شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
برت فراگنر تاریخ و تمدن ایران را ارزشمند می‌دانست

برت فراگنر، ایران‌شناس جمعه شب درگذشت. او درباره ایران تحقیقات و تالیفاتی داشت که کتاب «خاطرات‌نویسی ایرانیان» از آن جمله است. میلاد عظیمی، استاد دانشگاه تهران به مناسبت درگذشت فراگنر یادداشتی نوشته است.

به گزارش خبرگرازی کتاب ایران(ایبنا)، برت فراگنر، ایران‌شناس ژرف‌نگر و پیش‌کسوت، اهمیت و اعتبار و امتیاز تمدن ایران را در این می‌دانست که در طول تاریخ، توانایی تعامل و ارتباط با فرهنگ‌ها و تمدن‌های دیگر داشته است. تعاملی که به خلق مدنیت و فرهنگی تلفیقی و رنگارنگ انجامیده است و رنگ ایرانی به فرهنگ و تمدن ملل گوناگون، از اندلس تا ورارود، زده است. این توانایی برای ارتباط و تعامل و تلفیق، آن هم در یک گستره زمانی و مکانی درازدامن،  ایران را در نظر فراگنر، خاص و جذاب و ارجمند می‌کرد. 

فراگنر به زبان فارسی به‌عنوان زبان میانجی و توانا و کارآمد، برای ارتباط و تعامل علمی و ادبی و دیوانی در این قلمرو جغرافیایی و فرهنگی وسیع، توجه ویژه داشت. قلمرویی که از حلب تا کاشغر، از هند تا یمن و از سغد تا بلغار گسترش داشته است؛ قلمرو تاریخی و فرهنگی زبان فارسی. 

فراگنر تمدن ایران را ارزشمند می‌دانست چون توانسته بود با تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر در ارتباط و دادوستد زاینده باشد. زبان فارسی را ارج می‌نهاد زیرا برای قرن‌ها این قابلیت را داشته که ابزار این تفاهم و تعامل شود. 

ایران، با درگذشت برت فراگنر، دوست و دوستاری  مهم را از دست داد. دانشمندی که در مجامع علمی و دانشگاهی جهان نام ایران را با حرمت می‌برد. از تمدن و تاریخ و فرهنگ ایران چهره‌ای عرضه می‌کرد خلاف آنچه که امروز به آن نامبردار شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها