چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
راهکارهایی برای کمک به کودک دچار ناتوانی‌های یادگیری مبتنی بر زبان

رویکرد علمی، ساختارمند، محتوای عملیاتی و تأکید بر تشخیص و مداخله زودهنگام در این کتاب منجر به ارائه راهکارهای گوناگون و قابل استفاده برای والدین، معلمان و متخصصان مرتبط با کودکان دچار مشکلات یادگیری مبتنی بر زبان به طور خاص و دیگر دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری به طور عام شده است.

سید محمدبصیر امیر مترجم «کمک به کودک دچار ناتوانی‌های یادگیری مبتنی بر زبان» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این اثر توضیح داد: کتاب حاضر به توصیفی دقیق از مشکلات کودکان دچار خوانش‌پریشی، نوشتارپریشی، محاسبه‌پریشی، نقص توجه و بیش‌فعالی و اختلالات پردازشی، پرداخته است. این کتاب با رویکردی نوین راهکارهایی عملیاتی برای غلبه بر ناتوانی‌های یادگیری مبتنی بر زبان ارائه می‌دهد. مترجمان هم نظر با نویسنده کتاب به عدم تطابق سیستم آموزشی با نیازها و ویژگی‌های این کودکان معتقدند. ترجمه این کتاب به منظور کمک به والدین، معلمان و سایر گروه‌های مرتبط با این کودکان صورت پذیرفته است.

او درباره مخاطبان هدف کتاب افزود: مخاطبان اصلی این کتاب والدین، معلمان، روانشناسان، مشاوران و متخصصان آموزشی کودکان دچار مشکلات یادگیری مبتنی بر زبان هستند. رویکرد کل‌نگر، عملیاتی و نیز زبان ساده در کنار محتوای علمی این کتاب باعث شده است که تمامی اقشار جامعه با هر سطح از سواد بتوانند از راهکارها و تمرین‌های ارائه شده در این کتاب بهره‌مند شوند. بازخوردهای مثبت صاحب‌نظرانی همچون دکتر رابرت بروکس عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی هاروارد، دکتر سالی ای شیویتز پروفسور رشد و توسعه یادگیری و نیز رئیس مرکز خوانش‌پریشی و خلاقیت یِیل، دکتر ماری هلن ایموردینو استاد تعلیم و تربیت در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و دیگر متخصصان و اساتید مطرح جهانی نسبت به این کتاب، باعث شد تا مترجمان از کارآمدی و لزوم ترجمه این کتاب برای هموطنان عزیز اطمینان حاصل کنند.

به گفته بصیر امیر، رویکرد علمی، ساختارمند، محتوای عملیاتی و تأکید بر تشخیص و مداخله زودهنگام در این کتاب منجر به ارائه راهکارهای گوناگون و قابل استفاده برای والدین، معلمان و متخصصان مرتبط با کودکان دچار مشکلات یادگیری مبتنی بر زبان به طور خاص و دیگر دانش آموزان دچار مشکلات یادگیری به طور عام شده است. بنابراین کتاب قابلیت عمومی سازی و بهره‌مندی طیف وسیعی از افراد را دارد.

او در پایان با بیان اینکه نویسنده کتاب تنها به توصیف مشکلات کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری مبتنی بر زبان اکتفا نکرده است یادآور شد: مولف با ارائه راهکارهای عملیاتی برای شناسایی و مداخله مناسب والدین و سایر متخصصان گامی فراتر نهاده است. علاوه بر این  در گذشته رویکرد رایج برای مقابله با مشکلات یادگیری مبتنی بر زبان این بود که خوانش‌پریشی، نوشتارپریشی، محاسبه‌پریشی، نقص توجه و بیش‌فعالی و اختلالات پردازشی را مجزا از یکدیگر در نظر بگیرند. این رویکرد تقلیل‌گرایانه برای بسیاری از کودکانی که با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کردند، نتایج دلخواهی به بار نمی‌آورد. نویسنده کتاب معتقد است که درک مجموعه این ناتوانی‌ها همچون سلسله‌ای از چالش‌های دارای تأثیر متقابل و مجموعه‌ای از اختلالات مرتبط با هم، راه برون رفت از مشکلات و چالش‌های این کودکان است.
 
انتشارات ارجمند کتاب «کمک به کودک دچار ناتوانی‌های یادگیری مبتنی بر زبان: راهکارهایی جهت موفقیت در مدرسه و زندگی با مشکلات خوانش‌پریشی و...» نوشته دنیل فرنکلین را با ترجمه سیده سوده حسینی نژاد و سید محمد بصیر امیر منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها