جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
مسئولیت «قند پارسی» از این به بعد با غلامرضا کافی است

غلامرضا کافی، شاعر و استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز به عنوان دبیر جدید محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان فارس منصوب شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، آیین معارفه دبیر جدید محفل ادبی قند پارسی در شیراز با حضور روح‌الله منوچهری مدیرکل، معاونان و کارشناسان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد.
 
در این نشست ضمن قدردانی از زحمات امیرهمایون یزدان‌پور، شاعر و ادیب شیرازی و دبیر پیشین محفل ادبی قند پارسی، غلامرضا کافی، عضو هیات علمی بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز به‌عنوان دومین دبیر این محفل ادبی معارفه شد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این دیدار با اشاره به اینکه ادبیات و فرهنگ در شیراز پیشینه دیرینه دارد، گفت: نام شیراز و فارس با نام شعر و ادب گره خورده است. بر همین اساس لازم است که محافل ادبی کتابخانه‌های عمومی استان فارس با سایر محافل ادبی متفاوت باشد. «قند پارسی» تاکنون پیشرو بوده است، اکنون نیز فردی سکان این کار را به دست گرفته که استاد مسلم این حوزه است و باعث خوشحالی است که دکتر کافی با وجود مشغله‌های فراوان این سمت را پذیرفت.
 
منوچهری با تأکید بر اینکه در محافل ادبی کتابخانه‌های استان باید اقدامات مبتکرانه‌تر از سال قبل صورت گیرد، گفت: امیرهمایون یزدان‌پور از چهره‌های ماندگار فارس است؛ محفل قند پارسی با شور و نشاط و توانمندی ایشان آغاز به کار کرد. اکنون این محافل می‌تواند تحت نظارت یک استاد زبان و ادبیات فارسی به یک برند تبدیل شده و کارهایی را در سطح ملی و بین‌المللی انجام دهد.
 
وی اضافه کرد: نیاز است سیاستگذاری در سطح استان انجام شود و محافل ادبی شهرستان‌ها نیز پویاتر شود تا بخش زیادی از مخاطبان در شهرستان‌ها جذب محافل ادبی کتابخانه‌ها شوند.
 
غلامرضا کافی دبیر محفل ادبی «قند پارسی» نیز در این نشست با اشاره به اینکه با علاقه این سمت را پذیرفتم تا با این حوزه و نهاد مقدس کتابخانه‌ها بیشتر همکاری کنم، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی دریافتِ کاملا صحیحی از نیاز مخاطب داشته و تشکیل محافل ادبی در کتابخانه‌ها گامی مهم و تاثیرگذار بود که به‌خوبی ادامه یافته است.
 
این استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز ادامه داد: تدبیرهای بسیاری تاکنون انجام شده تا سطح کتابخوانی در جامعه افزایش یابد؛ اما به‌جای تبلیغ، باید کارکردهای برنامه‌محور و ذوق‌مندانه برای مردم ایجاد کنیم. هرچه برنامه‌های ادبی را زیباتر برای مردم اجرا کنیم، میزان جذب افراد علاقه‌مند بیشتر می‌شود. نهاد کتابخانه‌های عمومی سازمانی فعال و برنامه‌های آن مورد نیاز و علاقه مخاطبان و جامعه است.
 
کافی از برنامه‌ریزی سالانه برای محفل ادبی قند پارسی خبر داد و گفت: تلاش خواهیم کرد که همچنان کار را برنامه‌محور ادامه دهیم. تقویت انجمن‌های ادبی شهرستان، واگذاری مسئولیت انجمن‌های ادبی به شهرستان‌ها، توجه به حوزه داستان در کنار شعر، شناساندن استان و مفاخر ادبی، اجرای برنامه‌های معرفی کتاب و کتاب‌شناسی، بخشی از برنامه‌های پیش روی در این راستا خواهد بود.
 
یادآور می‌شود: محفل ادبی قندپارسی شیراز هم‌راستا با محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با دبیری امیرهمایون یزدان‌پور شاعر و ادیب شیرازی تشکیل شد و این محفل در سال گذشته در برنامه‌های گوناگون میزبان شاعران، نویسندگان، علاقه‌مندان و فعالان حوزه شعر و ادبیات در استان فارس بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها