دوشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
داخل سلول چه شکلی است؟

«درون جعبه شگفت‌انگیز؛ سفر به اعماق زندگی» نوشته سالوادور ماسیپ و ترجمه فروغ فرجود به تازگی از سوی انتشارات طوطی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتاب «درون جعبه شگفت‌انگیز؛ سفر به اعماق زندگی» نوشته سالوادور ماسیپ با ترجمه فروغ فرجود منتشر و راهی بازار نشر شده است. انتشارات طوطی، واحد کودک و نوجوان انتشارات فاطمی، ناشر این‌کتاب است. این کتاب مصور را امیلیو اِرِبروآگا تصویرسازی کرده است.
 
سالوادور مکیپ یک پزشک، محقق و نویسنده است که از سال 1998 در زمینه تحقیقات سرطان‌شناسی فعالیت می‌کند. او تقریباً ده سال را در نیویورک گذراند و در حال حاضر به همراه همسر و پسرش در لستر، انگلستان زندگی می‌کند. او رمان، داستان، گزارش و کتاب کودک منتشر کرده است. او عضو انجمن نویسندگان زبان کاتالان (AELC) است.
 
آلیسیا، شخصیت اصلی این داستان، نام دختری بسیار کنجکاو است که دوست دارد از همه‌چیز سر دربیاورد. روزهای بارانی بهترین وقت برای سؤال کردن است. در ذهن او کلی سوال است مثلا چطور می‌فهمیم چیزی زنده است یا نه؟ یا سلول چگونه کار می‌کند؟ و سوال‌هایی دیگر و از این قبیل.

در کتاب «درون جعبه شگفت‌انگیز؛ سفر به اعماق زندگی» به همراه آلیسیا و پدرش به دنیای سلول، DNA و میتوکُندری سفر می‌کنید. در این سفر جذاب اگر راهنمایی خوب شما را همراهی کند، هیچ چیز پیچیده به نظر نمی‌رسد.
 
در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:
«نگاه کن! این نورون (Neuron) است، سلولی که در مغز جانوران وجود دارد.
در مغز ما هم هست؟
بله، در مغز ما هم این سلول وجود دارد. نورون‌ها مسئول جمع‌آوری اطلاعات و فرستادن دستور هستند، به همین دلیل بازوهای بلندی دارند. تو باید از داشتن این سلول‌ها ممنون باشی، چون می‌توانی چیزها را به خاطر بسپاری، فکر کنی و راه بروی.
این سلول را ببین، همان گلبول قرمز است که در خون حرکت می‌کند؛ مثل ماشینی که اکسیژن را به کُل بدن می‌رساند.
مواظب این یکی باش، خیلی قوی است! اسمش سلول ماهیچه (Muscle cell) است. ببین چطور منقبض می‌شود!»
 
کتاب کودک و نوجوان انتشارات فاطمی(کتاب طوطی)، «درون جعبه شگفت‌انگیز؛ سفر به اعماق زندگی» را در ۵۶ صفحه مصور رنگی، با شمارگان 2000 نسخه و به قیمت ۱۰۵ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها