سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲
«بیا تا قدر یکدیگر بدانیم» جزو منشور اتحاد ایرانی است

قلیزاده علیار، در مراسم رونمایی از کتاب «بیا تا قدر یکدیگر بدانیم» گفت: در مجموعه داستان اخیر از فرهنگ بومی آذربایجان از عاشیق درویش، شهید حمید و مهدی باکری و حتی از مسیحیان استان نیز نام برده شده؛ این مجموعه داستان، جزو متشور اتحاد ایرانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در آذربایجان‌غربی،  مراسم رونمایی از کتاب «بیا تا قدر یکدیگر بدانیم» اثر سید‌حیدر علی‌آران، با حضور احد هوشمند‌قره‌باغ، رئیس حوزه هنری استان، علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، جواد زاهدی، شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه،‌ مصطفی قلیزاده علیار، مسئول واحدآفرينش‌های ادبي حوزه هنری آذربايجان‌غربی و  نویسنده ارومیه‌ای، سه‌شنبه(24 خرداد‌ماه)، در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی رونمایی شد.

نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، ضمن تشکر از خدمات اجتماعی، فرهنگی و ادبی نویسنده کتاب گفت:  گرامیداشت یاد و خاطره نویسندگان و اهل قلم همواره باید تدوام داشته و تجربیات آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد و نباید اجازه دهیم که نویسندگان و اهل قلم به فراموشی سپرده شوند.

وی به ویژگی‌های شخصیتی و ادبی «سید حیدرعلی آران» شاعر و نویسنده پیشکسوت استان و نویسنده کتاب «بیا تا قدر یکدیگر بدانیم» پرداخت و گفت: ایشان شخصیتی منفعت‌طلب نبوده و مناعت طبع و تواضع ایشان الگویی بی‌نظیر است.
 

حیدرعلی آران، شاعر سیستانی ساکن ارومیه نیز در این مراسم به تشریح ویژگی‌های کتاب جدید خود پرداخت و گفت: این کتاب، مجموعه داستانی است که تمامی قومیت‌های مختلف را مورد توجه قرار می‌دهد. در این کتاب سعی شده علاوه بر آداب و رسوم، فرهنگ و ادبیات اقوام مختلف، به فولکلور آذربایجان نیز پرداخته شود و داستان‌هایی از روستاهای محروم و دورافتاده سیستان و بلوچستان نیز در این کتاب بیان شده است. اشاره به خاطراتی از رزمندگان و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی هم از دیگر قسمت‌های این کتاب است.

جواد زاهدی، شاعر، نویسنده و استاد دانشگاه نیز در این مراسم با اشاره به فعالیت‌ها‌‌ی سیدحیدرعلی آران گفت: برگزاری برنامه‌های رونمایی از کتاب کمک بزرگی به توسعه فرهنگ کتابخوانی می‌کند و این برنامه‌ها بهتر است در جلسات ۴۰۰ نفری برگزار شود.

وی  افزود: حیدرعلی آران، چراغ روشن انجمن‌های ادبی است و ایشان در تشکیل انجمن‌های ادبی اعم از شعر و داستان و برگزاری جلسات داستان‌نویسی، شعرخوانی  و کلاس‌های داستان‌نویسی گام‌های موثری برداشته است.
 

قلیزاده علیار، مسئول واحدآفرينش‌های ادبي حوزه هنری آذربايجان‌غربی و  نویسنده ارومیه‌ای نیز در این مراسم گفت: سید‌حیدر علی‌آران، یک نویسنده و شاعر ارزشی است.

وی افزود: وی در این کتاب به اتحاد اقوام و همزیستی اقوام ایرانی و نزدیک شدن فرهنگ این اقوام در آذربایجان اشاره کرده و  با توجه به اینکه متولد سیستان و بلوچستان هستند، اما سعی کردند در کتاب‌هایش فرهنگ این دو اقوام را باهم نزدیک کند. 
  
قلیزاه ادامه داد: در مجموعه داستان اخیر از فرهنگ بومی آذربایجان از عاشیق درویش، شهید حمید و مهدی باکری و حتی از مسیحیان استان نیز نام برده شده؛ این مجموعه داستان، جزو متشور اتحاد ایرانی است.

سید‌حیدرعلی آران درسال ۱۳۲۸  شمسی در شهرستان زابل از توابع استان سیستان و بلوچستان چشم به جهان گشود؛ او پیش از انقلاب به ارومیه آمده و از آن زمان تاکنون ساکن ارومیه شد. «سمفونی هامون و هامونیه» ازجمله آثار این نویسنده و شاعر پیشکسوت استان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها