چهارشنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
دومین نمایشگاه مجازی کتاب با فاصله زمانی حداقل ۹ ماهه از نمایشگاه اول برگزار شود

امیر علی‌بیک گفت: بهترین زمان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیمه دوم سال و با فاصله زمانی حداقل ۹ ماهه از نمایشگاه اول است زیرا بازار هدف کتاب مشخص و محدود است.

امیر علی‌بیک مدیر فروش انتشارات مروارید در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: بهترین بازه زمانی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیمه دوم سال با حداقل ۹ ماه فاصله از نمایشگاه اول است زیرا بازار هدف کتاب مشخص و محدود است و یک جنس روزمره مصرفی نیست که مخاطب هر ماه به سراغ آن بیاید، از سوی دیگر این بازار روز به روز کوچکتر می‌شود.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه مبارک رمضان خیلی زود است، افزود: بازه زمانی پنج ماهی برای برپایی نمایشگاه دوم خیلی زود است و با توجه به اینکه ناشران در هم شرایط نابسامانی در وضعیت کاغذ و عدم ثابت قیمت مواد اولیه هستند بهتر است کمی دیرتر برگزار شود.

علی‌بیک ادامه داد: درخواست و توقع ناشران برای نمایشگاه دوم این است که سایت خوبی برای این کار پیش‌بینی شود همچنین بسترسازی لازم برای نمایشگاه فراهم شود و از سوی دیگر هماهنگی‌ها با شرکت پست برای دریافت و ارسال بسته‌ها بیشتر باشد.

وی همچنین درباره استقبال مردم از نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: یارانه‌ای که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده است یکی از دلایل استقبال مردم بود اما معتقدم در این میان با توجه به گرانی مواد اولیه کتاب مثل کاغذ بهتر است میزان این یارانه برای مردم و ناشران بیشتر شود.

علی‌بیک در بخش دیگر صحبت‌هایش به مزایای نمایشگاه مجازی کتاب اشاره کرد و یادآور شد: این کار در چنین حجم گسترده‌ای برای اولین بار اجرا شد که جای تشکر دارد، از سوی دیگر تسویه حساب به موقع با ناشران و نقدینگی به موقعی که به ناشران تزریق شد برای صنعت نشر ارزشمند بود.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی کرونا و وضعیت اقتصادی صنعت نشر طی یکسال گذشته این نمایشگاه کمک خوبی برای ناشران بود، از آنجایی که صنعت نشر مظلوم‌ترین قشر در جامعه است و امروز در حالی که اغلب مشاغل با ورود به گروه یک مشغول فعالیت هستند شاهد هستیم که کتابفروشی‌ها همچنان در گروه ۲ تعطیل هستند.

علی‌بیک با بیان اینکه کتابفروشان الان با حجم گسترده‌ای از کتاب‌های جدید روبرو هستند، گفت: الان کتابفروشی‌ها گنجایش پذیرش این کتاب‌ها را ندارند و الان کتابفروش‌ها به دنبال پاس کردن چک‌ها و بدهی‌های گذشته هستند و کتاب کمتر می‌گیرد اما از سوی دیگر ناشران بزرگ کتاب تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

وی با اشاره به قدرت خرید پایین مردم و تاثیر آن بر فعالیت کتابفروشان و صنعت نشر توضیح داد: کتابفروش‌ها اینروزها قدرت مانور کمی دارند زیرا به دلیل محدودیت نقدینگی امکان خرید کتاب‌های زیادی را ندارند و این موضوع تداخل عجیبی در عرضه و فروش ایجاد شده است و باید به مرور به روال عادی فروش و گردش اقتصادی نشر برگردد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها