کتاب «جامعهشناسی آموزش و پرورش» توسط انتشارات هوش ناب به بازار آمده است.
پنج فصل آغازین کتاب به طرح مباحث تئوریک پرداخته و از نظریات ابن خلدون گرفته تا جامعهشناسان کلاسیک و معاصر به ویژه در پارادایم انتقادی را پوشش داده است. فصول دیگر کتاب وارد حوزههای مختلف جامعهشناسی آموزشی میشود و تاثیر طبقات اجتماعی، نابرابری آموزشی، تفکیک دانشآموزان بر اساس هوش و استعداد، نژاد، جنسیت، معلولیت و غیره را مورد بررسی قرار میدهد. برساخت اجتماعی کودک و کنشگری کودکان و نوجوانان در عرصههای مختلف نیز از سایر فصول خواندنی کتاباند. همچنین سیاستگذاری آموزشی و خصوصیسازی مدارس و دانشگاهها و تاثیر آن بر عدالت آموزشی نیز فصول دیگر کتاب را تشکیل میدهند.
این کتاب از منظر «جامعهشناسی نوین آموزش و پرورش» به مسائل نظام آموزشی و روابط بازیگران و ذینفعان مختلف نظام آموزشی (دانشآموزان، معلمان، والدین و سیاستگذاران) میپردازد و نقش مدارس را در تولید سرمایه انسانی و توسعه کشورها بررسی میکند. نویسندگان نه تنها به مباحث نظام آموزشی، نگاهی انتقادی و پرسشگرانه دارند بلکه خودِ دانش رسمی جامعهشناسی را نیز که متاثر از هژمونی شمالی-غربی میدانند، زیر سوال میبرند و در ضمن پرداختن به نظریات و پژوهشهای غربی، روایتهای ناغربی و به اصطلاح جنوب (شامل اندیشمندان مسلمان، افریقایی و امریکای لاتین) را نیز طرح میکنند و خواستار «استعمارزدایی از برنامه درسی» در همه رشتهها به ویژه علم جامعهشناسی هستند.
ویرایش نخست کتاب در سال ۲۰۱۵ در عرض چهار سال، شش نوبت تجدید چاپ شد و به عنوان کتاب درسی وارد نظام دانشگاهی بریتانیا گردید. برگردان فارسی کتاب مربوط به ویرایش دوم آن در سال ۲۰۲۰ است که تغییراتی را نسبت به ویرایش اول داشته است از جمله اضافه شدن دو فصل جدید، گنجانده شدن مطالعات موردی در تمام فصول، بهروزرسانی مستندات پژوهشی و اضافه شدن دیدگاههای ناغربی و جامعهشناسی جهان جنوب.
اگرچه کتاب دیدگاههای خود را بیشتر بر اساس نقد نظام آموزشی بریتانیا مطرح میسازد اما موضوعات آن جنبه جهانشمول داشته و قابل انطباق با شرایط سیستم آموزشی کشور ما نیز هستند. برای مثال مباحثی مانند عدالت آموزشی، برابرسازی فرصتها، خصوصیسازی مدارس، وجود مدارس نمونه، آموزش استثنایی، و سیاستگذاریهای آموزشی از جمله موضوعات مهم و داغ آموزش و پرورش در کشور ما نیز به شمار میرود.
این کتاب توسط انتشارات هوش ناب، با سیزده فصل و در ۳۰۴ صفحه منتشر شده است. مخاطبان آن دانشجویان و اساتید جامعهشناسی و رشتههای مرتبط با آموزش و پرورش، همچنین معلمان، مشاوران، مدیران، برنامهریزان آموزشی و سایر علاقمندان به مباحث جامعهشناسی، فلسفه تعلیم و تربیت و آموزش هستند.
نظر شما