شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
کتاب «ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه» به چاپ چهارم رسید

چاپ چهارم کتاب «ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه» اثر آیت الله عباسعلی ادیب و شرح و تحقیق و تصحیح سیدحسین مؤمنی به همت مؤسسه بوستان کتاب روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) به نقل از روابط عمومی‌مؤسسه بوستان کتاب، چاپ چهارم کتاب «ارث و تقسیمات آن از نظر شیعه» اثر آیت الله عباسعلی ادیب و شرح و تحقیق و تصحیح سیدحسین مؤمنی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 216 صفحه منتشر شد.

ارث، یک تکلیف الهی است که اسلام در مورد آن، قوانینِ مشخصی دارد. این قوانین در علم فقه و به دست فقیهان، تدوین و دسته بندی شده است.

برخی از عالمان اسلامی، این دسته بندی ها را به شکل آسان تری بیان کرده اند. اثر حاضر تقسیمات مختلف ارث را ارائه داده است.

در این نوشتار سعی شده است که علاوه بر تصحیح کتاب ارث الشیعه، در موضوعاتی که احساس شده است نیازمند شرح بیشتری است، تبیین و تعریف دقیق تری از موضوع ارائه شود، به گونه ای که از ابهام مطلب کاسته گردد و هم چنین با تحقیق پیرامون نظرات بیان شده در مواردی بیان دیدگاه های مختلف، تلاش شده بر غنای کتاب افزوده شود.
 
ساختار اثر
در این اثر به تقسیمات ارث پرداخته شده که عناوین برخی از این تقسیمات عبارت است از: طبقه بندی ورثه، ارث نوادگان میت، ارث اولاد عمو و عمه و خاله و دایی، ارث سه طبقه ولایتی، موانع ارث، سهام مقدره(فرایض)، ارث زوج و زوجه، قاعده تقسیم ارث، ارث جدّ و جدّه درجه دوم.
 
برشی از اثر
* در ارث نوادگان میت
اگر اولاد صلبی و اگر چه یک نفر بدون مانع موجود باشند، نوادگان میت هیچ حق به ارث ندارند، ولی اگر اولاد صلبی همه وفات نموده و یا از ارث ممنوع باشند، ارث آن میت به نوادگان درجه یک (اولادِ اولاد) می‌رسد و پدر و مادر میت حاجب آنها نمی‌باشد، بلکه پدر و مادر سهم خود را بر حسب قواعد سابقه می‌برند و نوادگان سهم پدر یا مادر خود را که اولاد میت باشند، می‌برند؛ یعنی اولاد پسر میت سهم پسر را و اولاد دختر میت سهم دختر را می‌برند و پس از آن اولاد هر پسری و دختری آن سهم را «لِلذِّکَرِ مِثلُ حَظَّ الاُنثَیَینِ» بین خودشان تقسیم می‌کنند. یعنی هر پسری از آنها دو برابر هر دختری می‌برد و اگر نوادگان درجه یک هیچ نباشند و یا از ارث ممنوع باشند، نوادگان درجه دوم (اولادِ اولادِ اولاد) به همین ترتیب ارث من یقرب به را می‌برند و هم چنین هر چه درجات آنها پایین تر رود، به ترتیب ارث می‌برند و پدر و مادر میت حاجب آنها نمی‌باشند، بلکه پدر و مادر میت سهم خود را می‌برند و صورت حساب ارث آنها از صور سابقه معلوم می‌شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها