شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
تر یا خشک؟

کتاب «تر یا خشک» (بازی‌های سنتی ایلام) تألیف «صیدمحمد درخشنده»، نویسنده، محقق و ایلام‌شناس ازسوی انتشارات درخشنده در 1000 جلد و به قیمت 32 هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، کتاب «تر یا خشک» (بازی‌های سنتی ایلام) تازه ترین اثر «صیدمحمد درخشنده»، نویسنده، محقق و ایلام شناس توسط انتشارات درخشنده در 150 صفحه منتشر شد.

مؤلف، کتاب را در دو فصل «مختصری از تاریخ و جغرافیای ایلام» و «نگاهی به برخی از بازی‌های سنتی در بین اقوام ایلام» تنظیم و تدوین کرده و در فصل اول به مشخصات جغرافیایی، تاریخ، سابقه تمدن انسانی، مردم شناسی، بازی‌های سنتی و... پرداخته است. مؤلف در این بخش آورده است:

«...ایلام از قدیمی‌ترین مناطق تاریخی ایران است. ساکنان اولیه این سرزمین، از قبایل شکارچی و گله‌دار تشکیل شده است. در حدود هشت هزار سال پیش از میلاد ماسبندان (پشتکوه ایلام امروزی) یکی از ولایات مملکت ایلام قدیم محسوب می‌شده ... این محل سال‌ها به نام «حسین آباد» معروف بود، تا اینکه در خردادماه سال 1315 در زمان رضا شاه به نام «ایلام» تغییر یافت.»

در فصل دوم بیش از هشتاد بازی سنتی به صورت الفبایی با توضیحات مناسب و روشن به زبانی ساده و روان برای مخاطب شرح داده و معرفی کرده است.

آشنایی با نام چند بازی محلی:
چالان، چوو چزان، مالوکان بازی، قِلا فِر، قی دیواری، کله شیر جنگ، کلاو رووان، قاچان،خا جه نه کی، خاکه پوزی و...»

مؤلف در نگارش عنوان بازی‌ها، رسم الخط کردی را رعایت و توضیحات معنی هر کلمه و اصطلاح بومی و محلی را بیان کرده و به تناسب نوع اجرایی بازی نحوه ی انجام هر بازی را شرح داده است.

مؤلف در مقدمه‌ای کوتاه نوشته است:
«...با توجه به سوابقی که در این زمینه وجود دارد از عادات و آداب مرسوم در بین مردم از دوران‌های گذشته تاریخی تا به امروز عشق و علاقه مردم به ورزش، بالاخص در انجام بازی‌های سنتی تا آنجاست که ریشه بسیاری از این بازی‌ها تاریخ و سوابقی چند هزار ساله دارد که از این نگاه می‌توان آن‌ها را بررسی نمود...»

وی در پایان کتاب، ضمن معرفی منابع به نتایجی هم اشاره کرده است.

چاپ نخست این اثر در 150 صفحه رقعی، شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 32 هزار تومان توسط انتشارات درخشنده در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این کتاب پژوهشی، منبعی معتبر و مناسب برای علاقه‌مندان به فرهنگ شفاهی، اولیای تربیتی، مربیان و علاقه‌مندان به اجرای بازی‌های بومی و محلی استان ایلام است.

«صیدمحمد درخشنده» متولد ۱۳۳۴ در شهر ایلام، نویسنده، محقق و ایلام‌شناس تاکنون نزدیک به ۲۰ عنوان کتاب در حوزه‌های ایلام پژوهی، تاریخ، جغرافیا، آیین و رسوم، آواها و... با محوریت شهر و استان ایلام نوشته و منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها