دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کتاب «طراحی و رهبری تحول سازمانی: رهیافتی آینده‌نگر» منتشر شد

کتاب «طراحی و رهبری تحول سازمانی: رهیافتی آینده‌نگر» که روشی نو و رادیکالی را برای ایجاد تغییری که در خصوص شرکت لوز توصیف شده است و پرداختن به دغدغه‌های انسانی موجود در سر راه تغییر معرفی می‌کند، منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، برای آن‌هایی که تلاش می‌کنند در باغ‌های محصور و کهنسال مزیت رقابتی پنهان شوند این رویکرد جدید به‌مثابه ‏تهدیدی است که عدم‌قطعیت تحمل‌ناپذیری را ایجاد خواهد کرد، اما عدم قطعیت تنها یک روی سکه است؛ همان ‏رویی که می‌بینیم، وقتی‌که دیگران دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را تغییر می‌دهند.
 
روی دیگر سکه امکان است؛ ‏یعنی همچنان که موانع موجود بر سر راه مشارکت، آفرینش و تعامل فرو می‌ریزند، شمار آینده‌های جدید ممکنی که ‏می‌توانیم در کنار هم بیافرینیم افزایش می‌یابد. این کتاب درباره برعهده گرفتن مسئولیت آینده است.‏ شرکت‌ها چگونه متحول می‌شوند؟ تجسم آینده، برطرف گردن گلوگاه‌ها، مسیریابی در دل ناشناخته‌ها و رهبری سازمان خوددگرگون‌ساز بخش‌های مختلف این فهرست این اثر است.

مترجم در «مقدمه» این اثر می‌نویسد: خواندن این کتاب را به اعضای هیئت مدیره، مدیران عامل، کارآفرینان، معاونان و مدیران استراتژی، برنامه‌ریزی، نوآوری و هر آن کس که سر تغییرات بنیادین دارد توصیه می‌کنم.

ترتیب مطالب کتاب از این قرار است: در فصل نخست خلاصه‌ای از مطالب فصل‌های بعدی بازگو می‌شود. فصل دوم در خصوص کاربرد داستان‌های علمی – تخیلی برای تصور آینده است. فصل سوم به نحوه استفاده از ابزارهایی چون کهن الگوها برای شکستن مقاومت‌های سازمانی می‌پردازد. فصل چهارم به ترسیم نقشه راه تحول و بهره‌گیری از علم اعصاب کاربردی و شاخص‌های کلیدی عملکرد آینده اختصاص دارد. فصل پنجم به معرفی قابلیت‌هایی می‌پردازد که شما را در مسیر تحول بازیگر خواهند بود؛ قابلیت‌های منفی و قدرت معکوس از آن جمله‌اند و در سخن آخر بیانیه نوآوری رفتاری را به عنوان شاخه‌ای نوپدید در علم خواهد خواند.

کتاب دو پیوست کوتاه را هم شامل می‌شود. پیوست نخست به امکان تحول در زندگی شخصی می‌پردازد و پیوست دوم داستان نوشته شدن کتاب توسط نویسندگانش را ادبیانه بازگو می‌کند. نویسندگان در پاسخ به این سؤال که ما که هستیم و چرا این کتاب را نوشتیم؟ نوشته است: تحول شاید یکی از امور بسیار دشواری باشد که رهبران مسئولیت انجام آن را برعهده دارند. مقصود ما از تحول تصور ایده‌های ارزشمند ممکن برای سازمان و غلبه موفقیت آمیز بر موانعی است که بر سر راه خلق آن آینده وجود دارد.

شرکتی که در حال تحول است ممکن است مدل کسب و کار نو و اخلال‌گر، نوآوری رادیکال، جهت‌گیری مجدد استراتژی، بازسازی فرهنگی یا تغییر چشمگیر دیگری را عملی سازد، اما تحول همیشه مستلزم این است که برای کارهای جدیدی که سازمانشان می‌تواند انجام دهد، در ابعاد بزرگتری رؤیاپردازی کنید، سپس در این زمینه اقدام‌های معنادار انجام دهید. رهبران می‌دانند که رهبری تحول برای همگامی با فناوری و محیط کسب و کار متغیر، وظیفه آنهاست. همچنین می‌دانند که در انجام این مهم محکوم به شکست‌اند، اما معنای این پیامد دلسردکننده این نیست که نمی‌توانند مشکل فناورانه یا استراتژیک را حل کنند. دلیل شکست آنها مشکلات انسانی اجتناب‌ناپذیر توأم با تغییر است، مشکلاتی همچون ترس، عادت، سیاست و نداشتن قوه تخیل، این دغدغه‌ها همواره گریبان گیر انسان‌ها بوده است، اما چه می‌شد اگر برای غلبه بر آنها راهی داشتیم؟

کتاب حاضر روشی نو و رادیکالی را برای ایجاد همان نوع تغییری که در خصوص شرکت لوز توصیف شد و پرداختن به دغدغه‌های انسانی موجود در سر راه تغییر معرفی می‌کند. ما به عنوان نویسندگان این کتاب، چشم‌انداز منحصر به فردی را در خصوص این موضوع خلق کرده‌ایم.

کتاب «طراحی و رهبری تحول سازمانی: رهیافتی آینده‌نگر» تألیف ناتان فر، کایل نل، توماس زوئگا رامزوی به همت نادر سیدکلالی به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اخیرا به بهای 71000 هزار تومان منتشر شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها