شنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲
نقش میراث‌فرهنگی، تاریخ، هنر و کتاب‌های مناسب برای کودکان

نشست تخصصی دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در آستانه هفته پژوهش و فناوری برگزار و موضوعات «نقوش آثار تاریخی برای درس هنر و تجسم خلاق برای کودکان»، «نقش نمایش‌های آیینی در فرهنگ‌سازی برای کودکان»، «اهمیت میراث‌ناملموس و نقش آن در خودباوری»، «پروژه صلح در شمار آید» و «کتاب‌های مناسب برای کودکان در حوزه میراث‌فرهنگی» مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اردشیر پژوهشی مدرس دانشگاه، پژوهشگر و مربی در حوزه هنر کودک در این نشست به بررسی نقوش آثار تاریخی برای درس هنر و تجسم خلاق برای کودکان پرداخت و هدف از پرداختن به این موضوع را پاسخ گفتن به این پرسش دانست که آیا فعالیت‌های هنری می‌تواند بستر مناسبی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با میراث‌فرهنگی باشد و اگر می‌تواند چگونه؟

او تصریح‌ کرد: برای پاسخ دادن به این پرسش ابتدا بایستی تعریفی از میراث‌فرهنگی و فرهنگ ارائه دهیم و در ادامه نیم‌نگاهی به مقوله هنر کودک داشته باشیم سپس به ارائه راهکارهایی برای استفاده از نقوش آثار تاریخی در فرایند فعالیت‌های هنری کودکان بپردازیم.

پوپک عظیم ‌پور استاد رشته نمایش و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز به بیان نقش نمایش‌های آیینی در فرهنگ‌سازی برای کودکان پرداخت و گفت: آیین‌ها همواره در یکدل کردن و به تعادل رساندن در جهت اهداف مشترک بشری در جوامع جریان و سریان داشته‌اند و از آنجایی که فرهنگ امری پویاست و در حال انتقال، نقش نمایش‌های آیینی و حضور کودکان در مرکز آیین نقش بسزایی در رشد و پرورش زنان، مادران، مردان و پدران آینده همان جوامع خواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود: دیدن، انجام دادن و تمرین کردن از همان دوران کودکی و ته نشین شدن نحوه تلقی آیینی باعث ظهور افرادی منش‌مند و کنشگر در آینده خواهد شد.

در ادامه لیلا کفاش زاده مدیر دفتر کودک و نوجوان پژوهشگاه به اهمیت میراث‌ناملموس و نقش آن در خودباوری پرداخت و گفت:میراث‌فرهنگی ناملموس به جنبه‌های غیر فیزیکی یک فرهنگ گفته می‌شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دوره زمانی را دربر می‌گیرد که این موارد شامل ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باورهای زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه‌های کارکردهای انسانی است.

او با اشاره به جایگاه ایران در این حوزه تصریح‌کرد: یونسکو از سال 2003 میلادی شروع به ثبت میراث ناملموس در بین کشور های جهان کرد و ایران نیز از سال 2006 به این کنوانسیون پیوست و تا کنون بیش از 3400 اثر در فهرست ملی و 21 اثر در فهرست یونسکو ثبت شده است.

کفاش زاده در ادامه به برخی از آثار ثبت جهانی و ملی ایران نظیر هنر ساختن و نواختن عود، یلدا، نوروز، بازی کودکان دزفول، ترانه‌های کودکانه کرمانجی، مهارت ساخت گهواره مازندران، اروسک فلعه قاف گلستان اشاره کرد و به توضیح هر یک پرداخت.

مونا بادام‌چی از موزه صلح نیز در ادامه با معرفی «پروژه صلح در شمار آید» گفت: صلح در شمار آید، یک پروژه تلفیقی از آموزش صلح و گزارشگری صلح است که توسط بنیاد برگهوف (آلمان) طراحی و اجرا شده و متمرکز بر مطالعه کوشش‌های فعالین صلح در کشورهای مختلف جهان برای برقراری آرامش و تحول درگیری‌ است.

او در خصوص صلح در شمار آید افزود: این نمایشگاه و کارگاه در سالیان پیش توسط موزه صلح تهران برای برگزاری در ایران آماده و در موزه صلح تهران، دانشگاه‌ها و دیگر نهادها برگزار شده است.

همچنین در این نشست پریسا شجاعی کارشناس مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، به معرفی برخی از کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان و میراث‌فرهنگی نظیر کتاب «کار کودک و میراث فرهنگی»،«بن‌مایه‌های اجتماعی در ترانه‌ها و ترانه متل‌های عامیانه»، «دعا به جان صنمبر»، «نمایشنامه‌های قدیمی ایرانی»،«سنگ صبور»، «آستر بدرقه» و ... پرداخت. 

در ادامه این مراسم علیرضا محتشم مدیریت برنامه‌ریزی و آمار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به معرفی بخش کودک و نوجوان پورتال پژوهشگاه پرداخت و کارگاه آموزشی صلح در شمار آید با حضور شرکت کنندگان در نشست تخصصی در موزه صلح برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها