شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۹
ارائه نام و نشان چندین هزار کتاب در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی با موضوع «یزد»

کتابشناسی از یکی از بهترین ابزارها برای پژوهش است. در «کارنامه نشر علوم انسانی یزد» نام و نشان چندین هزار کتاب که در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و هنر و در سه موضوع: نشر یزد، درباره یزد و نویسندگان شاخص یزدی که از منابع گوناگون شناسایی شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «کارنامه نشر علوم انسانی یزد» بر پایه اطلاعات کتابخانه شخصی نگارنده (که خود از ناشران یزدی خریده است)، کتابخانه وزیری، کتابخانه شخصی آقای سیّدکاظم حیدری و دیگر پایگاه‌هاست. این مجموعه قرار است از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، جلدهای دیگر آن شامل 1378 تا 1389 ش و 1396 تا 1400 ش چاپ شود. 

حسین مسرت به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: کتاب «کارنامه نشر علوم انسانی یزد» برگرفته از گفتارهایی است که در فصل نامه فرهنگ یزد از سال 1378 ش تاکنون منتشر شده است که بخشی از آن اکنون چاپ و منتشر می‌شود. این کتاب پس از مقدمه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، دیباچه و گفتاری در «اهمّیّت و ضرورت کتابشناسی»(ص 11-18) دارد و آنچه در این گفتارها آمده، حاصل گشت‌زدن در کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌هاست.

وی با اشاره به این‌که در اهمیت و سودمندی کتابشناسی تاکنون سخن بسیار گفته شده است، افزود: کتابشناسی از یکی از بهترین ابزارها برای پژوهش است. در این کتاب نام و نشان چندین هزار کتاب که در حوزه‌های گوناگون علوم انسانی و هنر و در سه موضوع: نشر یزد، درباره یزد و نویسندگان شاخص یزدی که از منابع گوناگون شناسایی شده است.

مسرت ادامه داد: در زمینه پایان‌نامه به دلیل فراوانی، تنها آنچه مربوط به یزد بوده، گرد آمده است. بیگمان در بخش پژوهش‌ها، به دلیل عدم نشر کارنامه مراکز آموزشی و پژوهشی استان یزد، شناخت چندانی در دست نیست و شاید با کاستی‌هایی روبه‌رو باشد و با توجه به محدودیت صفحات، از نام بردن کتاب‌های علوم محض، علوم عملی و دیگر موضوع‌های مشابه، چشم‌پوشی شده است.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: شناسایی حوزه‌های گوناگون علوم انسانی در بازه زمانی سال‌های 1390 تا 1395 است چه در یزد و چه از سوی ناشران ایران درباره یزد چاپ شده است و برای بهره‌وری پژوهشگران، نام و نشان پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها هم در حوزه یزد آمده و همراه با تصویر روی جلد است.

وی افزود: پیشینه این پژوهش به سال 1378 برمیگردد که به پشتکار اعضای پژوهشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و با پیگیری آقای میرزا محمّد کاظمینی، مدیر کل وقت اداره  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و نیز همّت زنده‌یاد احمد آرامش، نخستین شماره فصل‌نامه فرهنگ یزد در زمستان 1378 چاپ شد. 



مسرت گفت: در این بیست ساله به رغم روبه‌روشدن با دشواری‌های تهیه این‌گونه کتاب‌ها که به‌ظاهر آسان است، توانست در هر شماره فصل‌نامه به معرفی کتاب‌های یک سال گذشته را منتشر کند و اگر این سلسله‌گفتارها در این سالیان پربار و دربردارنده انبوهی از کتاب و پژوهش است، نه از سر شوق ناشران و نویسندگان آن، که از سر رنج و بردباری و دشواری فراهم شده است. برای هر موردی بارها مراجعه و تلفن شده است؛ با این وجود همواره از محبّت بسیاری از نویسندگان و ناشران یزدی برخوردار بوده است که می‌باید از ناشران با نام‌بردن، سپاسگزاری شود و امید بر این باشد که به ‌رغم گرانی کاغذ و امور فنّی چاپ کتاب، هم‌چنان این همکاری تداوم داشته باشد.

ناشرانی چون: آرتاکاوا، اندیشمندان یزد، انسان امروز، توز و قلم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، دانشگاه یزد، سیّد علی‌زاده، شاهنده، علم نوین، قداست، لالۀ کویر، یزد و یزدا؛ و باید از ناشرانی گله کرد که نه ‌تنها همکاری نکرده و نمی‌کنند، بلکه در مواردی کتاب‌های خود را نیز از نگارنده پنهان می‌کردند و این رویه - چنانکه همگان می‌دانند - در بسیاری از شهرها و کشورهای گیتی برعکس است؛ یعنی ناشر حتماً باید دو نسخه از اثر خود را به نشریّات بدهد تا کتاب معرّفی شود، و اگر برخی کتاب‌ها از این ناشران دیده می‌شود، نه از سر همکاری آنان، بل به دلیل بهره‌وری از لطف معاونت فرهنگی و بخش چاپ و نشر اداره کلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و نیز پایگاه‌های گوناگون شناسایی کتاب؛ همچون: پایگاه کتابخانه ملّی ایران، پایگاه اطّلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران (Lib) و نرم‌افزار سیمرغ کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی فراهم شده است و برخی هم به‌ واسطه برخورداری از بایگانی کتابخانه وزیری یزد و خرید آن‌ها از کتابفروشی است. زیرا نگارنده در طول این سالیان، بسیاری از کتاب‌ها را از ناشران یزدی خریده است تا این بخش، کامل باشد. چنانچه کاستی‌ای در معرفی و عکس برخی کتاب‌ها دیده می‌شود، به دلیل بهره‌وری از پایگاه‌های مجازی معرّفی کتاب؛ مانند: کتابخانه ملّی، کتابخانه آستان قدس رضوی و... بود.

کتاب «سفر به جنوب» نوشته آلبرت هوتوم شنیدلر به کوشش و گزارش حسین مسرت از سوی نشر یزدا منتشر شد. حسین مسرت نویسنده، پژوهشگر، مقاله‌های بسیاری در نشریات گوناگون ازجمله آیینه پژوهش، ندای یزد، وقف میراث جاویدان، جهان کتاب و فرهنگ یزد منتشر کرده است. وی در بزرگداشت مفاخر یزد نقش بسزایی داشته و از جمله بنیان‌گذاران انجمن فهرست‌نگاران نسخه‌های خطی به شمار می‌رود و با کتابخانه‌ی وزیری، کتابخانه‌ی کاظمینی، بنیاد فرهنگی و پژوهشی ریحانه الرسول(ص)، انجمن کتابخانه‌های عمومی یزد و انجمن مفاخر فرهنگی یزد همکاری داشته است.

کتاب «کارنامه نشر علوم انسانی یزد» (1395 -1390)، تالیف حسین مسرّت در 273 صفحه مصوّر در قطع رقعی از سوی انتشارات اندیشمندان یزد و با پیگیری مجید جوادیان‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاداسلامی یزد منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها