پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
«سامانه خرید از کتابفروشی‌» رونمایی شد

محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از «سامانه خرید از کتابفروشی‌» رونمایی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین رونمایی از «سامانه خرید از کتابفروشی‌»، دقایقی پیش با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌‌ علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و‌ جمعی از ناشران و فعالان فرهنگی در مجتمع فرهنگی بنفشه برگزار شد. اسماعیلی با حضور در مجتمع «بنفشه» ضمن بازدید از طبقات بخش‌های مختلف کتابفروشی بنفشه و تورق کتاب‌های موجود در مراسم رونمایی از «سامانه خرید از کتابفروشی» شرکت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی با اشاره به تاسیس کتابفروشی، گفت: این کتابفروشی حاصل تلاش‌ پیشکسوت معظم صنعت نشر است که زحمت تاسیس آن را متحمل شدند. این مجموعه قابل تحسین است زیرا با شکلی زیبا و جذاب با استفاده از خلاقیت هنری و گرافیکی طراحی شده است. افتتاح این مجتمع فرهنگی در هفته کتاب، پاسخگوی یکی از نیازهای عمده در حوزه کودک و نوجوان است.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در هفته کتاب، اقدامات تاسیسی خوبی در حوزه نشر و کتاب را شاهد بودیم، گفت: این برنامه‌ها تحولات عادی و متناوبی که حسب موضوع و رویداد هفته کتاب، نبود؛ بلکه تلاش کردم اقدامات هفته کتاب برای اهالی فرهنگ و کتاب ملموس باشد، در این بخش سعی کردیم یک کارنامه از حضور یک‌ساله خود ارائه دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تلاش‌های معاونت امور فرهنگی دربرگزاری برنامه‌های هفته کتاب، عنوان کرد: برگزاری جشن شکرانه استمرار توزیع کاغذ ایرانی نیر برگزارشد. توزیع کاغذ قدم مهمی بود، اما امروز در حوزه تولید کاغذ نسبت به یک‌‌سال قبل فاصله معناداری داریم؛ به‌طوری‌که ۷۰‌ درصد نیاز کتاب‌های درسی با کاغذ ایرانی تامین می‌شود.

وی افزود: ماهانه 1000 تن کاغذ به حوزه نشر داده می‌شود، دولت فعالیت در این بخش‌ها را ادامه خواهد داد. تلاش داریم خود را به نقطه نهایی برسانیم تا بخشی از مطالبات سال‌های قبل و تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برآورده شود.

اسماعیلی تأسیس شبکه تلویزیونی کتاب را گام بعدی فعالیت‌های وزارت ارشاد دانست و گفت: حوزه کتاب به یک جایگاه تخصصی برای معرفی دستاوردهای خود در ارتباط با مخاطبان نیاز داشت؛ خوشحالیم که تلویزیون کتاب با این هدف فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه تاکید بر این است، اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای یکی از زنجیره‌های نشر موجب تضعیف حلقه مهم کتابفروشی‌ها نشود، گفت: در این زمینه تدبیری نیاز است که کتاب به دست مخاطب اصلی برسد و منافع همه حلقه‌های چهارگانه تامین شود.  
اسماعیلی تاکید کرد: برای کتابفروشی‌ها شان اقتصادی قائل نیستیم، هرچند بُعد اقتصادی آن مهم است؛ اما بخش فرهنگی آن مهم‌تر است. کتاب‌‌فروشی جزئی از هویت فرهنگی شهرها و روستاهای  کشور است. هرچه تعداد کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها را افزایش دهیم، به معنای توجه به نمادهای هویتی است.

وی با بیان اینکه در یک جامعه خردمحور، عقلانی، ‌آگاه و دانش، کتاب حتما باید بدرخشد، گفت: این جامعه خردمحور هر روز می‌تواند آثار بهتری از خود نشان ‌دهد؛ در انقلاب اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی در حرکت هستیم و ذات این تمدن با آگاهی، آزادی بیان، گردش آزاد اطلاعات و افزایش آگاهی عمومی گره خورده است.

اسماعیلی در ادامه یادآور شد: انقلاب اسلامی در ایران زمانی به پیروزی رسید که متوسط سواد خواندن و نوشتن در سال 1357، حدود 50 درصد بود، انقلاب ایران بر پایه آگاهی و دانش بود، برخلاف افرادی که با جهل، تحریف و دروغ به دنبال گرمی بازار خودشان هستند، نهضت‌های دینی و اصیل با افزایش آگاهی‌ها و دانش بهتر می‌توانند پیام خود را به مردم برسانند.

به گفته وی، امروز در کشوری زیست می‌کنیم که در توسعه منابع انسانی در بین همه کشورهای دنیا نمونه است. طبق آمار رسمی سازمان ملل متحد، یکی از شاخص‌های اصلی، بحث آموزش عمومی و آگاهی‌ است و جامعه در یک جایگاه رفیع ایستاده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هرچند بدخواهان نمی‌خواهند این موضوع را ببینند و به دنبال تحریف آن هستند، نمی‌خواهند آرامش جامعه ایران را ببیند و می‌خواهند جامعه را ناامن نشان دهند، با همه تروریسم رسانه‌ای به جنگ امید مردم آمده‌اند تا مردم را ناامید و خسته کنند.

اسماعیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، ذات تمدن و مادیت جدید غرب را به چالش کشیده است، گفت: هرچقدر برای رفع ابهامات تلاش کنیم، این کار شدنی نیست، زیرا ذات حرکتی که در انقلاب اسلامی رخ داده، یک ذات مطالبه‌گر در برقراری عدالت، توسعه دانش، توسعه آگاهی و افزایش مشارکت است. اگر کارنامه کشورهای مدعی آزادی و دموکراسی در منطقه را بررسی کنیم، به خوبی می‌بینیم که پشتیبان چه دولت‌هایی هستند، با ما دشمنی می‌کنند زیرا ما ادعای تمدن نوین اسلامی داریم و میراث‌دار ارزشمندی از فضایل هستیم.

اسماعیلی با اشاره به برگزاری برنامه‌های مختلف در روستاها و شهرهای مختلف، عنوان کرد: برگزاری جشنواره کتاب روستاها و عشایر کشور در دل مردم و در میان مردم یکی از برنامه‌های ما بود، زیرا معتقدیم که حضور در میان مردم برای تقویت نشاط، امید و دلگرمی ضروری است.       

در بخش دیگر این مراسم، نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی با بیان اینکه این مجتمع فرهنگی بنفشه حاصل 52 سال کار معنوی و اقتصادی در حوزه نشر است، گفت: من عاشق شغلم بودم، هستم و خواهم بود. مطمئنم آخرین لحظات عمرم هم در همین مکان است. تلاش کردیم مجتمع فرهنگی بنفشه یک محیط امن و آبرومند در حوزه نشر باشد؛ همچنین محلی برای گردش خانوادگی در طول هفته باشد.

قدیانی با بیان اینکه انتشارات قدیانی ازنخستین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تا دوره سی‌‌وسوم حضور داشته است، یادآور شد: نخستین غرفه ما در نمایشگاه کتاب 12 متر بود که در نمایشگاه امسال به 400 مترمربع افزایش پیدا کرده است، در این میان امیدوارم مسئولان فرهنگی و ناشران علاقه‌مند، شرایطی فراهم کنند که این مجموعه به خوبی نمایش داده شود.

وی با اشاره به پیگیری‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قانون بند ج ماده 92 برنامه ششم توسعه، گفت: دغدغه وزیر در اجرایی و عملیاتی شدن این قانون ستودنی است زیرا یکی از دغدغه‌های جدی اهالی نشر است؛ به‌عنوان مثال برای ما که تازه فعالیت خود را شروع کردیم حدود 25 میلیون تومان پول برق آمده است و اجرای این قانون می‌تواند به ما کمک کند.

                

در ادامه این برنامه علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به عنوان ششمین روز از هفته کتاب «ناشران، کتابفروشان و ارکان صنعت نشر» گفت: به همین مناسبت از صبح به همراه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چند کتابفروشی  بازدید کردیم.

وی از تاسیس مجتمع فرهنگی بنفشه، به‌عنوان یکی از تابلوهای پُرافتخار صنعت نشر نام برد و ادامه داد: تجربه موفق ارسال کتاب به روستاها و شهرهای مختلف طی یک‌سال گذشته در نمایشگاه مجازی کتاب در بهمن‌ماه 1400 و اردیبهشت‌ماه سال جاری و تاکیدات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، موجب توجه به موضوع کتابفروشی‌ها شد.

رمضانی با بیان اینکه توجه کافی به حلقه‌های مختلف صنعت نشر، ازجمله کتابفروشی‌ها به‌عنوان حلقه آخر، همچنین ارتباط با مردم در یک محیط فرهنگی، همواره مساله بوده است، گفت: در بین دو مساله، توجه به کتابفروشی و سوق دادن یارانه‌ها به سمت کتابفروشی‌ها و شهرهای فاقد کتابفروشی زمینه‌ای فراهم شد که امروز با عنوان «سامانه خرید از کتابفروشی رونمایی شود.
دبیر سی‌اُمین دوره هفته کتاب افزود: اگر در دوره‌های قبل مجبور بودیم تنها به شهرهای دارای کتابفروشی یارانه دهیم و مردم فقط در این شهرها امکان استفاده از یارانه را داشتند، امروز به مدد این سامانه مردم از دورترین نقاط کشور امکان انتخاب و خرید کتاب‌های مورد نظر خود از قفسه کتابفروشی‌ها دارند. قفسه‌هایی که به اندازه مرزهای جغرافیایی کشور گسترش پیدا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مردم می‌توانند از طریق این سامانه یارانه دریافت کنند و احساس محرومیت نکنند، ادامه داد: با همکاری قابل توجه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی، مردم می‌توانند با سهولت به کتاب‌های خود دسترسی داشته باشند.

وی «سامانه خرید از کتابفروشی» را بخشی از برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تقویت کتابفروشی‌ها دانست و گفت: این کار در مجموعه‌ برنامه‌های فرهنگی دولت تکلیف شده است و طی 20 روز گذشته تا امروز حدود ۱۰۰ هزار عنوان کتاب و حدود یک‌میلیون و 800 هزار نسخه در این سامانه موجود شده است.

رمضانی در ادامه با مقایسه آمار کتاب‌های موجود در سامانه و کتاب‌های به‌فروش رسیده در نمایشگاه مجازی کتاب، توضیح داد: به اندازه بیش از 20 درصد از آنچه که مردم در ایام نمایشگاه مجازی کتاب خریدند و ناشران برای آن‌ها ارسال کردند، کتاب در کتابفروشی‌های عضو سامانه وجود دارد و می‌تواند نیاز‌های مردم را تامین کند.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به تنوع کتاب‌های موجود در کتابفروشی‌های عضو در سامانه خرید کتابفروشی‌ها، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم کتابی نباشد که مردم جویای آن باشند و نتوانند در این سامانه پیدا کنند.

رمضانی «سامانه خرید از کتابفروشی» را اتفاق مهمی در حلقه کتابفروشی‌ها خواند و افزود: با این کار تلاش می‌کنیم آن‌ها را با کسب‌وکارهای نو متصل کنیم و استفاده از نرم‌افزار ارسال مجازی و بخش فروش کتاب در کنار فروشگاه هم به شکلی تقویت شود؛ البته این آخرین پله‌ سامانه نیست و کاملا قابل ارتقاء، اصلاح و پیشرفت است.


به گزارش ایبنا؛ در پایان بعد از رونمایی از «سامانه خرید از کتاب‌فروشی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین خرید از سامانه را از یک کتاب‌فروشی در زاهدان انجام داد.

مجتمع فرهنگی بنفشه در کنارگذر پل کریم‌خان زند، بعد از خیابان ماهشهر، پلاک ۱۱۶ واقع شده است.

سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» تا ۲۷ آبان‌ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها