یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
واقعه 5‌ آذر گرگان تأثیری راهبردی در استمرار مبارزات علیه حکومت پهلوی داشت

غلامرضا خارکوهی، نویسنده و تاریخ‌نگار گلستانی در آیین رونمایی از کتاب «قیام پاییزی» گفت: واقعه تاریخی 5آذر گرگان تأثیری راهبردی در استمرار مبارزات مردم منطقه علیه حکومت پهلوی داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین رونمایی از کتاب «قیام پاییزی» به قلم غلامرضا خارکوهی، نویسنده و تاریخ‌نگار گلستانی،  با حضور علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان، غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و اهالی قلم و برخی از شاهدان این واقعه حماسی، در پردیس سینمایی عصر جدید گرگان و جمعی از مسئولان و اهالی فرهنگ و قلم استان گلستان برگزار شد.

خارکوهی، نویسنده و پژوهشگر گفت: طی چهل سال فعالیت، حدود 30 عنوان کتاب با محوریت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، قلمی کرده‌ام؛ سه عنوان این آثار مربوط به قیام پنجم آذر و انقلاب اسلامی است.

وی افزود: با بررسی ‌6‌ماه آخر منتهی به انقلاب شکوهمند اسلامی، شاهد رویدادهای گوناگونی در اقصی‌نقاط استان گلستان فعلی هستیم که می‌توانیم به رویدادهایی در تاریخ‌های 12 دی گنبدکاووس و گالیکش، 9 دی کردکوی، 13 و 16 دی بندرگز و واقعه پنجم آذر و حتی 19 و 21 بهمن‌ماه 1357 اشاره‌ کنیم.

        

خارکوهی ادامه داد: قیام پنجم آذر‌ماه سال 1357 گرگان از برجستگی‌های مهمی برخوردار است که می‌توان به گستردگی آن اشاره کرد که طبق اسناد 30 تا 70 هزار نفر در آن شرکت داشتند. چند شهری بودن قیام نیز از دیگر ویژگی‌های این واقعه است؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌کنندگان در آن فقط گرگانی‌ها نبودند؛ بلکه از شهرها و روستاهای مختلف مثل بندرگز، کردکوی، علی‌آباد کتول و فاضل‌آباد در آن شرکت داشتند؛ همچنین یکدست بودن اهداف، شعارها، عقاید سیاسی و مذهبی راهپیمایان؛ به‌عبارت دیگر وحدت ایدئولوژیک از دیگر ویژگی‌های مهم این قیام به شمار می‌رود.

خارکوهی ادامه داد: برخورد بسیار خشن مأموران رژیم شاه با این تجمع سیاسی – مذهبی نشانه عمق فاجعه است؛ زیرا آن روز، مأموران ژاندارمری با شلیک 8 هزار گلوله و شهادت 14 نفر و مجروح کردن بیش از 200 نفر به سرکوب این راهپیمایی آرام و عمومی پرداخت. 5 آذر در بسیاری از مناطق کشور، مراسمی برای دفاع از حرم امام رضا‌(ع) برگزار شد، اما تنها در شهر گرگان مأموران دست به کشتار مردم و خشونت گسترده زد.

این نویسنده از مدیران استانی درخواست کرد، به واقعه تاریخی 5آذر گرگان که تأثیری راهبردی در استمرار مبارزات مردم منطقه علیه حکومت پهلوی داشت و موجب تسریع در پیروزی انقلاب اسلامی شد، بیشتر توجه نشان دهند؛ این روز را در برنامه‌های خود برجسته و برای نسل کنونی تمام و کمال تبیین کنند. اگر این واقعه‌ها فراموش شود، انقلاب و ارزش‌ها هم کم‌کم فراموش خواهند شد.

           

در ادامه این برنامه، علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان نیز ضمن قدردانی از تلاش و مساعی نویسنده و پژوهشگر گلستانی که همواره اهتمام ویژه‌ای به فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته است، گفت: رویدادی چون قیام پنجم آذر که در واکنش به هتک حرمت به حرم امام رضا‌(ع) در این منطقه شکل گرفت، نشان از فرهنگی و مردمی بودن انقلاب اسلامی است.

 وی افزود: گمشده نوجوانان و جوانان در این روزگار شاید بخش عمده‌اش موضوع هویت است. اگر  با جلوه‌های فرهنگی آشنا شوند، در آینده دچار بحران ارزشی خواهیم شد. موظف هستیم به ترویج و تبیین این ارزش‌ها و نباید بگذاریم که چنین کتاب‌هایی مهجور بمانند که اگر برای این مهم کم‌کاری کنیم در آخرت باید به امام راحل و شهدا پاسخ‌گو باشیم.

استاندار گلستان سپس به برخی از خاطرات دوران کودکی خود از دوران پیش از انقلاب اسلامی و هتاکی‌ها و بی‌حرمتی‌های رژیم پهلوی که به عینه با آن مواجه شده بود اشاره کرد و افزود: همان‌طور که مؤلف کتاب بدان اشاره کرد، رژیم طاغوت رفتار ظالمانه و سفاکانه ای داشت و این را خودتان با رفتار نیروهای امروز ما در مواجهه با اغتشاشگران مقایسه کنید.

وی ادامه داد: در همین اغتشاش‌های اخیر بیش از 70 نفر از نیروهای انتظامی، بسیجی و سپاهی ما در استان گلستان برای دفاع از مردم و کشور با دستان خالی زخمی شدند اما نهایت تلاش خود را کردند که کوچک‌ترین لطمه‌ای به مردم و جامعه وارد نشود و کوشیدند شرایط را مدیریت کنند.

استاندار گلستان در خاتمه، گفت: همچنین باید چندصدایی را کنار بگذاریم و یک روز که پنجم آذرماه است که را به‌عنوان روز گرگان گرامی بداریم.

           

در ادامه برنامه در حضور مسئولان از کتاب «قیام پاییزی» به قلم غلامرضا خارکوهی رونمایی به عمل آمد. همچنین به همین مناسبت از تابلو نقاشی «پنجم آذر» که به هنر دستان محمدرضا عباسپور طراحی و اجراشده بود، رونمایی شد که مقرر است این تابلو در محل بیمارستان پنجم آذر شهرستان گرگان به یادگار نصب شود و در پایان مراسم این تابلو برای انجام این مهم، تقدیم سعید گل فیروزی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان شد.

به گزارش ایبنا؛ قیام 5‌ آذرماه سال 1357 ازجمله روزهای تاریخی شهرستان گرگان و استان گلستان در ضمیمه تقویم ملی کشورمان به ثبت رسیده است. در این روز، اهالی گرگان و منطقه در اعتراض به جنایت حکومت شاهنشاهی در یورش به صحن حرم رضوی و به شهادت رساندن زائران به خیابان‌های گرگان آمده و علیه رژیم، تظاهرات کردند. واکنش مأموران ژاندارمری به معترضان تیراندازی مستقیم بود که به استناد منابع تاریخی و اسناد در این روز ۱۴ نفر به شهادت رسیده و حدود 200 تن مجروح شدند.

به همین مناسبت و ازسوی واحد فرهنگ و مطالعات حوزه هنری استان گلستان و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان گلستان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری گرگان، کتاب «قیام پاییزی» به قلم غلامرضا خارکوهی نویسنده و پژوهشگر گلستانی منتشر شد. این کتاب به همت انتشارات قلم صحرا در چهارفصل و در 296 صفحه به چاپ رسیده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها