سه‌شنبه ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
رونمایی از کتاب «نقش تجار در توسعه شهر تهران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی

مجموعه «نقش تجار در توسعه شهر تهران» شنبه پنجم شهریور ماه ساعت 17 در خانه اندیشمندان علوم انسانی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب دو جلدی «نقش تجار در توسعه شهر تهران» اثر مشترک منصوره اتحادیه و رقیه آقابالازاده در خانه اندیشمندان علوم انسانی رونمایی می‌شود.

رونمایی از این مجموعه شنبه پنجم شهریور ماه ساعت 17 تا 18 و 30 دقیقه در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ویلا،نبش خیابان ورشو برگزار می‌شود.

مجموعه دو جلدی «نقش تجار در توسعه شهر تهران» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای دوره ۳۲۰ هزار تومان از سوی نشر تاریخ ایران منتشر شده است. بخشی از دغدغه‌های فکری منصوره اتحادیه را که یکی از شناخته‌شده‌ترین تاریخ‌نگاران حال حاضر ایران است، تهران و تاریخ تهران تشکیل می‌دهد و همین دغدغه باعث شده تا کنون اسناد مهمی از تاریخ تهران در دسترس مخاطبان باشد.

                               

اسنادی که در این کتاب منتشر شده‌اند، مجموعه اسناد تجارتخانه حاجی لطفعلی و پسرش حاج رحیم اتحادیه است که به طور اتفاقی پیدا شده‌اند. حاج لطفعلی اهل تبریز بود و به صرافی اشتغال داشت. در سال ۱۳۰۵ق/۱۲۶۶ ش تعدادی از صراف‌های تبریز در رقابت با شرکت‌های خارجی شرکتی به نام شرکت اتحادیه به ریاست حاجی علی کوزه‌کنانی تأسیس کردند که تا حدود سال ۱۳۲۰ ق / ۱۲۸۱ ش فعال بود. نماینده شرکت در تهران حاج لطفعلی بود که همراه پسرش رحیم به این شهر آمده بودند؛ پس از چندی شراکت با کوزه‌کنانی به هم خورد و حاج لطفعلی و حاج رحیم در تهران ماندند و فعالیت صرافی خود را جداگانه ادامه دادند آنها شرکت تازه‌ای تأسیس کردند و نام آن را شرکت اتحادیه نامیدند و بعدها نام خانوادگی اتحادیه نیز توسط آنها برگزیده شد.

جلد اول کتاب با عنوان فرعی «معاملات ملکی بر پایه اسناد تجارتخانه اتحادیه» ۴۰۰ صفحه دارد و قیمت پشت جلد آن ۱۹۵ هزار تومان است. جلد دوم کتاب نیز عنوان فرعی «اجاره و اجاره‌داری بر پایه اسناد تجارتخانه اتحادیه» را با خود به همراه دارد و در ۲۲۵ صفحه و بهای ۱۲۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها