ماری بِرد محقق ساکن شهر کمبریج در انگلستان، یکی از پیشتازان مطالعات در حوزه ادبیات یونان و روم باستان و تفسیر فرهنگی است. او متخصص تاریخ و هنر روم باستان و استاد ادبیات روم و یونان باستان در دانشگاه کمبریج و نیز نویسنده کتابهای مشهور و معتبری چون «تاریخ روم باستان» (SPQR: A History of Ancient Rome) و «زن و قدرت: یک بیانیه» (ترجمهشده به فارسی در سالهای 1397 و 1398) است.
فهرست محتوای کتاب:
سیمای واحدِ دوازده سزار
سکهها و پرترهها، عصر باستان و مدرن
کم و بیش همان دوازده سزار
مشهورترینها در میان این دوازده
تمسخر، تخریب و ترور
همسرِ سزار... بیخبر و بیگناه؟
جهانِ پس از مرگ
در 500 سال گذشته، این امپراتوران و گاه نیز همسران و مادران و فرزندانشان، بارها و بارها در نقاشیها و چاپدستیها، نقرهها و سرامیکها، سنگها و برنزها، تصویر شدهاند. بهگمان من تا پیش از «عصرِ بازتولید مکانیکی» (نام مقاله معروف والتر بنیامین)، هنر غرب بیش از هر تصویر دیگری، مملو از پرتره امپراتوران روم بوده است؛ به استثنای شمایل مسیح و مریم مقدس و چند قدیس. کالیگولا و کلادیوس، در طول قرنها طنینِ خود را در آثار هنرمندان سرزمینهای مختلف گسترانده بودند. تأثیر آنان فراتر از مراجعین کتابخانهها یا حضار در یک کنفرانس است.
من بیش از اکثریت مردم با این فرمانروایان باستانی زندگی کردهام و چهل سالی هست که بخش بزرگی از کارم همین است. من زیر و بم کلام این فرمانروایان ـ از قضاوتهای قانونیشان تا شوخیهاشان ـ و نیز چهرههای ضربشده آنها روی سکهها را بهدقت بررسی کردهام. در این بررسیها توانستهام اصل و اساس «قدرت» این امپراتوران را بی عنایت به قواعد و رسوم مربوط به جانشینیهاشان، مورد تحلیل قرار دهم و اغلب نیز از تصوّر وجود چنین فرمانروایانی بسیار افسوس خوردهام.
داستانهای غمبار و شگفتانگیزی چون اعمال عجیبوغریب امپراتور تیبریوس در استخرش در جزیره کاپری، شایعات مربوط به نرون و میل شهوانی او به مادرش و یا آنچه امپراتور دومیتیان با مگسها انجام میداد (با نوک قلم شکنجهشان میکرد)، همیشه در تصویرپردازیهای مدرن بهکمال منعکس شده و بیشک نکات ارزشمندی را درباره ترسها و فانتزیهای جاری در روم باستان به ما میگویند. اما ـ همانطور که بارها گفتهام ـ این داستانها و روایات لزوماً «حقیقت» ندارند؛ این را بهعنوان یک متخصص ادبیات غربِ باستان، یک مورّخ شکاک و گاه مخلّ آسایش دیگران! میگویم.
در این کتاب، تمرکزم را روی تصاویر مدرن این امپراتوران ـ تصاویری که امروز ما را احاطه کردهاند ـ قرار داده و برخی پرسشهای بنیانی در این باره طرح کردهام: اینکه چگونه و چرا چنین تصاویری خلق شدهاند؟ چرا از دوران رنسانس به بعد، هنرمندان تصمیم به بازنمایی و بهتصویرکشیدن این شخصیتهای باستانی، آن هم چنین پرشمار و چنین گونهگون، گرفتهاند؟ چرا مجموعهداران خواهان خرید چنین تصاویری هستند؟ پرترههایی که شهرتشان در شرارت بوده و نه جوانمردی، برای مخاطبان امروزی چه معنایی دارند؟»
ماری برد در این کتاب به بازتفسیر آثار هنرمندانی چون نقاش هلندی قرن پانزدهم، هانس مملینگ (Hans Memling) و هنرمند رنسانسی آندریا مانتگنا (Andrea Mantegna) مبتنی بر پرترههای «آدمکشان خودکامه» تاریخ ـ ازجمله جولیوس سزار و امپراتور دومیتیان ـ میپردازد. همچنین چهره امپراتوران سلسله تیتان ـ یازده پرتره که برای کاخ دوکال در مانتووا، نقاشی شده بودند ـ و پردههای نقاشی از جشنهای امپراتوران، از نگاه این پژوهشگر دور نمیمانند.
سیمای قدرت چگونه است؟ هنر چه چهرههایی را ماندگار میکند و چرا؟ و واکنش به تمثال و تصویر صاحبان قدرت و سیاستمدارانی که نقدشان میکنیم چیست؟ نویسنده در این کتاب ـ و در واکنش به جنگهای امروز؛ جنگهای میان مجسمههای (سیاستمداران) امروز ـ روایت میکند که چگونه بیش از دو میلیون پرتره تصویرشده از صاحبان ثروت و قدرت و شهرتِ جهان غرب، براساس و مبتنی بر ساختار تصویر امپراتوران روم، بهویژه «دوازده امپراتور» ـ از جولیوس سزار بیرحم تا دومیتیان شکنجهگر ـ کار شدهاند. کتاب این پرسش را مطرح میکند که چرا این آدمکشانِ خودکامه از دوران باستان و رنسانس تا امروز این چنین در هنر جای گرفتهاند؟
کتاب با تشریح اهمیت پرترههای امپراتوران روم باستان آغاز میشود و با مروری گذرا بر 2000 سال تاریخ هنر و فرهنگ، نگاهی تازه به آثار هنرمندان قدیم و جدید ـ از مملینگ و مانتگنا گرفته تا مجسمهساز آمریکایی در قرن نوزدهم، ادمونیا لوییس (Edmonia Lewis) و تا نسل هنرمندان عرصه پارچه و چوب و نقره و سرامیک و نیز نقاشان ـ دارد. این پژوهشگر بهجای روایت داستانی تکراری از تصاویر متین و خوشایند مردان و زنان امپراتور، روایتی غیرمنتظره از تغییر و تحولات هویّتی، هویتهای تعمداً دروغین و بازنماییهای اغلب مبهم از «قدرت» ارائه میدهد؛ از بازسازی شکست غیرعادی امپراتوران تیتان گرفته تا بازتفسیرِ پردههای شاهانه هِنری هشتم. کتاب دربرگیرنده تحقیقی جذاب و کارآگاهانه و راوی داستانی گیرا از برخی چالشانگیزترین پرترههای تاریخ هنر ـ پرترههای «قدرت» ـ است.
منبع: وبسایت انتشارات پرینستون ـ وبسایت آمازون
نظر شما