته پویا نه در قلمرو سیاست بلکه در سپهر هنر آفریده می‌شود. در نظر فوکو هنر مولفه‌ای اساسی در فهم کیستی ما و قوام‌بخش اکنون ماست و هنر مدرن از قابلیت مخالفت با اجماع‌های توجیه‌ناپذیر به چالش کشیدن عادات ما و استقرار ارزش‌های نوین برخوردار است.

وی در ادامه گفت: کتاب «یعقوب لیث» مرد کویر یا دلاور کویر اثر محمدرضا حسن‌بیگی را که از سوی نشر بهنود منتشر شده است؛ نیز کتاب خوبی است، این کتاب را برای خرید از نمایشگاه کتاب 1402 پیشنهاد می‌کنم. نگارنده در این کتاب به اختصار زندگی‌نامه‌ی «یعقوب لیث» را بازگو کرده، همچنین به چگونگی نبردها و متصرفات وی و نیز آخرین اقدامات او اشارتی کرده است. در کتاب آمده است: یعقوب لیث از جمله کسانی است که در تاریخ ایران به چند دلیل شهرت دارد. اول اینکه پهلوان دلاوری بود و از میان یکی از مناطق محروم ایران به پا خاست و کوشید تا پشت و پناه آنان در برابر ظلم ستمگران باشد. دوم آنکه وقتی عده‌‌ای از جوانان دلیر در اطرافش جمع شدند و قدرتی به دست آورد کوشید تا خود حاکم منطقه شود سپس به فکر افتاد تا به قدرت خلفای اموی در زادگاه خود خاتمه دهد و بالاخره موفق به تاسیس سلسله‌ جدیدی با عنوان صفاریان شد.

یاوری افزود: همچنین کتاب «فرهنگنامه تصویری مد» اثری از جمعی از نویسندگان نشر آبان است که در زمینه پوشاک و مبانی طراحی لباس نوشته شده است. خرید و مطالعه این کتاب را نیز به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌کنم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی  در ketab.ir برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها