پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
برخورد با فتنه محصول تربیت درازمدت یک جامعه است/نقش اساسی اهل قلم در بصیرت‌زایی

مهرداد ویسکرمی، درباره سالگرد حماسه 9 دی و گفت: خواص ازجمله نویسندگان، قلم به دستان، کسانی که اهل قلم، فکر و اندیشه هستند باید در طول زمان بصیرت و آگاهی جامعه را بالا ببرند؛ چرا‌که فتنه یک‌باره به وجود نمی‌آید؛ بنابراین برخورد با فتنه نیز محصول تربیت درازمدت یک جامعه است.

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، به بیان برخی از دلایل وقوع فتنه 88 پرداخت و گفت: امیر الموالمومنین‌(ع) درباره  علت وقوع فتنه در جامعه اسلامی می‌فرماید؛ فتنه از آنجایی آغاز می‌شود که گروهی از افراد براساس هوای نفس و تبعیت از آن و زیاده‌خواهی‌های خود، دور برخی از خواص گمراه را می‌گیرند و جامعه را دچار تنش و تشنج می‌کنند، در  واقع آنچه در فتنه 88 اتفاق افتاد مصداق همین بود.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: کسانی که مدت‌ها در لباس نفاق توانسته بودند به حیات سیاسی خود ادامه دهند در یک جایی به هم رسیدند و برای سرنگونی نظام و یکسره کردن روح انقلاب دور هم جمع شدند و با یک برنامه 10ساله وارد کار شدند و ناخودآگاه برخی از خواص در این فتنه ایفای نقش کردند و خیلی از خواص دیگر که به طور مستقیم نقش نداشتند دچار تحیر و سرگردانی شدند.
 
ویسکرمی افزود: اینجا بود که دو مولفه مهمِ نقش رهبری که با دید و بصیرت الهی صحنه را مدیریت کردند و از طرف دیگر مردم با نگاه درست، همراه با بصیرت از خواص جلو افتادند، اهمیت خود را نشان داد.
 
نماینده مردم خرم‌آباد گفت:  بعد از اینکه مردم و رهبری کار را تمام کردند، تازه خواصی که در فتنه نقش نداشتند؛ اما متحیر بودند به‌دنبال آحاد مردم راه افتادند و این درس بزرگی بود، بنابراین باید آگاهی و بصیرت را در جامعه افزایش دهیم و این آگاهی مردم روز‌به‌روز افزایش پیدا کند که توانایی تشخیص حق و باطل را از همدیگر داشته باشند.
 
ویسکرمی با اشاره به اینکه فتنه زمانی به وجود می‌آید که مقداری از حق و مقداری از باطل با هم آمیخته شوند و گروهی از خواصِ گمراه حول یک گمراه بزرگتر جمع شوند و مردم دچار تحیر شوند افزود: نقش بصیرت‌افزایی و آگاهی بخشی و تلاش برای تربیت آگاهانه‌ی جامعه بیش از پیش در این میان نمایان است.
 
این استاد دانشگاه افزود: به‌طور طبیعی خواص ازجمله نویسندگان، قلم به دستان، کسانی که اهل قلم، فکر و اندیشه هستند باید در طول زمان بصیرت و آگاهی جامعه را بالا ببرند؛ چرا که فتنه یک‌باره به وجود نمی‌آید بنابراین برخورد با فتنه نیز محصول تربیت درازمدت یک جامعه است.
 
ویسکرمی بیان کرد: باید در گذر زمان برای مقابله با فتنه‌هایی که به‌طور طبیعی هر از چندگاهی بروز می‌کنند خود را آماده بکنیم.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی راه پیشگیری از بروز فتنه را تمسک به قرآن، عترت، آموزه‌های دینی و تبعیت از رهبر عادل مسلمین دانست و افزود: شاقول و تکیه‌گاه انقلاب، خط میزان انقلاب اسلامی، رهبری است و باید حواسمان باشد که این میزان و شاقول را در هیچ حالی گُم نکنیم.
 
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بر نقش نویسندگان در آگاهی‌بخشی و بصیرت در جامعه تأکید کرد و افرود: بصیرت مردم در حماسه 9 دی نشان داد که تربیت انقلابی مردم و ذخیره‌های علمی، فرهنگی و معنوی جامعه به داد ما رسید و باید این سرمایه‌ها را حفظ کنیم اینجاست که نقش نویسندگان، به‌طور کامل مشخص می‌شود.

وی آفت بصیرت را دنیازدگی، تمایل به دنیا، تبعیض و بی‌عدالتی برشمرد و افزود: باید تلاش کنیم آرمان‌هایی که انقلاب اسلامی بر پایه آن‌ها بنا شده است روز‌به‌روز تقویت شوند.
 
ویسکرمی با اشاره به کتاب‌های منتشر شده‌ خود افزود: در این زمینه  کتاب «فکر سرخ (راز بقای ارزش‌ها)» سال 1384 با شمارگان 2000 نسخه منتشر شد که البته چاپ و نشر، در آن دوران متفاوت از وضعیت کنونی بود و فضای مجازی هم کمرنگ بود و کتاب هم مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
 
این استاد دانشگاه گفت: همیشه در کلاس‌های دانشگاهی تلاش کرده‌ایم کلاس‌ها و تدریس به‌گونه‌ای باشد که بتوانیم بصیرت را افزایش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها