سه‌شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
عرضه بالای کاغذ در بازار منجر به کاهش قیمت آن شد

به گفته مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان، عرضه بالای کاغذ از سوی تجار طی دو روز گذشته و واردات کاغذ تحریر دولتی به کشور از جمله عوامل کاهش قیمت این کالا در بازار به شمار می‌آیند.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به کاهش قیمت جهانی خمیر کاغذ طی ده روز گذشته، عنوان کرد: در این زمینه نگرانی‌های برخی از تجار واردکننده کاغذ که نگران رفتن کاغذ به بورس بودند رفع شد، زیرا هنوز زیرساخت و آمادگی‌های لازم بردن یک کالای خارجی در بورس وجود ندارد.
 
وی افزود: در این میان انتشار اخبار واردات کاغذ تحریر دولتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موجب شد بسیاری از واردکنندگان کاغذ از دو روز قبل، کاغذهای خود را در بازار ارائه کنند.
 
شجاع با بیان اینکه ارائه کاغذ چاپ و تحریر به بازار و کاهش قیمت جهانی خمیر و کاغذ، تاثیرات زیادی در قیمت این کالا داشت، گفت: این مسائل موجب شد که هر بند کاغذ تحریر بین 200 تا 250 هزار تومان کاهش قیمت داشته باشد، این موضوع حتی بر روی قیمت مقوا هم تاثیر گذاشت و هر کیلوی آن حدود 10 هزار تومان کاهش داشت.
 
وی تاکید کرد: اکنون هر کیلو مقوای ایندربرد که برای واردکننده حدود 39 هزار تومان تمام می‌شود در بازار به قیمت 35 هزار تومان خرید و فروش می‌شود که 8 تا 9 درصد زیر قیمت واردات آن است و کسانی که قبلا مقوا آوردند باید جنس خود را یا بدون سود یا با زیان بفروشند.
 
شجاع همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: با توجه به قیمت بالایی که کاغذ دارد، اگر یک تاجر بخواهد چهار ماه کاغذ به بازار ندهد، سرمایه و نقدینگی‌اش با حدود 12 تا 15 درصد زیان مواجه می‌شود، به همین دلیل تجار نمی‌توانند مدت زیادی کاغذ را در انبار نگه دارند و نفروشند.
 
به گفته وی، تاجرانی که کاغذهای خود را به بازار ارائه نکردند و در انبار نگه داشتند، با توجه به کاهش قیمت این کالا، اکنون زیان قابل توجهی دیده‌اند.
 
شجاع با بیان اینکه تنها چیزی که می‌تواند قیمت کاغذ را به ثبات برساند، عرضه و تقاضا است، توضیح داد: وقتی کاغذ زیاد به بازار ارائه می‌شود، قیمت به طور خودکار پایین می‌آید و در آینده شاهد قیمت‌های منطقی‌تر و متعادل‌تری خواهیم بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها