یکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳
ویژه‌برنامه سالروز درگذشت استاد «امیری فیروزکوهی»

برنامه رادیویی «ققنوس» ویژه سالروز درگذشت استاد امیری فیروزکوهی، شاعر و غزلسرای نامدار ایرانی دوشنبه هجدهم مهرماه از آنتن رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،‌ در این برنامه رادیویی که مریم مردانی تهیه‌کنندگی آن را به عهده دارد، منوچهر صدوقی سها، پژوهشگر و مدرس حکمت و عرفان اسلامی در استودیوی رادیو فرهنگ با مخاطبان این برنامه سخن خواهد گفت.

همچنین علی موسوی‌گرمارودی شاعر و چهره ماندگار زبان و ادب فارسی و امیراسماعیل آذر مدیرگروه زبان و ادب فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دیگر استادان حاضر در این برنامه خواهند بود که درباره جایگاه و اهمیت استاد امیری فیروزکوهی در سپهر فرهنگی و ادبی ایران به ایراد سخن خواهند پرداخت.

استاد سيد كريم اميری فيروزكوهی، شاعر و اديب معاصر، در سال 1288/1289 شمسی در اطراف فيروزكوه به دنيا آمد. سپس برای تحصيل به تهران آمد و در حين تحصيل به شعر روی آورد. علاوه بر تحصيلات كلاسيک به فراگيری زبان عربی، ‌ادبيات، ‌منطق،‌ كلام، حكمت و فقه و اصول نيز همت گماشت و بر كتا‌ب‌های متعدد فلسفی، ‌كلامی، ‌رجالی و ادبی حاشيه نوشت.


 وي به دو زبان فارسی و عربی شعر می‌گفت و در سرودن غزل تبحر فراوان داشت. از جمله آثار اميری فيروزكوهی به «ديوان اشعار»، «ترجمۀ نفس‌المهموم» شيخ عباس قمی، ترجمۀ‌ «مكاتيب نهج‌البلاغه»، «احقاق‌الحق»، «منظومۀ عفاف ‌نامه» و «تصحيح ديوان صائب»‌ می‌توان اشاره كرد. اميری فيروزكوهی در اکثر قوالب شعری از قصيده، غزل، مثنوی، تركيب‌بند، منظومه (دوبيتی‌های به‌ هم ‌پيوسته) و... طبع‌آزمايی كرده و به اعتقاد اكثر اهل‌فن و نقد، در نهايت استادی و استواری از عهده برآمده است.

وی غزل را به شيوۀ هندی يا به (اعتقاد خود) به سبک اصفهانی می‌سرود و از شعرای پيرو اين سبک از همه بيش‌تر به صائب تبريزی ارادت می‌ورزيد. در قصيده بيشتر سبک خراسانی را رعايت می‌كرد و قصايدش در انسجام كلام، استواری و پختگی با بهترين قصاید فارسی پهلو می‌زند. این استاد فقید در 75 سالگی در تهران درگذشت و در حرم حضرت عبدالعظيم حسنی (ع) به خاک سپرده شد.

برنامه «ققنوس»

برنامه رادیویی «ققنوس» ویژه سالروز درگذشت استاد امیری فیروزکوهی شاعر و غزلسرای نامدار ایرانی دوشنبه هجدهم مهرماه ساعت 16 تا 17 از شبکه رادیویی فرهنگ روی موج اف‌ام ردیف 106 و موج ای ام ردیف 858 پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها