چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
آثار آیت االله احمد بهشتی در شیراز رونمایی شد

در مراسمی با عنوان «آیت بهشت» از آثار آیت االله احمد بهشتی در شیراز رونمایی شد. 

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در این مراسم که شامگاه چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه جاری  در سالن همایش‌های شهر با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، استاندار فارس و مدیرکل کتابخانه های عمومی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد، از دو کتاب «سیاست و حکمت» و «ماه در محاق» تالیف حضرت آیت‌الله العظمی احمد بهشتی عضو مجلس خبرگان رهبری رونمایی شد.  

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این آیین گفت: یکی از نکاتی که در تاریخ نگاری انقلاب و تاریخ‌نگاری جبهه متدیین مطرح است این است که در موضوع نگارش و روایت تاریخ عقب بودیم. اگر اقدامات انجام شده و اتفاقات رخ داده مکتوب و در مورد آنها صحبت نشود به مرور زمان و در فرآیندهای تاریخی با فضایی مواجه خواهیم شد که این اقدامات با انکار و تغییر مواجه می‌شوند.

مهدی رمضانی عنوان کرد: حجم تولیدات دشمن در حوزه تاریخ انقلاب به شدت گسترده و قابل توجه است. این در حالیست آنچه در داخل کشور اتفاق می‌افتد برابری با حجم تولیدات در خارج از کشور نمی‌کند.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه آیت الله احمد بهشتی یک شخصیت علمی و انقلابی است که مرور خاطراتشان تنها مرور خاطرات ایشان نیست، ادامه داد: با خواندن خاطرات ایشان گویا یک دور تحولات تاریخ انقلاب را به صورت خلاصه و چکیده می‌خوانیم.

رمضانی با بیان اینکه برخی از تحولات خارجی و تحولات پس از انقلاب را می‌توان در خاطرات ایشان تجربه کرد، افزود: فراهم شدن این فضا فرصتی برای تمجید از یک شخصیت دینی و انقلابی می‌دانم که نیاز جامعه امروز ماست.

وی اضافه کرد: یکی از ضعف‌هایی که با آن مواجه هستیم این است که در تبیین شخصیت‌ها و ظرفیت‌ها کم‌کاری کردیم و جوان ها جذب فضاهای دیگری شدند؛ این به کم‌کاری ما بر می‌گردد. برای اینکه یک شخصیت پرورش پیدا کند و به نقطه شکوفایی و بالندگی برسد اتفاقات متنوعی افتاده است. این در حالیست که ما به راحتی و سادگی از کنار این سرمایه‌ها عبور می‌کنیم؛ قدرشان را نمی‌دانیم و برای به دست آوردن قدرشان کم‌تلاش می‌کنیم‌.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تصریح کرد: مرجعیت آیت‌ الله احمد بهشتی در فضای عمومی استان دلگرم کننده است و  استان قدردان این ظرفیت است اما این پرسش مطرح است که این ظرفیت چقدر به نسل جوان، خارج از استان و کشور معرفی شده است؟ از سوی دیگر جای تشکر دارد که ایشان در کنار فعالیت‌های علمی، فقهی و اخلاقی فرصتی برای نگاشتن و مکتوب کردن خاطرات خود کرده‌اند. 

رمضانی با اشاره به دو عنوان کتاب آیت‌الله بهشتی با عنوان ماه در محاق و سیاست و حکمت، گفت: این کتاب‌ها که تقدیم جامعه علمی و فرهنگی شده به عنوان منبعی در حوزه تاریخ انقلاب خواهد بود.

وی ادامه داد: کتابخانه‌های عمومی شبکه فرهنگی گسترده، اثرگذار، قابل بهره‌برداری و پیش‌برنده است و امید است در بهره‌برداری از این شبکه موفق باشیم. 

اطلاعات در حوزه تاریخ انقلاب برای کودک و نوجوان  فرآوری شود

رمضانی با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا کتاب‌های تاریخی در فضای کتابخانه‌های عمومی کتاب های تاریخی قرار بگیرد، یادآور شد: نیاز است تا داده‌ها و اطلاعات مرجع در حوزه تاریخ انقلاب برای کودکان و نوجوانان  فرآوری شود. چرا که ما در این موضوع ضعف داریم.

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به برگزاری جشنواره کتابخانه رضوی عنوان کرد: این رویداد حدود ۱۲ و ۱۳ سال است که برگزار می‌شود و بزرگترین رویداد فرهنگی با موضوع کتاب است، در ۲ دوره اخیر بیش از یک میلیون نفر شرکت‌کننده داشته است. بیش از ۵۰ درصد از شرکت کنندگان در این جشنواره کودکان و نوجوانان هستند. این در حالیست که در سال گذشته یک‌میلیون و ۴۰ هزار شرکت کننده داشته و جزو معدود برنامه‌های است که افراد به صورت خانوادگی و گروهی امکان شرکت در آن را دارند.

دبیر کل نهاد کتابخانه عمومی کشور در پایان یادآور شد: این جشنواره یک کار گسترده، عمیق و اثرگذار در حوزه فرهنگی است که تمام تلاش خود را برای گسترش و به روزرسانی این رویداد به کار گرفته‌ایم.
   
در ادامه این مراسم مدیرکل کتابخانه عمومی استان فارس بیان کرد: امروز اداره کل کتابخانه های عمومی فارس این افتخار را دارد برای سومین نوبت از آثار گران سنگ استاد اخلاق آیت الله  بهشتی رونمایی کند. 

محمدحسین فیروزی عنوان کرد: پیش از این در آبان ماه سال های ۹۵ و ۹۷ بود که از آثار ایشان رونمایی شد . 

وی گفت: در این آیین از دو اثر ارزشمند مرتبط با آیت الله بهشتی با عنوان ماه در محاق سیری در سیره اخلاقی امام حسن عسکری(ع) و کتاب های حکمت و سیاست که مجموعه خاطرات آیت الله بهشتی  است، رونمایی می شود. 

کتاب ماه در محاق از منابع جشنواره کتابخوانی رضوی است

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس اضافه کرد: این دو کتاب خصوصیات مختلفی داشته و کتاب ماه در محاق امروز جزو منابع جشنواره کتابخوانی رضوی است و جشنواره ملی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور چند سالی است که متولی مدل های مختلف در راستای ترویج فرهنگ سیره اهل بیت با محوریت امام رضا(ع) تلاش شده است. 

فیروزی با بیان اینکه در این دوره کتاب استاد جزو منابع جشنواره است، افزود: در تمام کتابخانههای عمومی کشور سراسر کشور که بیش از ۳۵۰۰ کتابخانه است این کتاب ترویج می شود. 

او همچنین به کتاب حکمت و سیاست اشاره و عنوان کرد: این کتاب مجموعه خاطرات شخصیت‌های آیت‌الله بهشتی است که کتابی مهم برای شیراز و فارس بوده است.

فیروزی ادامه داد: علاقه وصف ناپذیر آیت‌الله بهشتی نسبت به کتاب نمونه‌ای خاص بود و در دوران طلایی ایشان در شیراز اولین کتاب وی با عنوان ترجمه دعای ابوحمزه ثمالی بود که این کتاب هم اکنون در کتابخانه منزل ایشان می‌باشد که اثری خاص و ماندگار است. 

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس یادآور شد:  آیت الله بهشتی از دوران جوانی در مسیر کتاب قدم گذاشت و امروز بیش از  یکصد جلد کتاب توسط انتشارات مطرح کشوری به چاپ رسیده است.

فیروزی با اشاره به اینکه در زمان سخن گفتن و نوشتن از شخصیت آیت‌الله بهشتی دست و پای ما می‌لرزد که نتوانیم حق مطلب را در کلمات ادا کنیم، افزود: سخن گفتن از بزرگی همچون ایشان تنها از بزرگی وی می‌کاهد.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی فارس در پایان یادآور شد: در اولین مراسم رونمایی از آثار آیت الله بهشتی ۸۳ اثر از ایشان منتشر شده بود رونمایی و امروز دو اثر از ایشان با عنوان ماه در محاق و حکمت و سیاست رونمایی شد. 
 
در پایان این مراسم همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری در سخنانی بیان کرد: این برنامه‌ها موجب می‌شود تا جوانان، طلاب و دانشجویان ما بر سر شوق بیایند و مشکلات زندگی را پشت سر  گذاشته و در آینده برای جهان بشریت مفید و موثر باشند. 

آیت‌ الله احمد بهشتی افزود: اگر امروز چیزی دارم از هم نشینانی است که داشته و این لطف خداوند است که بتوانم خدمات ناقابلی را به اسلام، انقلاب و نظام ارائه کنم. 

آیت‌الله بهشتی افزود: مدیون سه نفر از اساتید هستم که استاد مطهری و امام خمینی (ره) از جمله آنها هستند. 

وی گفت: به طلاب عزیز توصیه می‌کنم که قلم داشته باشند، بنویسند و صحبت کنند و به منبر بروند. 

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: به مقالات و کتاب‌های خودم هیچ گاه نگاه تجاری نداشته‌ام و هیچ زمانی به این موضوع فکر نکرده‌ام. 

او همچنین در پایان به مسئله قلم و اهمیت آن از نظر قرآن کریم اشاره و  بیان کرد: مسئله قلم در اسلام بسیار با اهمیت است. چرا که اثری ماندگار بوده که همواره باقی می ماند و در قرآن هم از آن دو بار نام برده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها