سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
توجه ویژه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به عشایر قابل تقدیر است

نقش جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در بالابردن فرهنگ عمومی عشایر قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمد عبداللهی، رئیس گروه ساماندهی اجتماعی سازمان عشایر بیان کرد: جامعه عشایری متمایز از جامعه روستایی است، مسائل فرهنگی خاص خود را دارد و برنامه‌ای که برای این جامعه برنامه‌ریزی می‌شود،‌ باید متفاوت با برنامه روستاها باشد،‌ در بحث کتاب و کتابخوانی ما پیش از این تجربه موفق کتابخانه‌های سیار و کتاب و کتابخوانی در عشایر را داشتیم و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز که چند سالی است برگزار می‌شود‌، با هدف ترویج کتابخوانی در مناطق خاص مثل روستاها و عشایر می‌تواند بسیار مفید باشد.
 
وی ضمن بیان این مطلب که در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی معمولا جوامع عشایری مغفول مانده‌اند،‌ گفت: این جوامع پتانسیل بالایی به لحاظ فرهنگی دارند و هر قدم فرهنگی که برای آن‌ها برداشته شود،‌ تاثیر خاص خود را خواهد داشت. عبداللهی اظهار کرد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در ترویج کتابخوانی،‌ بالابردن فرهنگ عمومی منطقه و آشنایی بیشتر فرزندان جامعه عشایری با فرهنگ عمومی بسیار موثر است.
 
وی توجه ویژه متولیان جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به عشایر در این دوره جشنواره را قابل تقدیر دانست و گفت: چون آگاهی عمومی نسبت به مناطق عشایری کمتر بوده است،‌ در دوره‌های گذشته بیشتر توجه معطوف به مناطق روستایی بود،‌ اما در این دوره با توجه خوب مسئولان برگزار کننده جایزه به مناطق عشایری روبرو هستیم که قطعا دستاورد خوبی خواهد داشت.
 
عبداللهی با اشاره به ظرفیت‌های جامعه عشایری گفت: استعداد،‌ علاقه‌مندی و سطح هوش در جامعه عشایری برای فعالیت‌های فرهنگی و کتاب و کتابخوانی بسیار بالاست،‌ و این انگیزه در آن‌ها وجود دارد. وی با اشاره به حمایت سازمان عشایری از جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب،‌ گفت: ما هم در خدمات رسانی عمومی و هم در ارتباط‌ گیری با جامعه عشایر و ریش‌سفیدان آن‌ها آماده همکاری هستیم.
 
رئیس گروه ساماندهی اجتماعی سازمان عشایر ضمن اظهار امیدواری در خصوص اینکه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی اعتبارات ویژه‌ای را برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در جامعه عشایر اختصاص دهند، گفت: به موجب قانون هر دستگاه اجرایی موظف است به تناسب اعتباراتی که دارد، در خصوص مناطق شهری و روستایی در هر استان اقدامات لازم را انجام دهد، شهرداری‌ها، نهادهای عمومی، خیرین می‌توانند در این زمینه بسیار تاثیرگذار عمل کنند.
 
به گزارش ایبنا؛ به نقل از دبیرخانه جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، نهمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار با هدف تحقق عدالت فرهنگی و توزیعی و همچنین تمرکززدایی در مسیر ارتقای فرهنگی جامعه روستایی و عشایری تا خرداد‌ماه سال 1402 در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها