پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
چهارمین نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» استان قم برگزار شد

چهارمین نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» به مناسبت ایام فاطمیه، شهادت حضرت زهرا(س) با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و خانه مطبوعات قم و به میزبانی خبرگزاری حوزه برگزار‌ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، چهارمین نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و خانه مطبوعات قم به میزبانی خبرگزاری حوزه با حضور مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، یونس عزیزی، دبیر نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» و عضو خانه مطبوعات استان قم و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد.
 
مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، با اشاره به ظرفیت فرهنگی استان قم، گفت: قم ظرفیت فرهنگی مضاعفی نسبت به دیگر شهرهای کشور دارد؛ اما چقدر از این ظرفیت فرهنگی براساس نیازسنجی نسل جدید استفاده شده است؟ کنگره ۶۰۹۰ شهید استان قم برگزار می‌شود؛ چند نفر از جوانان اسم ۹۰ شهید را می‌دانند؟
 
وی در پاسخ به دبیر استان‌های خبرگزاری حوزه درباره نشست‌های کتابخوانی با محوریت شهدای دانش‌آموز در کتابخانه‌ مدارس گفت: در شهر مقدس قم مجتمع آموزشی تربیتی ایمان در فلکه باجک افتتاح می‌شود که محل شهادت 10 دانش‌آموز عضو گروه سرود به همراه یک معلم است. این حادثه با بمباران بهمن ۱۳۶۵ در مدرسه قطب راوندی اتفاق افتد اما در آیین افتتاحیه و رونمایی مجدد از این مجتمع هیچ اسمی از شهدا نیست. متاسفانه مسئولین فراموش کرده‌اند در این مکان، 11 نفر به شهادت رسیده‌اند.

 

بازنویسی مقاتل برای نسل نوجوان با زبانی ساده و نثری پاکیزه انجام شود
یونس عزیزی، دبیر نشست «کتابخوان اصحاب فرهنگ؛ هنر و رسانه» و عضو خانه مطبوعات استان قم با اشاره به اینکه برای ارتباط و انتقال مفاهیم مندرج در مقاتل به نسل نوجوان نیاز به بازنویسی این نوع کتاب‌ها به زبان ساده است، گفت: مقاتل موجود به عنوان اسناد تاریخی از زبان ثقیل و سنگینی برخوردارند و باید برای معرفی مقاتل به نسل نوجوان از زبان ساده و نثر پاکیزه استفاده کرد.
 
عضو خانه مطبوعات استان قم، گفت: کتاب «مقتل فاطمی نوجوان» علاوه بر مقدمه، از شش بخش تشکیل شده است که بخش اول آن به تولد و کودکی حضرت زهرا(س)، بخش دوم، فاطمه در کلام پیامبر(ص)، بخش سوم علی(ع) جانشین پیامبر(ص)، بخش چهارم، شهادت حضرت رسول(ص)، بخش پنجم، هجوم خونین و بخش ششم به کرامات و فضایل  حضرت زهرا(س) اختصاصا دارد.
 
عزیزی ادامه داد: علی شعیبی نویسنده «مقتل فاطمی نوجوان» سعی کرده با زبانی ساده و روان ابتدا نوجوانان را با جایگاه امام علی‌(ع) و حضرت فاطمه‌(س) آشنا کند و سپس اتفاقات بعد از رحلت رسول خدا‌(ص) و شهادت حضرت زهرا‌(س) را شرح دهد.
 
  
۱۸ ترجمه از نهج‌البلاغه منتشر شده است
محمد رسول صفری در بخش دیگری از این نشست به معرفی کتاب «نهج‌البلاغه» پرداخت، و گفت: مقام معظم رهبری درباره نهج البلاغه می‌فرمایند: «نهج‌البلاغه را بخوانید، بخوانید تا بفهمید این نهج‌البلاغه یعنی قاموس و فرهنگ مفاهیم اسلامی. خیلی عزیز است نهج البلاغه و چقدر دور از دسترس ما. مردم ما نهج البلاغه را فقط اسمش را شنیده‌اند اصلاً نمی‌دانند نهج‌البلاغه کتاب عمل است».
 
وی ادامه داد: سید رضی هزار سال قبل گزیده‌ای از نامه‌ها و خطبه‌ها حضرت را از دو کتابخانه بزرگ بغداد جمع آوری کرده است که تا به امروز به ۱۸ زبان ترجمه شده و مترجمان مختلف فارسی ۳۹ ترجمه بر آن از نوشته‌اند.
 
صفری بیان کرد: شرح‌ها و مستدرکات متعددی برای این کتاب نوشته شده است که حجم این کتاب‌ها حدود ۳۰۰ شرح است و دانشمندان داخلی و خارجی به زوایای گوناگون آن پرداختند و توصیفات مهم و زیبایی بابت آن گفتند. به عنوان مثال جرج جرداق، نویسنده مسیحی در مورد این کتاب گفته است، ۲۰۰ مرتبه آن را مطالعه کرده‌ام.
 
 


هر کسی با یک صدای ذهنی کتاب را می‌خواند
حامد حجتی، فعال فرهنگی و شاعر آیینی در این نشست ضمن معرفی کتاب «مادر» گفت: چند سالی است در حوزه کتاب دغدغه‌ای پیدا کرده‌ام و آن اشاعه کتاب صوتی در فضاهای مختلف رسانه‌ای است. مستحضرید به خاطر شرایطی که ما داریم، بخش زیادی از مخاطبین کتاب، کمتر سراغ کتاب مکتوب و فیزیکی می‌روند اما به سبب اقبال مخاطب به فضای مجازی و کوچ آنها به فضای مجازی اجمالاً حضور در آنجا جدی‌تر است.
 
حجتی افزود: متاسفانه وقتی در سپهر کتاب قدم می‌زنیم متوجه می‌شویم اگر چه تعداد کتاب‌هایی که به کتاب صوتی تبدیل شده‌اند قابل اعتنا است اما متاسفانه در حوزه معارف اسلامی به شدت کتاب‌های صوتی تعدادشان کم است. شما در اپلیکیشن‌هایی که کتاب صوتی منتشر می‌کنند اگر تفحص کنید، اگرچه دسته‌بندی مذهبی وجود دارد اما تعداد کتاب خوب در آنجا بسیار بسیار کم است.
 
این فعال فرهنگی بیان کرد: مدتی است در یک گروه فرهنگی در حال تولید کتاب صوتی با موضوع معارف اسلامی هستیم در این اقدامی که انجام می‌دهیم چند اصل وجود دارد. از مهم‌ترین اصول آن این است که اولاً کتاب خوب و پرفروش را انتخاب می‌کنیم و نکته دوم کشف صدای کتاب است. به نظر من هر کسی با یک صدای ذهنی کتاب را می‌خواند و خوب است نزدیکترین صدا به ذهن مخاطب انتخاب شود.
  

علیزاده دبیر استان‌های خبرگزاری حوزه، با ارائه یک پیشنهاد برای اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: فکر می‌کنم با توجه به مباحثی که در کشور اتفاق افتاده و آسیبی که خودش را نشان داد ما نتوانستیم تربیت نسل را درست انجام دهیم و این یک مشکل جدی است. لذا پیشنهاد می‌کنم اولا هر جلسه را به نام یک شهید نامگذاری کنید و دوم اینکه سیر مطالعاتی زندگی نامه شهدا را به ویژه شهدای دانش آموز را داخل مدارس ببرید و آنها را درگیر قصه کنید.
 
وی ادامه داد: علاقه دارم به بهانه معرفی کتاب، یکی از قهرمان‌های ملی کشور را معرفی کننم. یکی از کسانی که ما خیلی به او مدیون هستیم. یک پهلوان جنوب شهری به نام ابراهیم هادی. کتاب «شهید ابراهیم هادی» به زندگی این پهلوان می‌پردازد. شهید هادی سال ۱۳۶۶ متولد می‌شود، سال ۱۳۴۲ در دبستان طالقانی و بعد ابوریحان و بعد کریم خان زند دوران دانش‌آموزی را سپری می‌کند، سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۵ فعالیت ورزشی زورخانه‌ای و کشتی خود را آغاز می‌کند و سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۵ کار در بازار تهران همراه با اخذ دیپلم را شروع می‌کند. در سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۷ مبارزات انقلابی زا آغاز و سال ۱۳۵۷ ماموریت محافظت از زندان اوین و دیگر مسئولیت را به عهده می‌گیرد. سال ۱۳۵۹ به جبهه اعزام می‌شود و سرانجام در سال ۱۳۶۱ به شهادت می‌رسد.
 
کتاب «شش گوشه» به مراحل ساخت، انتقال و نصب ضریح امام حسین(ع) می‌پردازد
امیر حسامی‌نژاد از عکاسان خبری استان نیز در این نشست، بامعرفی کتاب «شش گوشه» گفت: این کتاب اثر آقای حجتی است و خوشبختانه بنده در روند نوشتن کل این کتاب حضور داشته‌ام و خودم را در لابلای خطوط کتاب شریک می‌دانم.
 
وی گفت: سال ۸۳ یا ۸۴ مرحوم حاج آقا دانش به سبب ارتباط با تولیت حرم امام حسین(ع) متوجه می‌شوند قرار است ضریح امام حسین(ع) را تعویض کنند، ایشان در قم یک هیئت امنایی تشکیل می‌دهند تا این موضوع در قم رقم بخورد. حضرت آقا می‌فرمایند شما قمی‌ها زرنگی کردید و گل سرسبد عتبات را چیدید.
 
حسامی‌نژاد بیان کرد: کتاب «شش گوشه» با قلم شیوای نویسنده به مراحل مراحل ساخت، انتقال و نصب ضریح می‌پردازد که به نظرم بخش مهمی از کتاب تاریخ تشیع، در این کتاب آمده است.
 
به گزارش ایبنا؛ در بخش پایانی این نشست، دورخوانی کتاب «۱۸ ساله» توسط رخساره محمدی محمدی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، حسامی‌نژاد از عکاسان خبری و حامد حجتی از فعالان فرهنگی انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها