چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
«کوتاه آمده‌ام»

مجموعه شعر «کوتاه آمده‌ام» سروده «نورمراد رضایی» شاعر ایلامی در نشر نیشتمان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، به تازگی مجموعه شعر «کوتاه آمده‌ام» سروده «نورمراد رضایی» شاعر، منتقد، کارگردان و تهیه‌کننده صدا و سیمای مرکز ایلام در 128 صفحه و به قیمت 21 هزار تومان منتشر شده است.
 
این مجموعه از 118 قطعه شعر کوتاه و اغلب‌ هایکو تشکیل شده که در آن شاعر به مضامینی همچون: عشق، طبیعت، دغدغه‌های فردی و اجتماعی و جنگ و ... پرداخته است.

شاعر در این مجموعه بر کوتاه‌سرایی تمرکز دارد و با انتخاب قالب‌هایکو توانسته است اندیشه‌هایش را به دنیای مخاطب انتقال دهد و خواننده را به کاوش و کندوکاوی ذهنی برای درک و لذت کشف شهود درگیر کند.
در استان ایلام، در قالب‌ هایکو «مصطفی بیگی» در کتاب «نادیارا» و برخی دیگر از شاعران همچون «جلیل صفربیگی»، «حبیب‌الله بخشوده»، «محمدعلی قاسمی»، «حسین شکربیگی»، «سالم پوراحمد»، «محمدمرادی نصاری» و... تجاربی در حوزه شعر کوتاه و طرح و‌‌هایکو دارند که منتشر شده است.
 
رضایی با تصویرگری‌های شاعرانه خیال و مخاطبش را قلقلک داده است:
خون بالا آمده است
پشت کوه
خورشید را سر بریده‌اند. (ص 46)

میل به سادگی و توجه به اقتصاد زمان از ویژگی‌های این مجموعه شعر است:

مانده است
ماهی بگیرد یا ماه
گربه‌ی سیاه  (ص 53)
یا:
بو می‌کشد
گل‌های قالی را
پروانه‌ی سفید (ص 21)

خواننده امروز دنیایش بزرگتر شده اما زمان برایش کوتاه است. اگر انسان در دهه‌های گذشته برای خواندن قصیده‌ها و مثنوی‌هایی بلند و طولانی و رمان‌های پرحجم ساعت‌ها وقت صرف می‌کرد؛ امروز تنها به دنبال کوتاه‌ترین مسیر و قالب در ادبیات می‌رود تا در حداقل زمان ممکن، به التذاذ ادبی دست پیدا کند و به سرعت وارد ذهنیت و دنیای مخاطب شود و به اندیشه‌هایش پی ببرد. البته می‌بایست توجه کرد که در این مبحث، شاعر و نویسنده کارش سخت‌تر شده و پردازش به قالب‌های کوتاه ادبیات شعر و داستان (رباعی، هایکو طرح و... داستان کوتاه، داستانک، داستان مینی‌مال و داستان‌های چند کلمه‌ای) به سادگی هم اتفاق نمی‌افتد و این قالب‌های ادبی در آفرینشی دردناک و همراه با عرق‌ریزی روح؛ اتفاق افتاده است و مؤلف معاصر، ناگزیر است تا با ذائقه زمان‌محور مخاطبش، همراه و با او هم داستان شود.
 
شاعر با بهره‌گیری از دانش تجربی و به کاربردن کوتاه‌ترین واژگان و انتخاب مضامین بزرگ، موفق بوده و توانسته با مجموعه‌اش با دنیایی تازه‌تر به دنیای مخاطب امروز پا بگذارد.
 
عنوان کتاب هم با توجه به اغلب قالب شعرهای کتاب، مناسب و بسیار ساده است و می‌تواند ذهن مخاطب را به کشف روابط معنایی و محتوایی در اشعار کتاب وادار کند.
 
 
چند شعر از این کتاب:
 
بر ستون باستانی باغ
عنکبوی تار می‌بافد
من خیال
 
ماه را
خاموش و روشن می‌کنند
ابرهای پاییزی
 
 
غرق خیال...
پشت شیشه‌های مات
جیک جیک گنجشکی
 
 
نسیم پاییزی
روی آب، آفتاب می‌گیرد
سایه ی سرو
 
 
با یک لوگو
در دو جبهه‌ی مخالف
پوکه‌ها
 
 

یادآوری می‌شود، نورمراد رضایی در سال ۱۳۵۶ در روستای بانویزه از توابع شهرستان چوار (استان ایلام) زادگاه شاعر و عارف بزرگ «غلامرضاخان ارکوازی» به دنیا آمده است. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد هنر گرایش ادبیات نمایشی و از سال ۱۳۸۱ به عنوان تهیه کننده و کارگردان در سیمای مرکز ایلام مشغول به فعالیت‌های ادبی و رسانه‌ای است. او چاپ و انتشار مجموعه دوم شعرهای کوتاهش، در دست اقدام دارد و مجموعه رباعی‌های فارسی، مجموعه شعرهای کوتاه و‌ هایکو‌های کُردی، مجموعه دوبیتی و رباعی‌های کُردی و مجموعه غزل‌های کُردی در حوزه ادبیات آماده انتشار دارد.
 
نشر نیشتمان به مدیریت یاسر بابایی، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار ایلامی این مجموعه را در 500 جلد، به قیمت 21 هزار تومان و در 128 صفحه با طرح جلدی از سمیرا سارایی منتشر و روانه بازار کتاب کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها