شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۴
درنگی در رباعی معاصر و آسیب‌شناسی شعر کردی جنوبی

در نشست تخصصی «درنگی در رباعی معاصر» و «آسیب‌شناسی شعر کردی جنوبی» «بیژن ارژن» و «بابک دولتی»، شاعران نام‌آشنای کرمانشاهی و جمعی از شاعران و علاقه‌مندان به شعر به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، روز شنبه ۱۷ مهرماه نشست تخصصی «درنگی در رباعی معاصر» و «آسیب شناسی شعر کردی جنوبی» با حضور شاعران نام آشنای کرمانشاهی «بیژن ارژن»، رباعی‌سرا و «بابک دولتی»، شاعر کُردی‌سرا و با حضور اساتید و علاقه‌مندان به شعر و ادبیات در سالن آمفی تئاتر حوزه هنری استان ایلام برگزار شد.

در ابتدای این نشست «محمدعلی قاسمی» شاعر، نویسنده و رییس حوزه هنری استان ایلام به نقش این مجموعه در تعالی و بالندگی شعر کردی به واسطه تشکیل انجمن‌ هانا و همچنین حمایت و چاپ آثار شاعران کردی‌سرا پرداخت.

وی گفت: حوزه هنری استان ایلام توانسته با حمایت و هدایت جریان فاخر شعر کردی، گوهرهای نمایانی به جامعه علاقه‌مند به فرهنگ و هنر کردی تقدیم کند.
 
در پنل نخست این نشست تخصصی، «بیژن ارژن» رباعی‌سرای کرمانشاهی و کارشناس نشست به پیشینه رباعی و به وجود آمدن این قالب اشاره کرد و روایت همیشگی پیدایش قالب و کشف وزن رباعی توسط رودکی را چندان محل معتبر ندانست.


وی گفت: چنین روایتی نمی‌تواند چندان صحیح باشد و سبب به وجود آمدن رباعی را چیزی عمیق‌تر و فلسفی‌تر و به ضرورت زمان و به مرور زمان است.

بیژن ارژن سخنان خود را با خواندن تعدادی رباعی از خویش پایان داد.
 
در پنل دوم این نشست، «بابک دولتی» شاعر و کارشناس دیگر برنامه به آسیب‌شناسی شعر کردی پرداخت و گفت: شعر مقوم زبان و حافظ فرهنگ هر قوم و ملتی است. زبان‌هایی که در حال زوال و نابودی هستند به دلبل نداشتن شاعر به این بلا دچار شده‌اند.
 
سراینده مجموعه رباعی کردی «خان» ادامه داد: مدرن نبودن ذهن و زبان به معنای واقعی را آفت اصلی شعر کردی و پویایی رمز موفقیت ما در زبان کردی جنوبی است.
 

در پایان این نشست، تعدادی از شاعران حاضر به شعرخوانی پرداختند.
 
یادآوری می‌شود، حوزه استان ایلام، با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه‌های داستان و شعر، برگزاری کارگاه‌های فن نویسندگی، آیین پاسداشت هنرمند برتر سال، رونمایی از آثار تازه منتشرشده و حمایت‌ از تولیدات فرهنگی، ادبی و هنری، دعوت از شاعران و نویسندگان و فیلمسازان و... گام‌های مؤثر و جریان‌سازی در اعتلا و بالندگی عمومی و تخصصی فرهنگ و ادب و هنر استان ایلام بر‌می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها