در این کتاب گسترش مهارتهای علمی و عملی یا رویکردها و ابزار مناسب و جدید و حل مسائل، با استفاده از کاربرد مستقیم روشها و مهارتها در مدارس و مراکز آموزشی و یا محیطهای واقعی و سرکلاس و به دست آوردن اطلاعات برای استفاده در کلاسهای درس و نیز دادن آموزش لازم به معلمانی که درگیر تدریس هستند، را از فواید اقدام پژوهی عنوان کرده است.
مشارکت معلمان همردیف و همرشته از طریق اقدامپژوهی در یک طرح پژوهشی، باعث میشود که آنان اطلاعات و تجربههای خود را مبادله کنند. معلمان با اطمینان و احترام متقابل به یکدیگر در اقدام پژوهی مشارکت میجویند. از این رو، لازم است تا آنها در طرح اقدامپژوهی به ضرورت آشنایی با فنون پایه پژوهشی اعتقاد داشته باشند.
کتاب اقدامپژوهی برای آموزگاران، اثر دانیل تومال، به نوبه خود، یکی از اهم منابع در این خصوص است که به مواردی از این قبیل در عمل و به صورت کاربردی میپردازد، نخست چیستی پژوهشهای آموزشی و تاریخچه اقدامپژوهی با ذکر تحلیلی و گام به گام مراحل آن. سپس مسئله محوری دانستن آن و ارائه روشهای جمعآوری دادهها به کمک ابزارهای مختلفی مانند مصاحبه، مشاهده، تجزیه، تحلیل و تفسیر آنها. سرانجام و در گام نهایی، حل مسئله تعریف شده و ارزیابی آن، به صورت کاملاً علمی، دقیق و آکادمیک و البته آسان.
کتاب «اقدام پژوهی برای آموزگاران» در ۲۹۷ صفحه در قطع رقعی در اسفندماه ۹۹ توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان کردستان منتشر شده است.
نظر شما