دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آستانه چاپ 10 هزارمین عنوان/ اسم سازمان تغییر می‌کند

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در آیین افتتاح پرتال فروشگاه کتاب سازمان انتشارات از تغییر عنوان این سازمان خبر داد و گفت: فعالیت‌های سازمان انتشارات فقط به تولید کتاب محدود نیست بلکه به موضوعات ترویجی نیز توجه داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین رونمایی از پُرتال فروش کتاب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، دوشنبه‌(14 تیر‌ماه) با حضور عیسی علیزاده، معاون امور فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبر‌زاده، رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، عادل تقوی، مدیرکل اداره راهبری امور فرهنگی جهاد دانشگاهی و عادل پیغامی، استادیار دانشکده‌ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
علی‌زاده ضمن تبریک روز قلم گفت: سازمان انتشارات، صرفا به‌معنای نهاد فعال در حوزه تولید کتاب نیست. یکی از برنامه‌های تغییر عنوان سازمان است تا نشان دهیم فعالیت‌های آن فقط به تولید کتاب محدود نیست بلکه به موضوعات ترویجی نیز توجه داریم.   


  
کتاب همواره جایگاه ویژه‌ای در جهاد دانشگاهی داشته است
علی‌اکبر‌زاده ضمن تبریک روز قلم، درباره ارتباط کتاب و فرهنگ گفت: کتاب به‌عنوان ابزار انتقال دانش، قدیمی‌ترین، ماندگارترین کالای فرهنگی است. کتاب همچنین پربسامدترین و پرمصرف‌ترین کالای فرهنگی در مقایسه با سایر کالا‌های فرهنگی، محسوب می‌شود.
 
وی  روز قلم را نمادی دانست برای توجه بیشتر به کتاب و نوشتن درباره مفهوم اقتصاد کتاب، ادامه داد: سال‌هاست مفهوم اقتصاد فرهنگ در ادبیات فرهنگی جهان وارد شده و با تاخیر در ایران نیز از به این مفهوم توجه می‌شود. در ایران وضعیت اقتصاد فرهنگ چندان مناسب نیست، به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا. تامین ملزومات تولید کتاب، گرانی کتاب، قیمت‌گذاری، جذب مشتری و تاثیر محدودیت‌های مختلف صنعت نشر را دچار مشکل کرده است. بخشی از مشکلات صنعت نشر ناشی از مسائل جبری و قهری اما بخشی دیگر به تدبیر و مدیریت مربوط می‌شود. امید‌واریم با تغییرات مدیریتی کشور در آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه کتاب به‌ویژه در مساله تامین کاغذ، باشیم.
 
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی افزود: به نظر می‌رسد اگر اقدام جدی و عاجلی در زمینه تامین کاغذ اتخاذ نشود، سال جدید تحصیلی بدی را خواهیم داشت.
 
علی‌اکبر‌زاده درباره پیشینه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی بیان کرد: از ابتدی تاسیس جهاد دانشگاهی، حوزه نشر مورد توجه قرار داشت. بعد از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه‌ها، شکل‌گیری جریان تهیه متون دانشگاهی و علمی در نظر بود؛ بنابراین جهاد دانشگاهی وارد این عرصه شد. بسیاری از کتاب‌های انتشارات جهاد دانشگاهی در دوره‌های مختلف کتاب سال به‌عنوان آثار برگزیده معرفی شده‌اند.
 

سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی در آستانه انتشار 10 هزارمین کتاب      
وی با اشاره به فعالیت‌های ترویجی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی گفت: بیش از 600 عنوان کتاب طی یکی‌دو سال اخیر در سازمان تولید شده و در آستانه 10 هزار‌تایی شدن است.  سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با توجه به میزان تولید کتاب و همچنین میزان پدید‌آورندگان، به‌عنوان بزرگترین ناشر کتاب دانشگاهی در کشور شناخته می‌شود. فعالیت‌های ترویجی سازمان از اوایل دهه 70 در جهاد دانشگاهی آغاز شده و برگزاری برنامه‌هایی مانند کتاب سال دانشجویی و پایان‌نامه دانشجویی تولید نشریه «نوشتار» همچنین از پنج سال پیش دفاع سه ‌دقیقه‌ای و برگزاری کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر که نخستین آن با مشارکت پژوهشگران 11 کشور برگزار شد، از‌جمله فعالیت‌های ترویجی این نهاد است.
 
رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به طرح جدید رستا ویژه دانش‌آموزان بیان کرد: با مشارکت دانشجویان طرح «رستا» ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم که در چند ماه شیوع کرونا به اینترنت دسترسی نداشتنددر تابستان برگزار خواهد شد.
 
علی‌اکبر‌زاده درباره پرتل فروش کتاب جهاد دانشگاهی گفت: این پرتال با دو هدف «اقتصادی» و «فرهنگی» طراحی شده است. کتاب‌های سازمان انتشارات و سایر ناشران همچینن کتاب‌فروشان از طریق این پرتال عرضه می‌شود. دو ماه فعالیت آزمایشی پرتال موفقیت‌آمیز بود.
 
در ادامه این مراسم، پیغامی، استادیار دانشکده‌ معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) درباره مفهوم نهاد علم گفت: نهاد علم بر چهار پایه شامل تولید‌کنندگان، واقعیت‌های جامعه از مردم اهالی حرفه‌های مختلف تا مدیریت و حکمرانی کشور، نهاد قدرت و رسانه و ارتباطات قرار دارد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اهمیت نهاد علم، با تاسیس مرکز نشر دانشگاهی و جهاد دانشگاهی به‌خوبی مورد توجه قرار گرفت؛ البته در ادامه نقد‌هایی را می‌توان به کم‌رنگ شدن نگاه به نهاد علم مطرح کرد، به‌ویژه به پایه رسانه. در حوزه ژورنالیسم علمی مسیر قابل توجهی را طی کرده‌ایم.   
        
از «حسابداری اجتماعی» غافل بوده‌ایم 

وی با بیان این مطلب که کتاب، مهم‌ترین مصداق رسانه از پایه‌های نهاد علم است ادامه داد: ضروری‌تر از شمارگان کتاب، توجه به ضلع چهارم نهاد علمی یعنی رسانه است؛ به‌عبارت دیگر تبدیل علم به گفتمان است.
 

پیغامی با اشاره به نقش جهاد داشگاهی در شکل‌گیری زیست‌بوم جامعه علمی درباره «حسابداری اجتماعی» بیان کرد: اهمیت حسابداری اجتماعی در ایران مورد غفلت قرار گرفته است در‌حالی‌که اگر به آن توجه می‌شد، می‌توانستیم درباره تاثیر‌گذاری نهاد‌های علمی صحبت کنیم.    
 
در ادامه این آیین فروشگاه‌های کتاب دو واحد امیرکبیر و کرمان در ارتباط مجازی، افتتاح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها