سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
تخصص پزشکان لرستانی در نشر و قلم

پزشکان لرستانی در کنار فعالیت تخصصی خود در سال‌های اخیر آثار مختلفی را در حوزه‌های تخصصی نویسندگی و شعر به بازار نشر عرضه کرده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، یکم شهریور‌ماه مصادف با زادروز پزشک حاذق ایرانی ابو‌علی‌ سینا، با هدف گرامی‌داشت خدمات و تالیفات وی به دانش پزشکی و تجلیل از پزشکان جامعه، به‌عنوان «روز پزشک» در ایران نامگذاری شده است.
 
پزشکان علاوه بر فعالیت‌های تخصصی خود، در حوزه‌های نویسندگی و شعر نیز فعالیت‌های قابل توجه و موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و گواه آن آثار ماندگاری است که زاییده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ذهن جست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وجوگر و آفریننده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پزشکان نویسنده و شاعر است.

پزشک شاعرهای مشهوری چون ابن سینا، میرزا هاشمی همدانی، حکیم باقر شیرازی، میرزا مهدی نقیب‌الممالک، میر‌مرتضی دهلوی، هاتف اصفهانی، فریدالدین محمد عطار نیشابوری، مظفر کرمانی، ناهید منوچهری، محمدعلی راشد، غلامرضا باهر، عباس ادیب، استاد شهریار

در این میان نیز پزشکانی در حوزه‌های تخصصی خود به تألیف آثار ارزشمندی پرداخته‌اند که می‌توانند مورد استفاده تخصصی دانشجویان رشته پزشکی و عموم جامعه قرار گیرند.

در این گزارش به معرفی چند اثر تألیف شده از پزشکان لرستانی، منتشر شده از سوی انتشارات هاویر خرم‌آباد می‌پردازیم.
 
بیماری‌های قلبی عروقی شایع‌ترین علت مرگ در بیشتر کشورهای جهان ازجمله ایران و مهم‌ترین عامل از کار افتادگی است. این بیماری‌ها، هزینه هنگفتی را بر نظام‌های بهداشتی درمانی کشورها تحمیل می‌کنند. با این همه بیماری‌های قلبی عروقی یکی از قابل پیشگیری‌ترین بیماری‌های غیر‌ واگیر انسان به شمار می‌آیند.

میزان بروز آنژین صدری، سکته قلبی حاد و مرگ ناگهانی، از نظر اپیدمیولوژیک مورد بررسی قرار گرفته است که براساس عوامل خطر، سن، جنس و نژاد در سطوح فردی و براساس کشورها، مناطق جغرافیایی و طبقات اجتماعی در سطوح جمعیتی و در طول زمان متفاوت است.

به نظر می‌رسد تغییرات ایجاد شده در سبک زندگی مانند مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده و غنی از چربی‌های اشباع شده، سطح پایین فعالیت فیزیکی همراه با افزایش شیوع چاقی و دیابت نوع دو منجر به افزایش پیش‌رونده در شیوع عوامل خطر بیماری‌های قلبی عروقی در کشورهای توسعه یافته شده است.

دکتر علی‌رضا قینی در کتاب «جراحی بیماری‌های قلبی» به خواننده می‌آموزد که بیماری قلبی حادث شده به معنای پایان دنیا نیست و با استفاده از روش‌ها و جراحی‌های نوین که در سراسر دنیا برای بیماران قلبی اجرا می‌شود، می‌تواند زندگی جدید خود را بر پایه اصول صحیحی بنا بگذارد و از ادامه آن لذت ببرد.



کتاب «جراحی بیماری‌های قلبی» تألیف دکتر علی‌رضا قینی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با 233 صفحه و شمارگان 1000 نسخه در قطع وزیری منتشر شده است.
 
 بیماری‌های انگلی دستگاه گوارش از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان هستند و با پیشرفت‌های مسائل بهداشتی که انجام شده، اکثر این بیماری‌ها قابل پیشگیری و درمان هستند. در برخورد با این بیماری‌ها باید دقت کافی داشته باشیم.

انگل‌ها می‌توانند به راحتی در محیط‌هایی مانند مراکز نگهداری کودک، مهدکودک و مدرسه، در بین کودکان گسترش پیدا کنند. اغلب کودکان طی چند سال اول زندگی خود با بیماری انگلی روبرو می‌شوند.

با بالا رفتن سن کودک میزان ابتلای او به بیماری‌ها نیز به تدریج کاهش پیدا می‌کند. دکتر پریسا رحمانی در کتاب «انگل‌های دستگاه گوارش در اطفال» برخی از شایع‌ترین انگل‌های کودکان را به همراه آشنایی با داروهای مرتبط با آنها بیان کرده است.



کتاب «انگل‌های دستگاه گوارش در اطفال» تألیف دکتر پریسا رحمانی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتر دکتر پرستو شریفی دانشگاه علوم پزشکی تهران با 214 صفحه و شمارگان 500 در قطع وزیری منتشر شده است.
 
سالانه هزاران مورد مرگ در اثر مسمومیت‌های دارویی در دنیا گزارش می‌شوند. مسمومیت‌های تصادفی عمدتاً در کودکان و بزرگسالانِ بالای 50 سال سن رخ می‌دهند، در صورتی که مسمومیت عمدی مثلاً از نوع خودمسموم‌سازی یا خودکشی بیش‌تر در سنین نوجوانی و جوانی دیده می‌شود. فهم الگوی مسمومیت‌ها به پیشگیری از آن‌ها به‌ویژه کاهش وقوع موارد خودکشی، کمک شایانی می‌کند.
 
در واقع در مورد داروها به‌خصوص مصرف بیش از حد یا اُوِردوز می‌تواند سبب بروز آثار سمی شود. استفاده از ابزار مؤثر آموزش و تثبیت مراکز اطلاع‌رسانی سموم و مسمومیت‌ها و تدابیر سریع درمانی می‌تواند در کاهش مرگ‌و‌میر و آسیب‌های اجتماعی ناشی از داروها و سموم نقش بسیار مؤثر و جدی داشته باشند.



کتاب «شایع‌ترین مسمومیت‌های دارویی» تألیف دکتر پیمان آسترکی، دکتر برضا رضایی، دکتر مریم احدی با  226 صفحه با شمارگان 500 نسخه در قطع وزیری به این موضوع در 14 فصل پرداخته است.
 
جراحی عروق یک رشته نوین فوق تخصصی در عرصه علوم پزشکی است که در آن اختلال‌های سیستم عروقی، بیماری‌های شریان‌ها، وریدها و رگ‌های لنفاوی با روش‌های درمان دارویی، روش‌های نیمه تهاجمی با استفاده از سوندها و کاتترها و بازسازی سیستم عروقی با روش‌های جراحی درمان می‌شوند.

دکتر لیلا حاج‌ مقصودی با تألیف کتاب «جراحی عروق» و ارائه راهنمایی‌های لازم به خواننده می‌آموزد که بیماری‌های عروقی چگونه حادث شده و با استفاده از دستورات نوین علمی و جراحی‌های پیشرفته که در سراسر دنیا برای این بیماران اجرا می‌شود، می‌تواند برای درمان آن خوش‌بین باشد.

کتاب «جراحی عروق» تألیف دکتر لیلا حاج‌ مقصودی و دکتر هاله پاک اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز  با 249 صفحه در قطع وزیری و شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.
 
 بیش از نیمی از جمعیت دنیا را، زنان تشکیل می‌دهند. زنان با توجه به نقش ساختاری و خلقتی خود می‌توانند علاوه برداشتن رکن مهم در خانواده نقش حیاتی در رشد و بالندگی جامعه بشری را بر عهده گیرند؛ بنابراین سلامت آنان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بهره‌وری خانواده و جامعه محسوب می‌شود.

سرطان‌های شایع زنان طبق آمار اعلام شده از تحقیقات، موجب بروز مرگ‌های سالانه آن‌ها در کشورهای مختلف شده است. در صورت افزایش آگاهی، تشخیص به موقع و درمان مؤثر، بسیاری از مبتلایان به سرطان می‌توانند از عمری طولانی برخوردار شوند. دکتر ناهید لرزاده در کتاب «بیماری‌های بدخیم در زنان» به شرح برخی از این بیماری‌ها پرداخته است.



کتاب بیماری‌های بدخیم در زنان با 212 صفحه در قطع وزیری و شمارگان 500 نسخه منتشر شده است. دکتر لرزاده کتابی با عنوان «زایمان و ناباروری» را نیز در 213 صفحه با قطع وزیری تألیف کرده است.
 
 بیماری‌های عفونی و گوارشی جزء شایع‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شوند و در صورت غفلت از آنها ممکن است به قیمت جان انسان‌ها تمام شود. عوامل ایجادکننده بیماری‌های عفونی و گوارشی ویروس، میکروب، قارچ و انگل و ... است که هر یک از آن‌ها یک سری بیماری‌های خاصی را ایجاد و اعضای مختلف بدن را درگیر می‌کند.

عدم رسیدگی به موقع بیماری ممکن است سبب عوارض جبران‌ناپذیر شود و منجر به از دست دادن اندام‌های مهمی در بدن شود و یا اختلال‌هایی در عملکرد اندام‌های داخلی بدن به همراه داشته باشد. از این‌رو باید از علائم بیماری و اینکه چه زمانی خطرناک می‌شوند آگاهی داشت تا به موقع درمان اورژانسی انجام شود.

در کتاب «طب اورژانس در بیماری‌های شایع عفونی و گوارشی»، دکتر شهروز تبریزی به برخی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی و گوارشی و درمان اورژانسی آنها پرداخته است.



کتاب «طب اورژانس در بیماری‌های شایع عفونی و گوارشی» تألیف دکتر شهروز تبریزی، استادیار طب اورژانس، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که با 254 صفحه در قطع وزیری و شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.
 
بیماری‌های جدار قفسه سینه، ریه، مدیاستن و پلور در هر سال بسیاری از افراد جامعه را مبتلا می‌کنند که باعث کاهش سطح عملکرد فرد در فعالیت‌های روزمره می‌شوند، سیگار کشیدن، عفونت و ژنتیک از شایع‌ترین عوامل بروز این ضایعات هستند.
 
با مطالعه کتاب «جراحی توراکس» تألیف دکتر مجتبی احمدی‌نژاد و همکاران ایشان می‌توان در مورد این بیماری‌ها اطلاعات مفیدی را به دست آورد و با استفاده از دستورات نوین علمی و جراحی‌های پیشرفته که در سراسر دنیا برای این بیماران اجرا می‌شود، به بهبود آنها کمک شایانی کرد.



کتاب «جراحی توراکس» تألیف دکتر مجتبی احمدی‌نژاد، دکتر لیلا حاج‌ مقصودی، دکتر هاله پاک و دکتر علی سلطانیان (اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز) با 216 صفحه در قطع وزیری و شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.
 
بیماری‌های پوستی در کودکان یکی از مشکلات رایج والدینی است که روزانه به پزشکان متخصص مراجعه می‌کنند. تاکنون اختلال‌های مختلف پوستی زیادی تشخیص داده شده است. این اختلال‌ها از نظر تنوع و پیچیدگی‌های تشخیصی و درمانی به عنوان یک رشته تخصصی پزشکی دارای مشکلات مربوط به خود هستند.

شیوع این بیماری‌ها ممکن است از کشوری به کشور دیگر و حتی از شهری به شهر دیگر متفاوت باشد. عوامل ژنتیکی‌، نژادی‌، فاکتورهای محیطی، شغلی، وضعیت تغذیه و بهداشت و نیز عادات اجتماعی می‌توانند در بروز و انتشار این بیماری‌ها مؤثر باشند.

دکتر فریبا طرهانی و دکتر قباد حیدری در کتاب «بیماری‌های شایع پوست در کودکان و نوزادان» به معرفی و درمان برخی از بیماری‌های شایع و مهم پوستی در کودکان اشاره کرده‌اند.



کتاب «بیماری‌های شایع پوست در کودکان و نوزادان» با 218 صفحه در قطع وزیری و شمارگان 500 نسخه منتشر شده است.
 
به گزارش ایبنا؛ پزشکان دیگری نیز آثار مختلفی را به زیور طبع آراسته‌اند که در گزارش‌های دیگری به معرفی اثر آنها خواهیم پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها