سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
جوادی: صنعت نشر ایران به مدد غنای تاریخی همچنان ایستاده است

محسن جوادی، در کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر نوآوری، خلاقیت در حوزه تولید محتوا تا اقتصاد نشر را زمینه امید‌واری به آینده نشر کشور دانست و گفت: نشر کتاب در ایران مختلف از‌جمله تحریم‌های شدید اقتصادی و شیوع کرونا ایستاد و تا حد زیادی نیز بر مشکلات فائق آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نخستین «کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر» سه‌شنبه 28 اردیبهشت‌ماه در ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
 
جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه تمدنی ایران و تداوم جریان تولید کتاب با وجود مشکلات مختلف بیان کرد: نشر کتاب در ایران دارای سابقه طولانی است و به مدد غنای تاریخی، با وجود طوفان‌های مختلف از‌جمله تحریم‌های شدید اقتصادی و شیوع کرونا ایستاد و تا حد زیادی نیز بر مشکلات فائق آمد.  
 
وی وجود نویسندگان جوان، خلاق، اندیشه‌های خلاق در حوزه تولید محتوا و اقتصاد نشر و برنامه‌های ترویجی را زمینه امید‌واری به آینده نشر دانست و ادامه داد: پژوهش‌های حوزه نشر زمینه‌های مختلف از‌جمله تولید محتوا، صنعت نشر، نقد کتاب، برنامه‌های ترویج کتابخوانی و الگو‌های جدید نشر و چاپ کتاب و در مجموع از تولید تا بازار‌یابی برای همه بخش‌ها از‌جمله بخش‌ خصوصی قابل ارائه و استفاده است.
 
معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بخش ویژه کنفرانس‌ پژوهش‌های نشر بیان کرد: ترجمه مسیر و راه انتقال فکر، اندیشه، مهارت، نحوه زیست، معیشت و فرهنگ است؛ بنابراین شکل‌گیری جریان ترجمه طبیعی محسوب می‌شود. پیدا کردن راه‌های جدید از‌جمله انگیزه‌های ترجمه قلمداد می‌شود، البته اهداف اقتصادی و حتی سیاسی از دیگر مقاصد ترجمه به حساب می‌آید. نباید وجود این انگیزه‌ها را زمینه بسته شدن راه‌های ترجمه بدانیم.
 
جوادی ادامه داد: برای درک و استفاده صحیح از ترجمه باید مداخله و کمک کنیم و البته نگرانی‌های موجود را نیز در نظر داشته باشیم. یکی از نگرانی‌ها پیشگیری از اندیشه‌سوزی به جای اندیشه‌سازی است.
 
وی وضعیت ترجمه در ایران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: وضعیت ترجمه در ایران مطلوب است و البته باید اشکالات را نیز برطرف کرد. راه برای بازشدن جریان ترجمه آثار مولفان ایرانی در دیگر کشور‌ها فراهم شود. یکی از نتایج ترجمه آثار ایرانی در دیگر کشور‌ها، تقویت جایگاه ایران در حوزه نشر بین‌الملل و اقتصاد نشر است.  
 
در نخستین نشست «کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر» با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی و فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عیسی علیزاده، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، سعید هاشمی، دبیر علمی کنفرانس و رئیس دانشگاه علم و فرهنگ، حامد علی‌اکبر‌زاده، رئیس کنفرانس و رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و جنیفر بیرن، استاد دانشگاه سیدنی برگزار شد.
 

حمایت جهاد دانشگاهی از استادان و دانشجویان مولف
در بخش دیگری، عیسی علیزاده، رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس و معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به جایگاه کتاب در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی در کنار دیگر فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی به فعالیت‌های فرهنگی و نشر توجه ویژه دارد. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی سال 1360 تشکیل و جریان تولید کتاب از سال 1379 آغاز شده و تا امروز در مجموع 9 هزار عنوان کتاب را منتشرکرده است. 

وی در تشریح اهداف معاونت و سازمان انتشارات گفت: سه هدف شامل تولید محتوا، برگزاری رویداد‌های فرهنگی، تولید محصولات متنوع با رویکرد توجه به اقتصاد فرهنگ و توزیع آثار فاخر در میان اهالی فرهنگ را دنبال می‌‌کنیم. ارتباط با استادان دانشگاه از دیگر رویکرد‌های معاونت فرهنگی محسوب می‌شود به‌طوری که 400 اثر استادان در سازمان انتشارات منتشر شده است. 

علیزاده افزود: بسیاری از دانشجویان نیز از حمایت‌های سازمان برخوردار شده‌اند و آثار آن‌ها از‌جمله پایان‌نامه در قالب کتاب منتشر شده که شامل 200 اثر می‌شود. پنج برنامه فرهنگی ترویجی نیز در سازمان پیگیری می‌شود. برگزاری 29 دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، برگزاری 18 دوره جشنواره ملی پایان‌‌نامه سال دانشجویی، برگزاری پنج دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای، یک دوره  مسابقات ملی کتاب سه دقیقه‌ای  و برگزاری دو دوره طرح‌ ملی سلسله نشست‌های بررسی و نقد کتاب. 

وی تعریف برند «شانزده» برای کتابفروشی را نیز رویکرد اقتصادی سازمان در حوزه نشر معرفی کرد و ادامه داد: انتشار نشریه «نوشتار» نشر با هدف جریان‌سازی در حوزه نشر از سوی سازمان دنبال می‌شود. 

رئیس شورای سیاستگذاری کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر با بیان این مطلب که معاونت فرهنگی به توزیع کتاب‌ پدید‌آورندگان ایرانی در کشور‌های منطقه به‌ویژه  کشور‌های هم‌زبان توجه دارد، گفت: برای برقراری این تعامل با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز پیگیری‌هایی انجام شده است.

جریان‌سازی بین کارشناسان ایرانی و خارجی از‌ اهداف اصلی است
در ادامه این کنفرانس، حامد علی‌اکبرزاده، رئیس کنفرانس و رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با اشاره به سه بُعد مهم صنعت نشر شامل فرهنگی، اقتصادی و علمی گفت: کتاب در بُعد فرهنگی برتعاملات فردی، ارتباط بین اندیشه‌ها و سنت‌ها تاثیرگذار است و مهم‌ترین کالای فرهنگی به حساب می‌آید. از نظر اقتصادی صنعت نشر به کتاب محدود نمی‌شود البته تولید کتاب از بخش‌های پُردرآمد این صنعت به حساب می‌آید. از نظر علمی نیز کتاب مهم‌ترین ابزار ترویج علم محسوب می‌شود. 

وی با اشاره به اهداف اصلی برگزاری کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر بیان کرد: ایجاد زمینه تبادل نظر، گفت‌و‌گو و بحث همچنین جریان‌سازی بین کارشناسان ایرانی و خارجی از‌جمله اهداف برگزاری کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نشر است. در این کنفرانس درباره مباحث مختلف از‌جمله آخرین دستاورد‌های چاپ و نشر، نشر الکترونیک و اقتصاد نشر بحث و گفت‌و‌گو می‌شود.

رئیس کنفرانس و رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی افزود: فراخوان ارسال اثر دی‌‌ماه 99  منتشر شد و علاقه‌مندان برای ارسال اثر تا اسفند مهلت داشتند. در این مدت 151 اثر از پژوهشگران 11 کشور، به دبیر‌خانه ارسال شد. از این تعداد 21 سخنرانی در قالب پنل و 41 سخنرانی پژوهشگر ارائه و منتشر خواهد شد. مقالات به فارسی و انگلیسی منتشر و ارائه می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط