سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
کمیسیون فرهنگی مجلس با برنامه‌های  وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی موافقت کرد

با توجه به تطبیق بیش از 90 درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ با اسناد بالادستی، حضور و سابقه مستمر او در عرصه‌های فرهنگی و هنری کشور، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اکثریت آرا برنامه‌های اسماعیلی را تایید کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، جلسه بررسی صلاحیت محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مجلس شورای اسلامی عصر سه‌شنبه (2 شهریور‌ماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد. 

مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون فرهنگی درباره بررسی صلاحیت و برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی را در صحن علنی ارائه کرد.

وی در بیان مهم‌ترین موضوعات مورد توجه کمیسیون فرهنگی به چند محور اشاره و بیان کرد: ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصص میدانی و تجربی، تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی، نگاه تحول‌خواه در حوزه پیشنهادی، میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب، شناخت کافی از آسیب‌های موجود و ارئه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی، همچنین داشتن مدیریت و شجاعت لازم در فعالیت‌های این حوزه مهم‌ترین محورهای مورد توجه کمیسیون فرهنگی است.

نصیرایی در بررسی صحت مدرک تحصیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد گفت: مدرک آقای اسماعیلی را از وزارت علوم تحقیقات استعلام کردیم و در پاسخ به درخواست فوق‌الذکر، وزارت علوم تاییدیه مقطع دکتری علوم سیاسی از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را اعلام کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در شرح توضیحات و تعهدات شفاهی که وزیر پیشنهادی در کمیسیون فرهنگی ارائه کردند، بیان کرد: در توضیحات ارائه‌شده بر توسعه دیپلماسی فرهنگی با توجه به مشکلات موجود در وزارت فرهنگ و ارشاد و تغییرات ساختاری در این سازمان تاکید شد؛ همچنین بر رشد روزافزون نیاز کشور به فیلم و سریال‌های خانواده‌محور و برنامه‌های توسعه‌ای و پایدار با توجه به سبک ایرانی و اسلامی، تقویت و توسعه هنر در زمینه فیلم، تئاتر، موسیقی و برگزاری جشنواره‌های ملی و منطقه‌ای، بررسی شرایط و تامین و نیازهای اقتصادی جامعه هنر در حوزه‌های مختلف برای اقدامات فوری، اقدام برای تقویت و پویایی به منظور هویت‌بخشی به زندگی ایرانی و اسلامی، ایجاد تمهیدات لازم برای تامین نیروی انسانی کارآمد در حوزه‌های فرهنگی و رفع نیازها اعم برنامه‌ها و موضوعاتی بود که وزیر پیشنهادی آن‌ها را مطرح و بر اجرای آن تعهد شفاهی داد.

به گفته نصیرایی با بیان این مطلب که در برنامه‌های ارائه‌شده از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظارت قانونی تاکید شده است، افزود: آسیب‌شناسی دقیق و تعیین اولویت‌های فرهنگی در حوزه‌ هنرهای تجسمی، سینما، تئاتر و تلاش برای حل مشکلات آن‌ها از ویژگی‌های برنامه‌های وزیر پیشنهادی بوده‌است.

نصیرایی در بیان نتیجه تطبیق برنامه‌ها و پیشنهادهای وزیر پیشنهادی با قوانین بالادستی ادامه داد: تطبیق برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت دارد که 56 درصد برنامه‌ها با احکام منطبق و 33 درصد با آن‌ها همسو بوده‌است و مورد مغایرتی یافت نشد.

وی گفت: نتیجه‌گیری کمیسیون فرهنگی این‌گونه بود که با توجه به تطبیق بیش از 90 درصد برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ با اسناد بالادستی، حضور و سابقه مستمر آقای اسماعیلی در عرصه‌های فرهنگی و هنری کشور، اعضای کمیسیون فرهنگی و اسلامی با اکثریت آرا صلاحیت این پست را برای ایشان تایید کردند.

وزیر پیشنهادی ارتباط چندانی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد 
در جلسه علنی دوم شهریور 1400 مجلس شورای اسلامی، نمایندگان به بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد دولت سیزدهم پرداختند. در جلسه امروز موافقان و مخالفان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

علی‌اصغر خانی، نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نخستین مخالف بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله وزارتخانه‌های است که چتر گسترده‌ای بر سر هنرمندان اصحاب رسانه اهالی سینما، تئاتر و مباحث تخصصی دیگری را در دل خود جای می‌دهد. اگر همکاران به قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاهی بیندازند، مشخص است که این وزارتخانه نیازمند چه افرادی است. آقای اسماعیلی عزیز دانش‌آموخته علوم سیاسی هستند و از قضا شاید به سختی بتواند، یکی از وظایف این وزارتخانه مهم را به‌صورت تخصصی اداره و بررسی نمایند.
 
وی افزود: سوابق وزیر پیشنهادی، نشان می‌دهد که ارتباط چندانی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد. اینک در یک پژوهشگاه، فعالیت پژوهشی و یا در مرکز اسناد انقلاب اسلامی کار پژوهشی انجام دهی و در نهایت 200 اثر منتشر شود، با کدام یک از شرح وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همخوانی دارد.
 
خانی، خطاب به محمدمهدی اسماعیلی ادامه داد: شما با کدام پشتوانه قادر به تعامل با نویسندگان، مؤلفان، موسیقیدانان، سینماگران، کانون‌های فرهنگی و هنری همچنین و شاغل در رسته‌های تولیدات چندرسانه‌ای و نرم‌افزاری، همچنین دستگاه‌های نظارتی هستید؟ یکی از عمده مسایل مهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مباحث نظارتی و حمایتی است. وزیر پیشنهادی قرار است مجوز نشریات و فیلم‌های سینمایی را صادر کند؛ در برنامه‌های ارایه شده، سهم سریال‌های خانگی که بسیاری از خانواده‌های ایران مخاطب آن‌ها هستند، کجاست؟ وزیر پیشنهادی با کدام رویکرد و دیدگاه، قادر به بازگشت اعتماد به رسانه‌های داخلی است؟
 
وی بیان کرد: آقای اسماعیلی باید بدانند که بیشتر نهادهای وابسته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور، تقریبا بی‌اثر هستند و بعضا بدیهی‌ترین امور را نمی‌توانند اجرایی کنند. بالاخره خارج کردن این وزارتخانه از حالت انفعال نیازمند فردی است که تسلط کافی بر مباحث پیچیده آن را داشته باشد. جریان‌سازی فرهنگی و بیان آرمان‌های انقلاب اسلامی با زبان فرهنگ و هنر، از مهم‌ترین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که بدون سوابق قابل توجه وزیر پیشنهادی اجرایی‌شدن آن‌ها بعید است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وضعیت برخی هنرمندان، خبرنگاران، تولیدکنندگان آثار هنری و نهادهایی که بانی امورات فرهنگی و مذهبی هستند، همچنین سایر افراد این بدنه جای تأمل و برنامه‌ریزی دارد به‌ویژه آنکه در دو سال اخیر با شیوع کرونا وضعیت معیشتی آن‌ها دچار اشکال شده به‌عبارت دیگر اصلا مطلوب نیست. تعیین اهداف کمّی و کیفی برای غنی‌سازی اوقات فراغت آحاد جامعه با همکاری دستگاه‌های ذیربط سیاست‌گذاری و تنظیم برنامه‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی برای انعکاس مناسب فعالیت‌ها و اقدامات حاکمیت و دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلاب اسلامی موسسات عمومی غیردولتی در سطح جامعه با فعالیت‌های پژوهشی و یا اثر تاریخی قابل پیاده‌سازی نیست. اجرای این وظایف تلفیقی، تجربه و دانش می‌طلبد که متاسفانه در وزیر پیشنهادی مشاهده نمی‌شود.
 
خانی گفت: از همکاران می‌خواهم با چشمان بازتر به این وزارتخانه و امورات محوله آن عنایت کنند. گستردگی و مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فردی با سابقه، مدیر و مدبر، توانمند، انقلابی، جهادی و علمی، با رشته‌های تحصیلی مرتبط و دانش کافی و تسلط به جامعه هدف را می‌طلبد که این شاخصه‌ها کمتر در وزیر پیشنهادی مشاهده شده است. امید است در گام دوم انقلاب که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از بانیان اصلی تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است، گلایه‌ای برای همه ما باقی نماند که فرصت آزمون و خطا نداریم.

وزیر پیشنهادی فرهنگ برنامه‌ای برای حل مشکلات ندارد
سیدعلی یزدی‌خواه، نماینده مرم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه دلیل مخالفتم با وزیر پیشنهادی فرهنگی ارتباطی براساس مسائل شخصی نیست، بیان کرد: در مسائل مرتبط با بودجه، یکسری از قوانین جاری است. بخشی از بودجه با عنوان «خارج از شمول» شناخته می‌شود، در این بخش از محل بودجه خارج از شمول، مسئولان می‌توانند در موارد لازم از بودجه استفاده کنند. سوال من از دکتر اسماعیلی این است؛ در سال‌هایی که ایشان مسئولیت معاونت محترم سیاسی استانداری اصفهان را بر عهده و در این مسئولیت چند صد میلیون بودجه خارج از شمول داشتند؛ این در حالی است که شاهد فقدان نظم استانداری در زمان مدیریت ایشان بودیم. اسماعیلی با بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد چه خواهد کرد؟

وی با اشاره به اینکه در در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حدود 85 درصد بودجه خارج از شمول است، ادامه داد: برای بودجه خارج از شمول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ترتیب خارجی در نظر گرفته نشده‌ است. بر اساس قوانین، در زمان فعالیت آقای اسماعیلی در استانداری اصفهان، چندین پرونده شکایت داشته‌ است. البته اکثر آن‌ها جز یک یا دو مورد مختومه شده، اما این روند نشان می‌دهد که انضباط مالی در آن حوزه وجود نداشته یا کمتر بوده‌ است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با ابراز نگرانی از میزان بودجه خارج از شمول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: با توجه به سابقه وزیر پیشنهادی در استانداری اصفهان و با در نظر گرفتن اینکه 85 درصد از بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد خارج از شمول است، ایشان با بودجه این وزارتخانه چه خواهند کرد؟


یزدی‌خواه با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد سابقه فعالیت مرتبط ندارد، گفت: ایشان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ سابقه‌ای ندارد. هنوز وارد وزارت فرهنگ و ارشاد نشده‌ است، اما مجامع فرهنگ و هنر، درباره صحبت‌هایی ایشان، موضع‌گیری کردند. چرا فعالان این حوزه گارد گرفتند؟ اهالی سینما و هنر که همه ضد انقلاب نیستند و نیروهای ارزشی زیادی داریم.

آقای اسماعیلی دغدغه دارد اما برنامه ندارد
محمد علیپور، نماینده مردم شهرستان‌های ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه با برنامه‌های اکثر ویزان پیشنهادی موافق است و برای سخنرانی درباره آن‌ها نام‌نویسی کرده است اما برای مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت نام کرده است، گفت: نکته نخست در حوزه فرهنگ این است که این حوزه ازجمله دغدغه‌های مقام معظم رهبری است. فرهنگ اگر مسموم و آلوده باشد به سلامت انسان آسیب می‌زند. ممکن است حمله به مردم به شکل نظامی، فرهنگی، سیاسی و ... باشد. از چندین سال قبل مقام معظم رهبری نکته شبیخون فرهنگی را مطرح کردند، زیرا مردم ایران از سال‌ها قبل مورد تاخت و تاز فرهنگی هستند. اولویت فرهنگی در کنار اقتصاد از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده‌ است.


وی در اعلام دلیل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بیان کرد: مخالفت بنده به این دلیل است که در این حوزه با چالش‌های متفاوتی مواجه هستیم. اگر امروز به‌عنوان مخالف ثبت‌نام کردم، صرفا به دلیل مشکلات و دغدغه‌های حوزه فرهنگ و نبود تناسب سوابق تحصیلی و تجربی ایشان است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو مقوله فرهنگ و ارشاد تشکیل شده و متولی مسائل حیاتی کشور است و در مطبوعات، رسانه، هنر و ... فعال است.

برای مشکلات هنرمندان برنامه‌ای ارائه نشد
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم وجاهت وزیر فرهنگ اعلام کرد: ضمن احترام به آقای اسماعیلی ایشان را مناسب این پست نمی‌بینم. ایشان چالش‌های فرهنگی را در برنامه خود بیان کرده‌اند، نمایندگان می‌دانند که با شیوع کرونا عرصه فرهنگی کشور و افراد فعال دراین حوزه که زندگی شان از راه فرهنگ و هنر می‌گذرد و امرار معاش آن‌ها به این حوزه بستگی دارد، با مشکلات جدی مواجه شدند. سینماهای ما به کلی تعطیل هستند و این شرایط به اهمیت حضور در عرصه فرهنگی افزوده است. در برابر این مشکلات، وزیر پیشنهادی چه تدابیری ارائه دادند؟ برنامه چندانی ندیدم، آقای اسماعیلی دغدغه دارند اما برنامه عملی ارائه ندادند.

علیپور از وزیر پیشنهادی فرهنگ خواستار توجه به شورای فرهنگ عمومی شد و توضیح داد: شورای فرهنگی عمومی یکی از ظرفیت‌های کشور و از سال‌های قبل فعال است. این شوراها بر فرهنگ زندگی جوانان تاثیرگذار است و می‌تواند در شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها فعال باشد.

وی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها مطرح است و جلسه ریاست جمهوری با مدیران مسئول برخی از رسانه‌ها ادامه داد: در بحث مطبوعات مشکل جدی داریم، در تامین و تهیه کاغذ، بحث تیراژ، اعطای مجوزها و ... همه باید از سوی آقای اسماعیلی مدیریت شود، تا امکانات کشور میان شهرستان‌ها به‌صورت متعادل توزیع شود و بتوانیم از این امکانات استفاده کنیم. همچنین خواستار پیگیری جدی پروژه‌هایی هستیم که نیمه کاره باقی مانده‌اند.

در ارائه برنامه‌ها کلی‌گویی انجام شده ‌است
مسلم صالحی، نماینده مردم شهرستان اقلید در مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: یکی از نقاط ضعف‌ برنامه، این است که برنامه کلی، برای رسیدن به هدف وجود ندارد. قرار بود برنامه بر مبنای نقاط قوت و ضعف وزارت مربوطه تنظیم شود اما باز هم کلی‌گویی انجام شده‌ است. نکاتی که بتواند برنامه شما را از برنامه‌های وزاری قبلی متمایز کند مشاهده نشده‌ است.

صالحی با بیان اینکه تناقض‌گویی عمده‌ای در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد، افزود: در جایی از برنامه‌ها، فرهنگ را امری خودجوش درونی اعلام کردید و گاهی از مهندسی فرهنگی حرف زدید. باید مشخص شود برای امرار معاش، بیمه و بازنشستگی هنرمندان چه برنامه‌ای دارید. در برنامه شما هیچ اشاره‌ای به هنرمندان نشده‌ است.

این نماینده مجلس با اشاره به کمبود نیروی انسانی در بخش‌های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد، اعلام کرد: چگونه با کمبود نیروی انسانی می‌خواهید این برنامه حجیم را انجام بدهید؟ هرچند در این برنامه‌ها، هیچ اشاره‌ای بر نظارت بر فعالیت فرهنگی نشده‌ است. باید روی برنامه‌های اقلیت‌های دینی هم نظارت کنید.

صالحی با بیان این مطلب که شاید اگر فردی از جنس فرهنگ بود یا فردی از بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد انتخاب می‌شد، می‌توانست اقدامات بهتری انجام بدهد ادامه داد: چهره فرهنگ به اندازه کافی غبارآلود شده و امید است در دولت جدید، غبار دیگری از مظلومیت بر چهره این فعالان نشیند.

عفت شریعتی کوهبنانی، نماینده مردم زرند وعضو کمیسیون اقتصادی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران، کشوری با عظمت و انقلاب ما انقلابی فرهنگی و  بی نظیر در جهان بشریت است. در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام عظمای ولایت، توسعه تمدن نوین جهان اسلام، نیازمند برنامه‌های عظیم فرهنگی است و ما باید فرهنگ اسلامی را در جهان گسترش دهیم.  

با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ نقش تعیین کننده‌ای در تمدن نوین جهان اسلام دارد، گفت: ما با فرهنگ راستین اسلامی همه موانع را پشت سر گذاشتیم و با خون شهیدان گرانقدر و فرمایشات گهربار امام راحل و مقام معظم رهبری سرمایه گرانسنگ فرهنگ اسلامی را حفظ کردیم و اکنون باید به سمت تکامل این فرهنگ حرکت کنیم. امروز می‌خواهیم برنامه ریزی کنیم تا فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد تقویت شود.

شریعتی درباره شخصیت، منش و روش‌های مدیریتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تعیین‌‌تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور و تعدد مراکز تصمیم‌گیری در این حوزه، مهمترین محورهایی است که دکتر اسماعیلی به درستی به آن پرداخته است. ارتقای جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم‌گیری از دیگر برنامه‌های ایشان است.

وی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را چهره محبوب در بین جوانان انقلابی دانست و ادامه داد: ایشان در میان  استادان دانشگاه قابل احترام است، همچنین چهره خوشنامی در میان رسانه‌های مکتوب و تصویری کشور دارد و با  بیش از ۳۰ رسانه کشو، نشست‌های صمیمانه برگزار کرد.

نماینده مردم زرند، ارتباط گسترده اسماعیلی با علما و نمایندگان مقام معظم رهبری در استان‌ها و طلاب جوان را از دیگر نقاط مثبت وزیر پیشنهادی فرهنگ اعلام و بیان کرد: اقتصاد فرهنگ که اهمیت قابل توجهی دارد در برنامه‌‌های ایشان دیده شده، خودکفایی در تهیه ابزار و لوازم فرهنگی نیز از مواردی است که به آن توجه دارد. مسائل فرهنگی باید مورد توجه وزیر منتخب باشد و برای تقویت معنوی و معرفتی جامعه حرکت کند. مسئولان فرهنگی ما باید با مردم در ارتباط باشند.
 
اسماعیلی از ظرفیت همه نیروهای متخصص استفاده می‌کند
سید‌محمد موحد،  نماینده مردم کهگیلویه  در مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به استفاده از توان همه نیروهای متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه، صرفنظر از دیدگاه‌های سیاسی آن‌ها اعتقاد راسخ دارد. در آزمون بسیار سختی قرار گرفته‌ایم، از طرفی دولت رئیسی در شرایطی به مجلس معرفی شد که شرایط مملکت ویژه و خاص است و از طرفی به نمایندگان به‌عنوان کسانی که به نظام و انقلاب و ولایت دل بسته‌ایم، آماده‌ایم که در این میدان تصمیم بگیریم.

نماینده مردم کهگیلویه با بیان اینکه فرهنگ و هنر از اساسی‌ترین عناصر هویتی یک کشور است، گفت: نگاه طفیلی به فرهنگ و هنر خطایی نابخشودنی است. فرهنگ، از نظر مقام معظم رهبری مثل روحی است که در کالبد همه  فعالیت‌های گوناگون کلان کشوری باید حضور و جریان داشته باشد و از آن به‌عنوان هوا و اکسیژن یاد می‌کنند که نبود هوا و اکسیژن یعنی مرگ حیات.

وی افزود: در دوران سخت فعلی و هجمه‌های همه جانبه فرهنگ منحط غرب وشبیخون فرهنگی، به فرموده مقام معظم رهبری به فرهنگ ،هویت، باورها و اعتقادات مردم نجیب به‌ویژه جوانان عزیز این مرز و بوم هستیم، برماست که در انتخاب وزیر و برنامه‌های آن توجه جدی داشته باشیم و برای پویایی و شکوفایی فرهنگ و هنر و تعمیق باورها و ارزش‌های ایران اسلامی تلاش مضاعف و اهتمام جدی بورزیم.

عضو کمیسیون قضایی مجلس بیان کرد: در گفت‌و‌گویی که با آقای دکتر اسماعیلی داشتم، به این باور رسیدم که آمده است تا همه توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مسجد  به کار ببندد و با مشورت و استفاده از نخبگان دینی، علمی و فرهنگی هنری کشور این مهم را  سامان ببخشد. حاشیه‌هایی که در ارائه برنامه‌های ایشان به وجود آمده، تحلیلی بود که به ایشان داده بودند و همان‌طور که چندین بار اعلام کرده‌اند، این باور و نگاه من نیست و چون ایشان را انسانی صادق می‌دانم، بر این گفته صحه می‌گذارم.
 
وی خطاب به نمایندگان، هنرمندان و صاحبان قلم  گفت: دکتر اسماعیلی آمده است تا با استعانت از خداوند متعال وهمکاری شما بزرگواران و با عنایت به نزدیکی و شناخت عمیقی که جناب آقای دکتر رئیسی، ریاست محترم جمهور از ایشان دارند، با احترام به همه وزرای محترم قبلی این وزارتخانه، موارد پیش رو را انجام دهد. «ارتقای نقش و جایگاه فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصمیم گیری‌ها وتصمیم سازی‌ها در کشور به ویژه هیات دولت»، « افزایش بودجه فرهنگ و هنر و توجه جدی به حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار»،«تولید و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی _ اسلامی»

موحد ادامه داد: حمایت مادی و معنوی از اصحاب قلم، فرهنگ، هنر ورسانه  و تولیدات آن‌ها برای عرضه در جامعه جهانی از دیگر برنامه‌های وزیر پیشنهادی است و ایشان مصمم است تا موضوع بیمه تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی و بیمه بیکاری که دغدغه جدی کانون‌های مساجد، هنرمندان و  اصحاب فرهنگ ورسانه است، یکبار برای همیشه به سرانجام برساند. در مذاکره با ایشان داشتم فرمودند، مگر می‌شود بدون مشورت و بهره بردن از نقطه نظرات و ظرفیت‌های این قشر فرهیخته به‌ویژه پیشکسوتان، ماموریت‌ها و رسالت این وزارتخانه را به سرانجام رساند.

وی گفت: اسماعیلی اعتقاد راسخ دارد که از توان همه نیروهای متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه صرف نظر از دیدگاه‌های سیاسی آن‌ها برای پست‌های مدیریتی بهره خواهد برد. این آن چیزی است که در شعارهای جناب آقای دکتر رئیسی آمده بود و به درستی فرهیختگان جامعه چنین انتظاری دارند. باور به گفت‌و‌گو و همکاری با همه نهادها و سازمان‌های دولتی، خصوصی و اصناف مرتبط و برون‌سپاری بخشی زیادی از فعالیت‌ها به آن‌ها از برنامه‌های کلیدی ایشان است.

موحد ادامه داد: یکی از دغدغه‌های همیشگی اصحاب سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، رسانه و... این بود که سلایق شخصی در صدور مجوز بعضا جای قانون را گرفته و دخالت سایر دستگاه‌ها در این حوزه روز به روز زیادتر می شود. برای رفع این معضل اسماعیلی تلاش خواهد کرد تا صاحبان این حرفه‌ها به راحتی و آسودگی با کمترین استرس به خلق اثر بپردازند.

اسماعیلی به وزارت فرهنگ اشراف کامل دارد
کمال حسین‌پور، نماینده مردم پیرانشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی را فردی خوشفکر و جهادی دانست که با پیشینه رسانه‌‎ای خود، اشراف کامل به این وزارتخانه دارد. فرهنگ زیربنای توسعه پایدار و هویت جامعه است، انقلاب شکوهمند اسلامی خاستگاه فرهنگی بوده و جبهه فرهنگی، دشمنان زیادی داشته و دارد.

 وی افزود: خوشبختانه رئیس جمهور با درک صحیح از وضعیت فرهنگی کشور و شناخت چالش‌های آن وزیری کارآمد را برای حوزه فرهنگ انتخاب کردند. دکتر اسماعیلی از فعالان فرهنگی و چهره انقلابی است که از فعالیت‌های فرهنگی و دبیری و سردبیری چندین نشریه در دهه ۷۰  امروز برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شده است.
حسین‌پور با بیان اینکه اسماعیلی از مدیران تحول‌گرا و راهبردی سازمان صدا و سیما بوده است، گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ  در دوران خدمت خود به‌عنوان مجری طرح نظام جامع ارزیابی تولیدات صداوسیما دارای مدیریت میدانی و روحیه جهادی است و با بدنه وزارتخانه و حوزه فرهنگ و ارشاد آشنایی کامل دارد. وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی فردی متعهد، متخصص، خوشفکر و معتقد به چندصدایی در رسانه‌ها و همسو با سیاست‌های کلی و بالادستی نظام است.

مدیریت وزیر پیشنهادی فرهنگ در این عرصه تعریف شده است
سید رضا تقوی،  نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه معیار هویت و موجودیت آن جامعه است، گفت: محمد‌مهدی اسماعیلی به مشارکت‌پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد.

وی با بیان اینکه فرهنگ به دو بخش کلاسیک و عمومی تقسیم می‌شود، گفت: آقای اسماعیلی برای مدیریت عمومی معرفی شده اند و عرصه مدیریت وی در این حوزه تعریف شده است. حوزه فرهنگی به وسعت کل جامعه از جمله مطبوعات، رسانه‌ها، عرصه کتاب، صنعت چاپ، هنر منابع تصویری، هنرهای تجسمی و علی الخصوص سینما است و با همه این حوزه ها ارتباط دارد.

نماینده تهران با بیان اینکه فرهنگ هر جامعه معیار هویت و موجودیت آن جامعه است، گفت: فرهنگ تمدن‌ساز است. رسالت فرهنگ این است که در رفتار افراد تحول و تعقل ایجاد می‌کند. اسماعیلی به مشارکت پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد. فرهنگ مقوله‌ای عام است که در تعامل انسان‌ها باید به نتیجه برسد؛ بنابراین نیاز به جلب مشارکت مردم دارد.

وی با بیان اینکه توسعه اصلاح و تربیت بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست، گفت: گرایش ذهنی و درونی مدیر فرهنگی باید ذاتی باشد در غیر این صورت نمی‌تواند با اصحاب فرهنگ و هنر ارتباط مناسب برقرار کند و اسماعیلی، گرایش درونی برای ارتباط را فرهنگی دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ایمان و دینداری در جامعه اسلامی زمینه و بستر بسیار مناسبی برای توسعه فرهنگی بوده در این مسیر فرهنگ نظام اسلامی و ارزش‌های دینی، نقش ارزشمندی ایفا می‌کند و اساساً فرهنگ جامعه اسلامی در بستر آموزش‌های دینی صورت می‌گیرد از این رو مدیر فرهنگی باید دیندار باشد و فرهنگ را با ارزش‌های دینی تکمیل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط