میلاد سبزهآرا در گفتوگو با ایبنا:
شناخت زیربناهای تولید علم از منظر علم روانشناسی مغفول مانده است
با اینکه علم و تفکر علمی مهمترین دستاورد بشر است؛ اما حداقل در رشته روانشناسی، شناخت زیربناهای تولید علم از منظر علم روانشناسی مورد غفلت قرار گرفته است.
به گفته او، کتاب به طور خاص برای روانشناسان و به طور عام برای علاقمندان به علم و کسانی که به رشتههای مرتبط با علم از قبیل فلسفه علم علاقه دارند، مناسب است. برجستهترین بازخورد گرفتهشده، آشنایی روانشناسان به وجود چنین شاخهای در روانشناسی بوده است که پیش از این از آن مطلع نبودند.
سبزه آرا با بیان اینکه این کتاب بینش خوبی را فراهم میسازد تا بیشتر به عوامل مختلفی که میتوانند در تولید علم یک کشور نقش داشته باشند توجه شود یادآور شد: عموم افراد در مییابند که در پسِ تولید علم و نظریه پردازی دانشمندان، زیربناهای روانشناختیای قرار دارند که میبایست به آنها توجه بیشتری و دقیقتری داشت. فرایندهای فکری و شناختیای که در ذهن دانشمندان و به خصوص دانشمندان نوآور و خلاق میگذرد، خصوصیات شخصیتی آنها، عوامل اجتماعی و بین فردی موثر بر دانشمندان و تولید علم، مکانیسمهای زیستشناختی و عصبشناختی درگیر در استدلال علمی، یادگیری، خلاقیت، هوش و نظریهپردازی و سایر فرایندهای روانشناختی زیربنایی که توجه به آنها در سطح کلان آموزشی کشور میتواند در گسترش علمآوری و در ادامه تولید فناوری کمک کننده باشد.
او با اشاره به اینکه نیاز اصلی آشنا ساختن جامعه علمی کشور به وجود چنین شاخهای در حوزه شناخت علم بوده است عنوان کرد: اینکه از مسئولان مرتبط با عرصه تولید علم کشور تا جامعه دانشگاهی و متخصصان علمی کشور و به خصوص متخصصان روانشناسی در خصوص رشته روانشناسی علم آگاهی یافته و بخشی از تحقیقات آتی حوزه روانشناسی با موضوعاتی مرتبط با روانشناسی علم هدایت شود. با اینکه علم و تفکر علمی مهمترین دستاورد بشر است اما حداقل در رشته روانشناسی، شناخت زیربناهای تولید علم از منظر علم روانشناسی مورد غفلت قرار گرفته است. این در حالیست که روانشناسی به میزان زیادی در حوزههای آسیبشناسی و پیشگیری از اختلالات و جرایم و پیامدهای منفی توسعه یافته است؛ اما در حوزه علم آوری و بررسی دانشمندان -به عنوان کسانی که چراغ راه بشریت هستند- خلأ آشکاری وجود دارد.
نظر شما