پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۰:۳۰
كتابخانه مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه ديجيتالي مي‌شود

رئيس كتابخانه مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه، از ديجيتالي‌شدن سيستم‌هاي اطلاع‌رساني و خدماتي اين مركز تا شش ماه آينده خبر داد./

محمد آبيلي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اعلام خبر فوق، اظهار داشت: به زودي با ايجاد كتابخانه الكترونيكي، تمامي برنامه‌ها و اطلاعات اين كتابخانه از متن كتاب‌ها تا مراحل امانت‌دادن آنها به پژوهشگران، به سيستم الكترونيكي مجهز مي‌شود.

وي افزود: از شش هزار كتاب موجود در كتابخانه، دو هزار عنوان به زبان انگليسي و تعدادي به زبان عربي و بقيه به زبان فارسي‌اند.

رئيس كتابخانه مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه، با بيان اين كه كتاب‌هاي عربي اين مركز منحصر به فرد‌ند ،اظهار داشت: اكثر كتاب‌ها، فصلنامه‌ها و مجلات اين كتابخانه در حوزه علوم سياسي، روابط بين‌الملل و با گرايش خاورميانه‌اند.كتاب‌ها و مجله‌هاي عربي اين مركز در بيروت چاپ مي‌شود وبر مسايل لبنان، سوريه، فلسطين و خاورميانه متمرکزند. همچنين قسمتي از كتاب‌هاي علوم سياسي و روابط بين‌الملل از كشور هند تهيه و تعدادي از كتاب‌ها به طور مستقيم از آمريكا خريداري مي‌شود.

آبيلي درباره ديگر فعاليت‌هاي اين مركز گفت: بيشتر همايش‌هاي برگزار شده اين مركز، درباره مسايل خاورميانه است كه از صاحب‌نظران، نويسندگان و شخصيت‌هاي سياسي كشور در آن شركت مي‌كنند. همچنين هر ماه، نقد كتاب ،با حضور نويسندگان و منتقدان در اين مركز صورت مي‌گيرد. 

وي يادآور شد: تاكنون جلساتي در حوزه انرژي هسته‌اي و صلح خاورميانه برگزار كرده‌ايم و به تازگي همايشي درباره غزه در اين مركز برگزار شد. نتيجه بعضي از اين همايش‌ها و تحليل‌ها براي مقام معظم رهبري و رئيس جمهور فرستاده مي‌شود.

مسوول مركز پژوهش‌هاي علمي و مطالعات استراتژيك خاورميانه توضيح داد: بيشتر مراجعه كنندگان به اين مركز، كارشناسان وزارت امورخارجه، استادان و دانشجويان علوم سياسي‌اند كه در شاخه‌هاي روابط بين‌الملل و خاورميانه پژوهش و فعاليت دارند.
 
وي با اعلام اين خبر كه به زودي در اين مركز، پژوهشكده‌اي راه‌اندازي مي‌شود كه به تدريس دانشجويان مقطع دكترا خواهد پرداخت، گفت: در راستاي اين برنامه، در صدد گسترش كتابخانه و توسعه كتابخانه الكترونيك هستيم چرا كه ديجيتالي‌كردن اطلاعات كتابخانه‌اي در تمامي مراكز فرهنگي از ضروريات است.

آبيلي، داشتن معرفي‌نامه را از مقدمات عضويت در اين كتابخانه برشمرد و اظهار كرد: افرادي كه معرفي‌نامه ندارند هم مي‌توانند یک بار از خدمات اين مركز استفاده كنند، اما كتاب به آنها امانت داده نمي‌شود.

وي افزود: اين مركز به عنوان يك NGO در كشور و سازمان بين‌الملل، ثبت شده و بودجه اين آن از طريق وزارت امورخارجه، فروش فصلنامه‌ها، دانشگاه‌ها و وزارت علوم تامين مي‌شود.

محمد آبيلي، كارشناس ارشد رشته كتابداري است و از سال 72 رياست كتابخانه مركز پژوهش‌ها و مديريت اجرايي آن را برعهده دارد. از تاليفات وي مي‌توان كتاب «مركز علمي، تحقيقاتي و پژوهشي رژيم صهيونيستي» و مقاله‌اي به زبان انگليسي با عنوان «اينترنت و توسعه فرهنگي» را نام برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها