چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
ارائه پیشنهاد برای تامین نقدینگی و تولید کاغذ داخلی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

غلامرضا شجاع از ارائه پیشنهادات کاربردی از‌جمله اعطای تسهیلات برای تامین نقدینگی در میان تولیدکنندگان کاغذ، فعالان چاپ و نشر در دیدار نوروزی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، از دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و عنوان کرد: روز گذشته‌(سه‌شنبه 9 فروردین) به دعوت دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتم و ضمن تبریک سال نو از وضعیت صنعت چاپ و‌ کاغذ کشور گزارشی ارائه کردم. در این دیدار از  تلاش و پیگیری‌های وزیر که با همت زیاد در تأمین و تولید کاغذ داخلی تشکر کردم.
 
شجاع با اشاره به مباحثی که در این نشست به آن اشاره شد، توضیح داد: در این دیدار پیشنهاد امضا تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک ملی در ارتباط با تأمین نقدینگی برای چاپخانه‌ها و ناشران و همچنین تولیدکنندگان داخلی کاغذ چاپ و تحریر به‌ویژه چوپ و کاغذ مازندران ارائه دادم.
 
وی افزود: با توجه به این‌که بانک ملی یکی از سهامداران بزرگ این کارخانه است، امکان این تفاهم‌نامه وجود دارد تا واحدهای چاپی و ناشرانی که پروانه از وزارت ارشاد دارند پس از بررسی و گرفتن تعهد از چاپخانه یا ناشر به بانک ملی معرفی شوند.
 
شجاع با بیان این‌که افرادی که در بانک ملی حساب ندارند نیز می‌توانند در بانک افتتاح حساب کنند، ادامه داد: در این حوزه بانک می‌تواند از این واحدها به جای وثیقه ملک، چک و سفته و کپی پروانه و قرارداد خرید کاغذ بین چاپخانه‌دار یا ناشر و کارخانه چوپ و کاغذ مازندران را دریافت کند.
 
به گفته وی، بانک ملی می‌تواند وجه تسهیلات را طبق وجه قرارداد به حساب کارخانه چوپ و کاغذ مازندران واریز کند و قوانین پرداخت و رقم سود تسهیلات و زمان بازپرداخت نیز می‌تواند بین ۳ تا ۹ ماه باشد.
 
شجاع با بیان این‌که با چنین توافقی در کار چاپخانه‌داران و ناشران رونق ایجاد می‌شود، گفت: به وزیر گفتم که در این صورت هم مشکل چاپخانه‌دار، ناشر همچنین کارخانه تولید کاغذ در زمینه کمبود نقدینگی بر طرف می‌شود‌؛ این پیشنهاد با استقبال وزیر روبه‌رو و قرار بررسی آن مطرح شد. در این دیدار درباره تولید کاغذ از سنگ نیز مباحثی بیان و مزایا و معایب این موضوع به‌صورت اجمالی به وزیر ارائه شد.
 
شجاع به موضوع سابقه و تشکیل تشکل‌های استان‌های کشور و حمایت وزرای قبل از این تشکل غیرانتفاعی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه درباره حمایت تشکل‌های صنعت چاپ سراسر کشور از تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ و زحمات معاون فرهنگی و مدیرکل دفتر چاپ و نشر در ماه‌های گذشته و ارتباط خوب بین تشکل‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز توضیحاتی دادم.
 
وی در ادامه به مباحث دیگر این دیدار اشاره کرد و یادآور شد: در این زمینه پیشنهاد 40 میلیون دلار یارانه کاغذ برای ناشران و مطبوعات ارائه و عنوان شد، به جای واردات کاغذ خارجی و خروج ارز از کشور در حمایت از تولید کاغذ داخلی این وجه یارانه ارزی یا ریالی باشد.
 
به گفته شجاع، در این حوزه پیشنهاد شد، تفاهم‌نامه‌ای با تولیدکنندگان داخلی که قادر به تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه هستند، برای واردات خمیر و چوپ امضا شود تا هم تولید داخلی رونق یابد و هم کاغذ بیشتری به‌دست بیاید که در این زمینه وزیر ارشاد گفت که احتمالا یارانه ریالی است و باید بررسی شود که منافع ملی و تامین به موقع کاغذ برای ناشران و مطبوعات انجام شود.

وی در پایان گفت: در بخش پایانی این نشست، ضمن حمایت از اقدامات حوزه چاپ و نشر و کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد آمادگی تعاونی لیتوگرافان برای تأمین زینک و تعاونی چاپخانه‌داران تهران و استان‌ها برای تامین کاغذ پیشنهاد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها