شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
مسئله بازاریابی کتاب در ایران به فراموشی سپرده شده است

مدرس «کارگاه آموزشی معرفی و مرور کتاب» در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به اهمیت بازاریابی محصولات مختلف در دنیای امروز گفت: در ایران مسئله بازاریابی کتاب به طور کلی به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، حسن لطفی نویسنده و کارشناس زبان و ادبیات فارسی در کارگاه آموزشی معرفی و مرور کتاب (ویژه کتابداران و کتابدوستان استان قزوین) که به‌صورت مجازی به میزبانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین برگزار شد، گفت: با وجود اینکه کتاب به‌عنوان یک صنعت قوی در تمام دنیا پذیرفته شده است، اما متاسفانه در ایران هنوز نتوانسته‌ایم این فرهنگ را در بین فعالین حوزه کتاب ترویج کنیم.

وی گفت: تا همین چند سال قبل از منظر ما در ایران نویسنده‌ای موفق محسوب می‌شد که بدون نگاه مالی نسبت به تالیف و چاپ کتب خود اقدام کند، در حالی که کتاب موفق می‌تواند در کنار ارائه محتوای ارزشمند جریان مالی و نقدینگی وسیعی را در کشور رقم بزند.

این کارشناس زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: از این رو به شدت معتقدم که زنجیره محصول ارائه کتاب در کشور به صورت ناقص ارائه شده است و شاید یکی از اصلی‌ترین مراحل آن یعنی بازاریابی ارائه محصول در حوزه کتاب به‌طور کلی فراموش شده است.

لطفی گفت: به همین امروز نیاز است تا کتابداران ما در کنار مهارت‌های شغلی لازم، آشنایی با کتاب‌ها و نویسندگان و علوم روز به سمت آموزش بازاریابی محصول و مهارت‌های مرتبط با آن روی بیاورند، چرا که هنوز در کشور بازار هدف کتاب به عده خاصی محدود می‌شود و همین مشکل اجازه نداده است تا سرانه کتابخوانی و مطالعه همگانی کتاب در کشور گسترش پیدا کند.

وی افزود: هدایت بازار هدف کتاب به سمت یک گروه خاص از مردم بزرگترین اشتباهی بود که کتاب را از حالت همگانی و عمومی خارج کرد و تصور مردم از فرد کتابخوان را به عده‌ای خاص محدود کرد، و نتیجه آن امروز این است که برای ترویج کتاب بین آحاد مردم، گروه‌های مختلف سنی و انسان‌های متفاوت باید برنامه‌ریزی‌های طولانی بدون نتیجه انجام دهیم.

این نویسنده قزوینی گفت: اگرچه بسیار معتقدم که نگارش و تالیف کتاب بسیار مراحل سخت و پیچیده‌ای دارد اما به نظر بنده عرضه کتاب و بازاریابی آن در شرایط امروز کشور بسیار دشوارتر است.

لطفی افزود: البته منطقی است که بپذیریم همه نویسندگان توانایی لازم برای آموزش مهارت‌های بازاریابی را ندارند و از این رو نقش کتابداران مشخص می‌شود، چراکه محصول یا خدمت ما که همان کتاب باشد، با امتیازات ویژه‌ای با کمترین هزینه و با بیشترین تاثیرگذاری در اختیار این افراد است تا با دانش خود بتوانند این محصول را به دست مشتریان و مخاطبین برسانند.

وی گفت: حتی بازاریابی در حوزه کتاب می‌تواند به دلیل فراهم بودن بستر همزیستی بین محصول و مشتریان راحت‌تر نیز باشد، کتابخانه‌ها امروز این بستر ارزشمند را فراهم کرده‌اند و این ما هستیم که وظیفه داریم در این بستر خدمات و محصول خود را به مردم معرفی و فرآیندهای بازاریابی آن را به‌خوبی پیاده‌سازی کنیم.

این استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: این در شرایطی است که بازاریابی کتاب با توجه به قیمت پایین آن و رایگان بودن آن در کتابخانه یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود، و نیروی انسانی قوی آموزش دیده در کنار تجربه‌های فردی اندوخته شده در حوزه کتابداری می‌تواند راه‌گشا باشد.

لطفی بیان کرد: گاهی اوقات نگاه ما به کتاب این است که نباید هزینه برای کتاب بپردازیم و تا زمانی که این دید وجود داشته باشد، جایگاه و شان کتاب نیز افت پیدا می‌کند، چرا که تا انسان بهای چیزی را نپردازد، قدر آن را نیز نخواهد دانست و به همین دلیل است که اکنون در بین کتاب‌دوستان شاهد افرادی هستیم که حاضرند هزینه‌های هنگفتی برای کتاب مورد علاقشان بپردازند و در سوی دیگر برخی از مردم حتی حاضر به مطالعه کتاب‌های رایگان نیز نیستند.

وی ادامه داد: در واقع نقش کتابدار در ارائه خدمات نقش واسطه است، به این صورت که وی بین مواد اطلاعاتی و مراجعه کننده پُلی برقرار می‌کند. اما آنچه در این میان قابل تعمق است، چگونگی برقراری صحیح این ارتباط است؛ در این فرآیند شیدایی به کتاب و علاقه به کتاب باید از کتابدار به مخاطب منتقل شود.

این نویسنده کتاب گفت: توصیه ما این است که کتابداران دقت کنند تا در گیرودار روزمرگی‌ها این شیدایی و علاقمندی به کتاب در گفتار و حرکات آنها فراموش نشود، ما نیازمند این هستیم که حتی به کسانی که علاقه نداریم هم نگاه ویژه داشته باشیم و شیدایی خود را به کتاب در همه این فرآیندها به ظهور بگذاریم تا به نتیجه خوبی برسیم.

لطفی افزود: اگر جنسی را خوب معرفی نکنیم، نمی‌توانیم از تولیدکننده دلخور باشیم که کیفیت نداشته است، چرا که ما نیاز داریم به عرضه و بازاریابی قوی که به نظر می‌رسد در حوزه کتاب نتوانسته‌ایم این بخش را به‌خوبی فعال کنیم، ولی هم اکنون تلاشی جدی برای رونق بازاریابی کتاب در کشور ایجاد شده است و نمونه‌های موفقی از کتب با بازاریابی قوی در طی چند سال گذشته در کشور به خوبی معرفی و مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

وی بیان کرد: بررسی روندهای بازاریابی در این کتاب‌ها می‌تواند کتابداران و مولفین کتاب را در آموزش بازرگانی ارائه کتاب و شیوه‌های بازاریابی موفق کتاب در کشور راهنمایی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها