یکشنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۵
هنر برای تعالی است/ نقش مهم هنرمندان در حفاظت از ملت

استاندار لرستان با بیان اینکه هنر زمانی می‌تواند کیمیاگری کند که براساس داشته‌ها و ذخائر انسانی، فرهنگی و هنری، هویتی و تاریخی شکل بگیرد، عنوان کرد: هنر برای هنر یعنی سقوط و توقف اما هنر برای تعالی و بالا آمدن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، ویژه برنامه «مهمانی ماه»، (ضیافت افطار اهالی فرهنگ، هنر و رسانه لرستان) به مناسبت هفته هنر انقلاب به همت حوزه هنری لرستان شنبه با حضور فرهاد زیویار، استاندار لرستان و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی لرستان، هنرمندان و اصحاب رسانه در باغ گلستان محوطه قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد برگزار شد.
 
استاندار لرستان با بیان اینکه هنر تعاریف متعددی دارد، افزود: هنر توانایی آفریدن و خلق کردن زیبایی است و با توجه به این تعریف خداوند هنرمندترین است چرا که کسی جز خداوند نمی‌تواند چیزی را خلق کند.

زیویار با اشاره به اینکه انسان هر اندازه حتی در سطح عالی هم هنرمند باشد، تجسمی از چیزی است که خداوند به وجود آورده است، بیان کرد: هنرمندتر از همه خداوند است و بزرگترین هنرمندان که در جهت خلق کردن و آفرینش توانستند به زیبایی کاری صورت دهند، انبیای الهی هستند.
 
استاندار لرستان پیامبران را بزرگ‌ترین هنرمندان الهی در عالم خلقت دانست و افزود: پیامبران بنا داشته‌اند آنچه را که باید انجام دهند نه آنچه را که هست، چون هنر برای هنر نیست؛ هنر برای ساختن است و بایدهایی را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه مردم ایران در انقلاب اسلامی توانستند هنرنمایی کنند، اظهار کرد: نقطه عطفی در همه بخش‌ها به وجود آورند که در دسته‌بندی‌های هنر نوین می‌تواند به عنوان یک معیار قرار بگیرد و آن هنر قبل از انقلاب اسلامی و هنر بعد از انقلاب اسلامی است.

زیویاربا اشاره به اینکه هنر بعد از انقلاب اسلامی توانسته هنری برای ساختن و بالا بردن باشد و این ظرفیت را از خود ابراز کند، افزود: این قابلیت در هنر بعد از انقلاب وجود دارد و توانسته جریان‌سازی کند، اگرچه در بعضی موارد از این جاده خارج شده؛ اما به طور کلی هنر بعد از انقلاب برای ساختن است و متوقف نمانده است.
 
استاندار لرستان با بیان اینکه هنر زمانی می‌تواند کیمیاگری کند که براساس داشته‌ها و ذخایر انسانی، فرهنگی و هنری، هویتی و تاریخی شکل بگیرد عنوان کرد: هنربرای هنر یعنی سقوط و توقف، هنر برای تعالی و بالا آمدن است.

وی با اشاره به اینکه شهید آوینی نسبت به داشته‌ها و ذخایر فرهنگی خود خلق اثر کرد و مرگ را پایان راه ندانست، افزود: هنرمند باید خود را مسئول بداند و براساس شناسنامه مشخص و هویت خود هنرنمایی کند.

استاندار لرستان با بیان اینکه شهادت بالاترین هنر است، افزود: هنرمندان در این برهه از انقلاب اسلامی با پشتوانه داشته‌های فرهنگی خود هم می‌توانند خود را در برابر آسیب‌ها حفظ کنند و هم در ملت‌های منطقه اثرگذار باشند.
 
سامان سپهوند، رئیس حوزه هنری لرستان نیز با بیان اینکه هفته هنر انقلاب اسلامی امسال با راهبری معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و مدیرکل امور اجتماعی استانداری با سال‌های قبل تفاوت داشت افزود: اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در سطح استان گسترش پیدا کرد و سال خوبی برای هنر انقلاب در استان رقم زده شد.

رئیس حوزه هنری لرستان با اشاره به اینکه نهادهای مختلف استان از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها و شورا‌های اسلامی شهر و سازمان فرهنگی هنری و فرمانداری‌ها در شهرهای مختلف پای کار آمدند و اتفاق خوبی رقم خورد، افزود: در برنامه‌های هفته هنر انقلاب توانستیم نام و یاد شهدای هنرمند را در سطح استان زنده کنیم و این از لطف خداوند و برکت کمک و نیروی هنرمندان است.
 

سپهوند با ابراز امیدواری برای خدمت در جبهه فرهنگ و هنر انقلاب، گفت: امیدواریم در این جبهه نقش خودمان را در خدمت به انقلاب اسلامی و آرمان‌های انقلاب به عنوان  هنرمندان ایفا کنیم و پرچمداری هنری انقلاب اسلامی را به خوبی انجام دهیم.
 
به گزارش ایبنا، مناجات‌خوانی و اجرای سرود از بخش‌های دیگر این برنامه بود که اجرا شد، همچنین از سوی استانداری لرستان از خانواده شهید یخچالی، شهید شاخص 1401 و هنرمندان سیدمیکائیل موسوی، سیدغلام‌رضا نعمت‌پور، محسن مرادی، امیر امیدنژاد، محمد چگنی‌نژاد تقدیر به عمل آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها