پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸
نویسنده و پژوهشگر سقزی دار فانی را وداع گفت

عمر فاروقی از نویسندگان و پژوهشگران نام آشنای سقز و کردستان دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، استاد عمر فاروقی در سال 1325 در یکی از روستاهای بخش سرشیو سقز متولد شد و بیشتر عمر خود را به تالیف کتاب‌ها و نوشتن مقالات متعدد پرداخت.

کتاب‌های این نویسنده شهیر کُرد در دو حوزه ادبیات و تاریخ دسته‌بندی می‌شوند. او صاحب تالیفات ارزشمندی در حوزه‌های مختلف بود و آنچه این نویسنده و مترجم برجسته کُرد به‌عنوان مورخ برجا مانده است از معتبرترین منابع برای تحقیق درباره  کردستان و به‌ویژه شهر سقز به شمار می‌رود؛ ازجمله مشاهیر کرد به شمار می‌آید. 

از فاروقی حدود ۲۰  عنوان کتاب چاپ شده است که بیشتر در حوزه تاریخ و ادبیات دسته بندی می‌شوند و از معتبرترین منابع برای تحقیق درباره کردستان و به‌ویژه سقز به شمار می‌روند، از این میان می‌توان مجموعه شعر بانگه واز، ریگای ژیان، نگاهی به تاریخ و فرهنگ کردستان، پنجاه سال مبارزه در کرستان، تذکره سادات و صلحا، سردار دانا و… را نام برد.

علی‌اصغر دریایی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان نیز در پیامی درگذشت این نویسنده، پژوهشگر و نمایشنامه‌نویس نامدار سقزی را تسلیت گفت.

در پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان آمده است:

«اردیبهشت ماه سال جاری همراه با جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی شهر سقز با مرحوم عمر فاروقی نویسنده، پژوهشگر و نمایشنامه‌نویس نامدار سقزی در منزل ایشان دیدار و عیادت و از نزدیک با افکار و اندیشه‌های ارزشمند مرحوم فاروقی آشنا شدم. بی‌نهایت از این دیدار و بودن با این نویسنده فرزانه احساس خوشحالی کردم. تا پاسی از نیمه شب از سخنان و خاطرات دوران زندگی فرهنگی این پژوهشگر تاریخ کردستان و شهر سقز بهره‌مند شدم.

هم‌اکنون با دلی پر از حسرت و تاسف از درگذشت این فرزانه عرصه فرهنگ کردستان غمگین شدم. ضمن تسلیت به خانواده گرامی ایشان، این ضایعه دردناک را به جامعه فرهنگ و هنر شهرستان سقز و استان کردستان تسلیت عرض می‌نمایم.»

پیکر این نویسنده و پژوهشگر برجسته سقزی که چهارشنبه شب 4 آبان‌ماه ۱۴۰۱ در شهر سقز دارفانی را وداع گفت، پنجشنبه به خاک سپرده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها